Trist at meningsmotstandere ikke kan være venner.

Jeg dumpet over et intervju med Jane Fonda, en dyktig amerikansk skuespillerinne gjennom mange tiår, kjent for sine roller i filmer som «Barbarella» (1968), «Klute» (1971), «Hjemkomsten orign. Coming Home», «The China Syndrome» (1978), «9 to 5» (1980), «Sensommer orign. On Golden Pond» (1981), «Dagen derpå orign. The Morning After» (1986) og «Svigermonster orign. Monster-in-law» (2005) for å nevne noen. Hun hadde også enorm suksess på 80’tallet med sine treningsvideoer. Hun har vunnet to Oscar og syv Golden Globes.

Fra 2015-2022 spilte hun Grace i Netflixserien «Grace and Frankie» en situasjons dramakomedie som ble nominert til fem Emmy og en Golden Globe.

Jane Fonda ble født i desember 1937 og blir altså 86 år i år. Det er trygt å si at hun har levd et langt liv og har opplevd mye. Hun har hele tiden vært politisk engasjert og aktivist. Hun laget spesielt nye støy politisk da hun som aktivist viste sin motstand mot USAs krig i Vietnam. Hun har også blitt arrestert, noe dere kan lese litt om HER.

I dette intervjuet jeg dumpet over med henne blir hun spurt om Jon Voight, som også er en amerikansk skuespiller og hadde sin storhetstid sammen med Jane Fonda. Faktisk var disse to beste venner og var sammen «hele tiden». Fonda blir spurt om de fremdeles har kontakt, om de fremdeles er venner. Nei, svarer hun og forklarer videre at hun vet ikke hva som skjedde med han, hun kaller han en ‘birther’ og sier hun kan aldri være venner med han.

Jon Voight er nøyaktig et år yngre enn Jane Fonda, født i samme måned året etter. Han vant en Oscar for rollen sin i filmen «Hjemkomsten orign. Coming Home» (1978) som han spilte inn sammen med Fonda. Han ble også Oscar-nominert for sine roller i filmene «Asfalt-Cowboy orign. Midnight Cowboy» (1969), «Runaway Train» (1985), og «Ali» (2001). Jeg vil også nevne «Pride and Glory» (2009) og «The Champ» (1979). Sistnevnte er en av mine favorittfilmer her i livet. Den gjorde så stort inntrykk på meg back in the days at det har blitt sittende resten av livet. Voight er også kjent som pappaen til skuespillerinne Angelina Jolie.

Jeg ble litt nysgjerrig på hva Fonda mente da hun kalte Jon Voight for en ‘birther’, det slo meg ikke med det samme hva det handlet om. Så ved å søke litt fant jeg ut at Voight stod under Vietnamkrigen for nærmest pasifistiske holdninger, men gikk over årene over til nye standpunkter. Han har senere på mange måter engasjert seg iherdig for amerikanske typisk konservative posisjoner. Han har blant annet vært en ivrig tilhenger den republikanske politikeren Donald Trump og i 2022 tok han til orde for å stille Joe Biden for riksrett fordi Biden ifølge Voight har satt nasjonens sikkerhet i fare.

Da begynner det å demre for meg, fordi den politiske arenaen i Amerika siste årene har virkelig splittet folk, ikke bare over dammen, men i hele verden. Daglig ser jeg folk som poster Trump/Biden (Trump/Harris) tema bare for å by opp til krangler og diskusjoner. Kaller hverandre idioter, rasshøl og så videre. Det er virkelig fordummende, men ser ikke ut til å kunne unngås.

Jeg selv satt i et godt lag da nyheten om at Donald Trump var blitt skutt. Ei venninne ropte høyt hurra og jublet. Jeg ble skremt av henne, og spurte hva der er å juble for at noen har blitt skutt? Mannen er et menneske han også, har familie, og for å ikke snakke om hvilke tilstander det kunne utløst om han hadde blitt drept. Jeg vet ikke jeg, jeg ble vel stemplet som Trump-supporter, for hun har ikke snakket til meg siden. Setter opp sur-ansikt og nærmest ignorerer meg når hun ser meg.

Rart det der hvordan enkelte påberoper seg å høylydt kunne si hva de mener, men skal nekte andre det samme. Jeg driter vel egentlig langflatt i både Trump, Biden og Harris. Ønsker ikke noen av dem skutt av den grunn. Ei heller ønsker jeg krig i Amerika, det er det siste vi trenger nå. Og med tanke på hvordan BLM-aktivistene herjet over dammen, og ikke minst stormingen av den amerikanske kongressen 6. januar 2021, så bør man skjønne hvor fatale konsekvenser det kan få om noen av disse blir skutt og drept.

Uansett, det var dette med ‘birther’ som Jane Fonda omtalte Jon Voight som. En ‘Birther’ er en person som tror på eller fremmer den teorien om at USAs tidligere president Barack Obama ble født utenfor USA og derfor ikke var kvalifisert til å være president i henhold til bestemmelsene i den amerikanske grunnloven.

Det har vært mye og mange overskrifter om Barack Obamas opprinnelse, hvilken religion han praktiserer og hvor han er født. Han har bodd i og oppholdt seg i flere land fra barneår. Han sier han er født på Honolulu i Hawaii, men disse teoriene er det mange av, en teori er at han er født i Kenya, og en annen i Indonesia. I sistnevnte land bodde han og der brukte han et annet navn, altså Obama byttet navn. Derav har det også blitt påstått at hans mellomnavn som barn var opprinnelig Muhammed. Altså dette jeg nevner her er ingenting ift hvor mye rør det har vært rundt dette. Selv om det er for meg ubegripelig at fra 2007 til i dag, så er dette enda aktuelt tema. Noe rart er det når det skal være så komplisert å bevise en enkelt manns opphav. Men som med Trump, Biden og Harris.. så driter jeg langflatt i Obama også, særlig etter skuffelsen med ObamaCare og det faktum at han startet krig bare en uke etter han fikk fredsprisen i Oslo.

Det jeg ikke driter i er hvordan dette påvirker oss andre, at folk blir uvenner fordi Trump ble skutt, eller at Jane Fonda ikke kan være venn med Jon Voight fordi han ikke tror at Barack Obama er ekte amerikaner. Det er virkelig surrealistisk for meg. Disse var beste venner i mange år, og venner i 40-50 år, like lenge og lengre enn jeg selv har levd. Disse menneskene levde under annen verdenskrig og et cetera, de er 85-86 år og snakker ikke med hverandre fordi de ikke har samme ståsted politisk.

Personlig mener jeg at man kan være venner, men at det ikke er så lurt å være for mye sammen, at det politiske blir en stadig diskusjon, at det blir uungåelig. Jeg har havnet i beklemte situasjoner med venner som har helt motsatt ståsted enn meg politisk, og det funker i hovedsak fint. Aksept for hverandres meninger. Der det ikke har funket fint er i de situasjoner vi har blitt enige om å ikke diskutere politikk, holde meningene for oss selv, men stadig tillater den annen part seg å gjøre det, men skal nekte meg det samme. Da kræsjer det, enten har ingen lov, eller begge. Likhet for loven eller?

Hva mener dere folkens?

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#politikk #karakteristikker #bunnytrash #bunny

6 kommentarer
    1. Ja, det ER ubegripelig….Eg ønsker ikkje at noen dør, eller bli skutt, men helt ærlig? Eg “kjente” det ikke noe sted da eg øreflipp ble skadet…Å diskutere religion/politikk “å sånn” liker eg ikke å gjøre med personer eg ikke aner hvilken retning vedkomne har…Ene og alene fordi det kan bli unødvendig ubehagelig, derav er det også lite av dette på min blogg. Eg kan diskutere for min egen del, men som du sier; Noen venner tar HELT AV om man ikke skulle mene det samme.
      Du og eg er forskjellige på flere måter, muligens ting me ikkje burde diskutert og det ser eg ikkje på som noe tap, me kan snakke om så mye annet kjekt – Tenker eg, kan fint være venner på tross av ulike ståsted, det er min mening og til syvende og sist handler det om å respekter og akseptere sine venner <3

      Klem Vibbe

      1. På daværende tidspunkt fikk vi bare vite at Trumpen var blitt skutt, og hun stod nesten på stolen i ellevill jubel. Hun ble faktisk skuffet da det viste seg å være en øreflipp. Det var bare så utrolig skremmende fordi vedkommende er veldig å proklamere seg selv for å være en som ønsker alt godt, ønsker ikke noen noe vondt, alle skal aksepteres og blabla.. så dette!! Øreflippen, hehe.. who cares, men noen cm til høyre så hadde nok langt flere enn to blitt drept, opptøyer og krig i lang tid fremover.

        Jeg synes ikke å diskutere politikk er ubehagelig, men hvordan folk tråkker over fra politikk til noe annet. Spesielt rasiststempling. Stemmer du FrP så er du rasist, noe så utrolig dumt. Håper folk blir flinkere å drite i denslags karakteristikker! Du og jeg kunne nok ha diskutert mye, du er ikke den som skal herje over andres meninger. Vi to har vel egentlig på mange måter avklart hvor vi er mest ulike, og bevisste over det, vet hvor hverandre står, så da forflytter vi oss til neste tema. Vi har jo egentlig snakket om alt mulig mellom krabbeklør og midtøstentilstander. Hva venner angår så har du min rygg og jeg din, mennesker er mer enn en mening i en enkeltsak, venner er de man slipper å gå på tå rundt, men kan slappe av og være seg selv sammen med 🐰

    2. Jeg er ikke REDD for å diskutere politikk. Synes bare det ikke er “noe poeng” i mange sammenhenger. Hvis folk er mest interessert å bare komme meg egne synspunkter og lite interessert i å faktisk lytte til hva andre sier også. Jeg synes det er “tappende” å stange hodet i veggen, man får liksom vondt av sånt og digre donald-kuler etter hvert. Men jeg diskuterer av og til, bare ikke skriftlig. Synes det blir bare misforståelser, og enda mer utmattende enn i “LIVE”-sammenhenger.. Synes det er veldig dumt å ikke kunne være venner, selv om man har forskjellig ståsted. Og veldig synd at Donalden skal kunne være utgangspunktet for uvennskap. Jeg liker å se på folk som folk, og ikke som vandrende “meninger” 😀 God helg til deg

      1. Vet du, deg har jeg hatt et såpass øye til at jeg har fått med at du faktisk sier noe der du føler det passer seg og du har innspill. Å diskutere på nett i åpne kommentarfelt har sjeldent noe for seg, folk går over grensa over hva som er diskusjon og til skittkasting. På blogg kan det modereres bedre, færre og forholde seg til og færre insekter som bare vil trolle. Men jeg ser jo selvsagt her også at folk kan bli usaklige og sure fordi de har et annet syn om betente temaer, men det er veldig sjeldent. Selv foretrekker jeg å ytre meg skriftlig, «live» synes jeg mange er så høylydt og mange gjør krav på ordet mer enn de trenger. Jeg orker ikke denslags, «live» er jeg ganske stille og tenker at hvis noen vil høre hva jeg mener så lytter de. Og tanken bak at vi har en munn og to ører fordi vi skal lytte dobbelt av hva vi snakker synes jeg er en fin ting. Lærer mer da. Dette med Trump er bare for dumt, jeg driter egentlig langflatt i hva som skjer «over there», der kan jeg ikke påvirke i det hele tatt, bare så synd at folk tar dritten over hit, vi har da nok som bør tas tak i her i eget land. Men å ønske noen skutt, med de konsekvensene det kan få og i det hele tatt, er såpass drøyt at da reagerer jeg når det blir stående jubel for denslags. Folk er folk, stort sett, desverre er noen tikkende bomber. Takk for fint innspill 🥰 God helg Frodith 🐰

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg