Tobakkskvote og dobbelt statsborgerskap.

Fra 1. januar i år (2023) ble det nye regler for å ta med seg tobakk fra andre land og inn til Norge, en lovendring som nåværende regjering har innført, som jeg synes er så lavmål og smålig at det er skammelig. At dette er hva regjeringen bruker tid, penger og ressurser på, og håne den lille minoritet som røyker her til lands er patetisk.

I bunn og grunn er dette et hån mot enhver nordmann som bor i dette landet, for her er det ikke bare røykere som skal «tas». Flåes! Prisene skrus opp på mat, strøm og så videre, alt hva vi «vanlige folk» ha, og i tillegg strammes det inn på de «goder» vi har for å kose oss litt ekstra en lørdags kveld eller sådan.

Anyways, halveringen av tobakkskvoten betyr at en nordmann kun kan ta med seg én av følgende inn til Norge etter vi trådte inn i året 2023:

100 sigaretter eller 125 gram andre tobakksvarer, som snus eller rulletobakk, eller 100 gram andre nikotinvarer, eventuelt 100 sigarettpapir.

Hahaha..

Dette er en særnorsk regel, som krever at internasjonale selskaper lager egne kartonger kun for nordmenn. Det koster jo litt, og øker forbruk av plast, og med det gikk prisene litt opp på røyk i tillegg. Men nå skal jeg trå over i noe mer besynderlig..

Når en har vært utenlands, og skal for eksempel «hjem» til Norge så er det altså blitt slik at på samme fly fra utlandet kan altså en som er vanlig norsk statsborger nå kun ta med fem pakker røyk, mens en utenlandsk statsborger kan ta med ti pakker. Altså dobbelt!

Utenlandsk statsborger ja.. riktig!

Det har generelt vært en merkbar økning i antall overganger til norsk statsborgerskap i løpet av de tre siste årene sammenlignet med årene før. Dette henger sammen med lovendringen som trådte i kraft 01.01.2020, som medførte at det ble tillatt til å ha ett eller flere statsborgerskap i tillegg til norsk statsborgerskap.

Etter innføringen av denne endringen i lovverket har antallet personer som har blitt innvilget norsk statsborgerskap gått opp, fra typisk mellom ti og femten tusen årlig i det foregående tiåret til 19700 og 41100 i henholdsvis 2020 og 2021.

Fra 19700 i 2020, til 41100 i 2021..

Heng med meg nå, tusenvis av eritreere nå bosatt i Norge, jada, og russere, svensker, pakistanere, iranere og tyrkere og så videre, har dobbelt statsborgerskap. Disse bruker da altså norsk pass i Norge, men reiser og viser fram utenlandsk pass ved utenlandsreiser. Passene er ekte nok, så da tar disse med seg dobbel kvote av røyk til Norge enn hva vi nordmenn har lov til. Jeg ble oppmerksom på dette etter å ha møtt en buss med eritreere.

Om jeg er misunnelig? Javisst! Men jeg er mest irritert, irritert over at i eget land sitter man igjen som svarteper, mens tilflyttede blir tildelt fordeler. Dette i et land hvor folk flest er enige om at alle skal behandles likt. Jeg vet at nordmenn flest driter i dette, majoriteten røyker ikke, og den urettferdighet som ikke rammer en selv bryr man seg ikke med. Man latterliggjør heller den som klager.

Lyden får kanskje en annen pip når inntekten til nordmenn skattes dobbelt så mye som innvandrere med dobbelt statsborgerskap, når de velstående nordmenn blir regelrett kjøpt ut av det norske samfunnet. «Vi skal eie ingenting, og være fornøyd med det» – Klaus Schwab (WEF). Alt kan skje, norsk politikk blir jo bare småligere og småligere..

Beskjeden fra norske politikere og regjeringen er, det er feil å være norsk i Norge.

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#tobakk #kvote #taxfree #statsborgerskap #norge #bunnytrash #bunny

14 kommentarer
    1. Jeg røyker jo ikke lenger, men har gjort. Glad jeg sluttet mens det ennå var “billig”, så slipper jeg den utgiften nå som det er svinedyrt 😵‍💫 Veldig dumt med denne endringen da, har ikke noe problem med å se det 🤪

    2. Hvis «turistene» er bosatt i Norge gjelder samme regler for dem. Greit at de får handlet dobbelt med utenlandsk pass, men de ryker i tollen ved sjekk.

    3. Ble nysgjerrig nå.
      Du vet tydeligvis mere om dette enn jeg gjør.
      Jeg er dansk statsborger med dansk pass, bosatt i Norge siden 1982.
      Hva gjelder da for meg?

      1. Du får helt sikkert kjøpt en hel kartong sigaretter (altså 200 sigaretter) og lov til å ta med deg fra utlandet og inn til Norge, du kan ihverfall prøve. Send meg gjerne melding etterpå. Jeg vet at jeg får ikke mer enn 100 sigaretter gjennom tollen.

    4. Jeg er Nederlandsk statsborger, prøvde ifjor å søke om Norsk statsborgerskap. Gikk dog ikke som forventet, jeg er kriminell må vites, har hatt traffikbot i 2021 på 5000,- dette betyr 2 år karantene, ble dog utvidet med 18mnd. siden jeg i 2009 hadde en utforkjøring som også resulterte i 5000,- i bot.
      Nå kan jeg søke igjen om en par mnd. men tror jeg driter i det. Det å være “Norsk” har jo merkelig nok ingen fordeler her i landet såvidt meg bekjent. Kan jeg bruke de pengene det koster også, kanskje på neste trafikkforseelse?

      1. Med dobbelt statsborgerskap kan du jo stemme ved valg i to land.. og hvis du bor i Norge og har utenlandsk pass, så får du jo dobbel kvote på taxfree når du kommer fra utlandet til Norge, utfra hva jeg skjønner.. da bruker du det nederlandske passet. Dét er jo fordel da røyk, alkohol etc er svindyrt her..

    5. Det er ikke sant, FRP har aldrig fremmet det forslaget. Kun att du kan ha dobbelt statsborgerskap. FRP vil faktisk øke kvotene du kan handle på taxfree.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg