Uføretrygd brukt som sammenligningsgrunnlag!

Kabinett ansatte er i streik. De streiker for høyere lønn og bedre arbeidsvilkår. Dette kan man støtte fullt ut og heie på. Alle skal ha en lønn de kan leve av og gode arbeidsforhold.

Det vi reagerer på er vinkling på saken. De bruker uføretrygdens størrelse som begrunnelse og som en sammenligning for at de kabinansatte skal få mer i lønn.

En kan lese:

«Roverudseter sier at deres kabinansatte har en begynnerlønn på 27.300 kroner i måneden, 327.600 kroner i året. Det har de i to år, så rykker man opp ett trinn. Man står to år på hvert trinn.

Hun sier at 190 av dem er på nederste trinn.

– Det betyr at hver tredje flyvert tjener så lite som 330.000. Etter 24 år er du på toppen av skalaen og tjener 36.000 kroner i måneden, eller 432.000 kroner, sier hun.»

Så står det videre:

* Ifølge NAVs hjemmesider får unge uføre (mellom 18 år 26 år) med ektefelle, partner eller samboer, en minste årlig ytelse 335.992 kroner.

* Unge enslig uføre i samme aldersgruppe får 366.999 kroner (minstesats).

* Uføre over 26 år, med ektefelle, samboer eller partner får 288.861 kroner.

*Enslige uføre over 26 år får 313.667 kroner.

Hvorfor VG skriver om uføre over og under 26 år vet vi ikke. Vi kan tippe på at de ikke har kunnskap og forstår nav systemet med sitt lovverk. Det er ingen forskjeller i hva du kan få om du er uføretrygdet og er over eller under 26 år.

VG skriver heller ikke noe om at det er svært strenge regler for å kunne få «ung-uføre-tillegget» på en uføretrygd, og at de færreste får dette tillegget.

De aller fleste som ikke har egen opptjening vil få minstesats på sin uføretrygd på 288.861 eller 313.667 kroner (avhengig av sivilstatus) i året minus skatt. Noe som igjen ligger under de kabinansattes grunnlønn.

Her blir altså uføretrygdens størrelse brukt som en begrunnelse for at de kabinansatte skal ha mer i lønn…

Eller som politikere gjerne vil gjøre, bruke dette som en begrunnelse for å sette ned uføretrygden og satsene på ytelsene fra nav med begrunnelsen; «det skal lønne seg å jobbe».

De kabinansatte fortjener og trenger bedre lønn og arbeidsvilkår. Det er det ingen tvil om.

Nå er også de kabinansatte i en slik posisjon at de kan velge et annet yrke som er bedre betalt om de vil og ønsker det. Uføretrygdedede har ikke noe valg, vi er prisgitt den trygd vi får og vi fortjener også å kunne leve verdige liv…

🐰

Denne teksten over er skrevet av Elisabeth Thoresen, leder av AAP-aksjonen. Jeg deler teksten i sin helhet, med tillatelse, fordi jeg deler tankesettet her. Uføretrygden blir brukt som sammenligningsgrunnlag for kabinansatte i streik.. jeg tenker det er en utrolig stygg måte å gjøre ting på. Hvorfor ikke sammenligne med folk i like jobber i andre selskap? Eller med sjefen i SAS som tjener 340 000 kroner i uka?

Er det automatisk rettferdig at syke og trygdede skal være de aller fattigste? Er det fortjent og selvfølgelig?

Jeg vet at dette «bare» er en sammenligning for dårlig betalt jobb, jeg støtter høyere lønn for de kabinansatte, men dette er stygt, for politikere gjør som politikere gjør, og da kan dette slå motsatt vei og være ødeleggende for mange sårbare og syke.

Hva tenker du som leser, om dette?

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#uføre #streik #bunnytrash #bunny

5 kommentarer
    1. Jeg bekymrer meg mer over hva som vil feste seg hos vanlige folk….

      Kabinansatte har mer enn god nok argumentasjon i arbeidsvilkår som dårlig matcher norsk arbeidsliv ellers. De har også alle muligheter til å velge et annet yrke.

      Tall får kanskje stå for avisa sin regning, men er det riktig at en fagforening opptrer så nedrig som å sammenligne seg med alvorlig syke mennesker uten valg, da har jeg ikke ord 😢

      1. Jeg synes politikere er skumlere, de holder jo på med en linje nå at man ikke skal «få lov» til å bli syk og uføre før man er 30.. eller 40. Retningen de tar i helsepolitikken er.. *mangler ord akkurat nå* men egentlig tenker vi helt likt her du og jeg.. denne gang 😜🐰

    2. Hva eg tenker?
      Hmm om de som du sier har valgt yrket selv streiker på dårlig lønn, ja da er det på tide at me som er ufør også streiker for jammen har det vært tider hvor man måtte snu flere ganger på samme krone. Eg var forholdsvis ung da eg ble ufør (33 år) men takk og pris for at eg hadde hatt god lønn, men det ble rimelig dårlig når kun 66% ble lagt til grunn.

      Takk og pris for at me begge sluttet å røyke for 6 år siden, det hjalp godt på økonomien, men man må tenke og planlegge godt likevel for å holde hus, heim og matskap, tenker eg

      1. Sant nok. Føler det er litt heksejakt på uføre fir tiden, Høyre sitt firslsg om at man ikke skal «få lov» å bli uføre før fylte 30, og FrP med 40.. takk for innspill, viktig å passe på kronene, én uforutsett hendelse kan snu opp ned på hele økonomien og livet 🐰

    3. La merke til denne artikkelen i vg, syntes noe var underlig med den overskriften.

      Gad jeg å lese den, nei.
      Men jeg synes som deg at det dumt at dem sammenligner med uføre.

      Folk som er uføre har gjerne måttet gå gjennom en hel del oppgaver før dem blir gitt uføre og det er faktisk ikke alle som tenker hurra jeg er ufør!

      Noen kan syntes det er ett sårt tema, nå har jeg blitt gitt opp, så jeg blir innvilget uføretrygd.

      Det blir som å si at ansatte i SAS har det vanskeligere enn dem som har blitt gitt opp av samfunnet.

      Her bør man trå forsiktig og med respekt.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg