Tydde til kannibalisme – ufattelige lidelser!

Jeg må si jeg ble direkte kvalm av å lese om denne saken hvor en bonde nå er dømt til fengsel i 2 år og 7 måneder. Dette er den strengeste straffen som er gitt for dyremishandling i Norge! Dyrevernalliansen jubler fordi straff for dyremishandling er skjerpet og strengere, men likevel sitter jeg her og blir skikkelig forbannet og mener at denne straffen er langtfra bra nok.

Følg meg her nå. Dette handler om at hele 1500 griser ble vanskjøttet til døde, de ble påført langvarig lidelse, vanskjøtsel og stress av ulik karakter. Hjelpeløse og prisgitt sin eier ble de overlatt til seg selv i fjøset, helt uten tilgang til mat og drikke, uten mulighet til å unnslippe en langsom død. Dette ble bonden dømt til 2 år og 7 måneder for.

Til sammenligning leste jeg her for et par uker siden om en mann i området her som ble dømt til 2 års fengsel for å ha stjålet noen varmepumper til en verdi av 200 000 kroner. Disse varmepumpene ble raskt funnet og levert til eier. Altså, at 1500 griser blir mishandlet på slikt grusomt vis at det ender med livsavslutning for samtlige, blir ikke ansett som særlig mye verre i vårt «kjære gode Norge» enn å ha rappet noen varmepumper som faktisk kom til rette igjen.

Altså det slutter ikke her, vanskjøtselen av grisene var faktisk så ille at de hadde blitt helt desperate i mangel på mat og hadde derfor begynt å spise hverandre, de hadde rett og slett tydd til kannibalisme. «Lidelsene må ha vært ufattelige», står det i dommen.

Dyrevernalliansen har lenge jobbet for strengere staffer for dyremishandling og er selvsagt glade for å se at det går riktig vei, at dyrs liv blir respektert og at dyremishandling blir slått hardere ned på. Men dette går for tregt, flere må bruke stemmene sine, det er mitt syn på saken. Straffen skulle vært doblet noen ganger!

Ja til mer dyrepoliti!!

Hva mener dere?

Dyrevernsalliansen jobber for strengere straffer og dyrepoliti, bli dyrevernsfadder i Dyrevernsalliansen nå (<— link)!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#griser #bonde #straff #dømt #norge #bunnytrash #bunny

4 kommentarer
    1. Hvordan Mattilsynet kan totalt svikte i den ene enden, å samtidig drive med terrorisme av bønder som virkelig vil at dyrene skal ha det godt i den andre enden er for meg et mysterium. Jeg har også lest saker der gårder har blitt tvangsnedlagt fordi dem ikke har fått på plass gjestetoalett, garderobesluser og vaskelister i tide. Eller hvor papir-arbeidet ikke er gjort tilstrekkelig. Så selv om dyrene har hadd det førsteklasses, å kvalitet på kjøtt/melk har vært utmerket, har dem likevell blitt nedlagt.

      Systemet er for dårlig i alle retninger. Men ja, strafferammen burde være betydelig større i slike tilfeller, å et menneske som kan gjøre slikt må bli rødlistet til aldri ha lov å eie, eller ha ansvar for et dyr igjen.

    2. Nå kjenner ikkje eg denne saka, men eg vil tru der er nokon moment som ikkje kjem offentlegheita for augene/øyrene.
      Derimot har eg over gjennomsnittet peiling på gris, då eg har jobba som griserøkter.
      Det eg skal fortelgja nå, syner kor fort det kan gå, at grisene tyr til “kannibalisme”.
      Ein mandag morgon eg kom og skulle levere kraftfôr til ein litt avsidesliggjande gard, fann eg bonden død i traktoren ute på eitt jorde.
      Etter å ha ordna ut med politiet, tok eg kontakt med nabobonden, for å få hjelp med dyra. Han kunne då fortelgja at avdøde hadde vore hjå han ca kl 15.00 på laurdagen.
      Allereide på mandagen hadde grisene fore så ille åt med kvarandre, at heile besetninga måtte avlivast.
      Altså, det skal ikkje så mykje til før ei besetning må avlivast.
      Utan at eg kan seia noko sikkert, vil eg tru at der er noko sjukdom inne i biletet, men han burde ha søkt hjelp, før det gjekk ut over dyra.
      Alle som har jobba med griser, veit at berre ein time for sein fôring, fører til høgt stressnivå hjå grisene. Heilt sikkert han og.
      Når det er sagt, så burde alle bønder ha ein form for varslingssystem, slik at dyra fekk stell, om noko uforutsett skulle henda.

      1. Her sier du noe, hvilket sier meg at det er ekstremt uforsvarlig bare det å ha 1500 griser stående uten mat og drikke over natten. Da kan en vitterlig ikke tenke noe annet enn at det vil bli tilstander. Når en bonde, som fra A-Å burde inneha kunnskaper om gris, langt mer kunnskaper enn deg og meg, gjør dette, da sier jeg bare lås han inne og kast nøkkelen.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg