Til alle dere som legger ut bilder av barn – fra UNICEF!


Dette er tema jeg har tatt opp før, og jeg kommer til å ta det opp igjen. Nemlig posting av barn på internett, da særlig på sosiale medier.

Nei, det er ikke ulovlig å dele bilder av sine egne barn, men det er uklokt og farlig. Bilder kan bli misbrukt, og i verste fall risikerer barna å bli misbrukt. Hele verden er på internett og sosiale medier, ikke bare de du har på vennelisten din på Facebook, eller de du følger på Instagram.

Det er ingen nyhet at det lever mange syke, gale folk rundt omkring. Kidnappere, voldtektsforbrytere, pedofile og drapspersoner. Og ved deling på internett og sosiale medier gir man dem lett tilgang til ens liv.

Særlig bloggere ser jeg eksponerer barna sine. Her deles bilder ukritisk av barna hjemme, på skoleveien og ellers i lokalsamfunnet. Bloggere som legger ut hvor de bor, hvor de jobber, når de jobber, hvilken butikk man handler matvarer, lekeplassen til barna, hvor de trener og så videre.

Jeg har ikke bare skrevet innlegg om hvor dumt dette er, ikke bare det å legge ut bilder av barna sine i en blogg som alle kan lese, men hele tiden gi små glimt av deres liv slik at fremmede mennesker kan kartlegge hvor disse barna befinner seg til enhver tid. Jeg har også kontaktet bloggere som går veldig langt i denne eksponeringen. De fleste tilfeller så har jeg faktisk blitt hørt, jeg har fått folk til å tenke seg om to ganger, det er bra.

Men nylig kontaktet jeg en mannlig blogger som har bloggen «Pappadrømmer», dette var andre gangen jeg kontaktet han, men han stenger helt av for hva jeg prøver formidle til han. Han reagerte heller med å anklage meg for å plage familien hans, så blokkerte han meg. Jeg har aldri kontaktet familien hans. Jeg simpelthen kommenterte en offentlig blogg av en mann som overeksponerer barna sine, og deler ukritisk detaljer fra livet deres. Han skriver selv også at familien hans er blitt truet, og at dét er politianmeldt. Men han akter ikke slutte med eksponeringen, det er hans barn, han er i sin fulle rett.

Jeg blir rett og slett matt inni meg, det er trist. Å være stolte av barna sine, og ønske å vise dem frem, det skjønner jeg. Men å bruke dem, misbruke dem, sette dem i fare for egen vinning, klikk og likes. Da er man bare dum. En stor risiko som kan gi et grusomt stort tap!

Gode foreldre beskytter sine barn!

Håper dette innlegget kan bidra til mindre eksponering av barn.

Under er en link til en test om dette tema. Å dele bilder av barn. Testen er produsert av UNICEF. Alle som deltar kan vinne gavekort på 1000 kroner hos H&M. Ta testen her: UNICEF’s test om å dele bilder av barn!!!!


Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#barn #unicef #test #sosialemedier #internett #instagram #facebook #personvern #barnevern #eksponering #bildedeling #posting #kidnappere #voldtektsforbrytere #pedofile #drapspersoner #blogging #bloggere #blogging #misbruk #trusler #beskyttbarn !!!

*barnet dere ser på bildet er meg for mange år siden!

2 kommentarer
    1. Jeg har vært innom den bloggen du nevner et par ganger, men ikke mer,, det du skriver er helt sant. Det er massiv eksponering av barna i den bloggen, bilder av barna og detaljer om hvilken hall de trener og når,, Han skriver han har nærmere en million i spillegjeld og får ikke penger av og mener det er urettferdig, skriver om å få flere barn og muligens gifte seg såvidt jeg husker,, der er så mye som tilsier at denne personen er ikke i stand til å ta ansvar som en voksen,, nav og barnevern skulle tatt en real titt gjennom den bloggen,,

      1. Det er så unødvendig og ubetenksomt. Jeg blir rent flau av den mannen. Kanskje barnevernet tar en titt nå, hvem vet, jeg fikk en melding på messenger fra en av naboene hans, verden er liten.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg