Tenner på hjernen – ganske utmattende!

Nå er dagen her, bare ligger på sofaen litt nå og mentalt forbereder meg, haha.. gruer meg litt. Besøk hos tannlege er aldri moro, og denne gangen vet jeg jo at det er et arbeide som skal utføres. Jeg har mistet en fylling, den bare plutselig ramlet ut. Antar det er den største fyllingen som var i min munn. Attpåtil er det ikke langt bak i munnen, så derfor vises det godt. En fordel at den ikke er langt bak er at det er enklere for tannlegen å komme til, og da ikke så voldsomt anstrengende for min del med tanke på gap og pust.

Men som sagt, det vises godt at fyllingen har ramlet ut, dette er langt framme. Det står bare en tynn «vegg» igjen. Roten er fin, så det er ikke snakk om noen rotfylling, men siden det er bare en tynn «vegg» så må den bygges opp, så må den ha hjelp fra sidetannen og festes i den, og den må ha stift. Dette er da kortversjonen av hvordan dette må gjøres, og det er greit nok, jeg har vært en del hos tannlege.

For noen år siden var det inn og ut av klinikker. Hele munnen min «raste» sammen. Masse problemer som oppstod da tenner er svært utsatte når en er rusmisbruker og amfetamin er et av de verste rusmidlene en kan bruke når det kommer til tenner. Stoffet forårsaker munntørrhet og tærer særdeles raskt ned på tennene. I tillegg var jeg storforbruker av Coca-Cola som da igjen er verste drikken en kan sile gjennom tennene. Så da sykdommer brøt ut hos meg, og jeg fikk flere diagnoser som blant annet ekstrem osas, lavt stoffskifte og flere tannsykdommer, så havnet jeg i en evig spiral med tannproblemer. Stykker bare ramlet ut av munnen min, og tennene ble fylt opp med midlertidige fyllinger fordi jeg ikke hadde råd til å få utført ordentlig tannhelsearbeide. Jeg var i krig med Helfo og NAV som ikke ville hjelpe meg. Til slutt hadde jeg ikke råd til å gå til tannlege i det hele tatt.

Det ble søknader, møter, klager til fylkesmann og et salig styr som gikk over flere år. Det gikk på den psykiske helsen løs da alt ble så smertefullt og betent at det var som om jeg hadde batterisyre i munnen.Til slutt søkte jeg til meg kredittkort som jeg maxet med turer til tannklinikk i Budapest, Ungarn. Det kostet «bare» rundt 30 prosent av prisen i Norge. Da snakker jeg inkludert reiser og opphold faktisk. Men likevel havnet jeg på sekssifret beløp. Var der noen ganger. Så en dag møtte jeg, kom i kontakt med en psykiatrisk sykepleier som ble med meg til NAV og «smurte saksbehandlerne på brødskiven». Gjennom psykiatrien fikk jeg plutselig dekket tannhelsehjelp av NAV, men bare det resterende jeg hadde igjen, ikke det jeg hadde opparbeidet meg kredittgjeld for. Men jeg kom meg i mål hos den offentlige tannhelsetjenesten, og etterhvert betalt ned kredittgjelden.

I dag er ordningen gjennom psykiatrien tatt bort, og siden jeg ikke har annen gjeld enn boliglån så er det ikke noen støtte hos NAV å hente. Der er beskjeden å selge bolig, eller selge fra bolig. Altså ødelegge livet vårt slik jeg ser det. Jeg tar ikke kampen med dem eller Helfo flere ganger, som sagt, den krigen jeg var i den gang pågikk i flere år og gikk på den psykiske helsen løs.

Så problemet mitt nå er ikke å få utført selve arbeidet med denne tannen, jeg tåler eventuelle smerter, at de graver og borer og whatever. Og dette gjøres nå, hvis ikke ødelegger jeg den gjenstående «veggen» og roten, og da blir det enda dyrere. Så ja, det er selve regningen, hva dette kommer til å koste, hvordan å betalesom er bryderiet. Behandlingen er i dag og torsdag om to uker sier tannlegen, og overslaget er 20 000 kroner. Ikke så mye sier du?

Jeg er hundre prosent uføre, snuppen min og jeg kjøpte leilighet rett før vi gikk inn i første året med pandemi. Betalingsplan var grei. Vi kunne gjøre dette, betale ned lånet og faste utgifter og samtidig kunne leve litt. Så endret alt seg. Alt man trenger har prismessig skutt til værs. Ikke bare mat og drikke, men alle faste utgifter, strøm, fellesutgifter på leiligheten og ikke minst rentene på boliglånet. Bare utgiftene på bolig er da økt 50 prosent. Lønn og uføretrygd har ikke økt med prisveksten, tvert imot, så da er 20 000 for én tann utrolig mye.

Det som er i tillegg er jo at når én ting skjer, så må det jo selvsagt dukke opp noe annet. Her har vi hatt sykdom på hund, og vært på klinikk flere ganger. I første runde mente de at å trekke tenner på hund var løsningen. Tenner inngår ikke i forsikring, så da var det bittert at det ikke var løsning på problemet, det hjalp ingenting. Regningen satt vi igjen med, og veterinær er like dyrt som tannlege, om ikke dyrere. Men det ble slik at hunden måtte opereres, det ble dekket av forsikring, men der kommer egenandelen. Så har hunden vært uheldig å klare rive opp sting, og derfra har det ballet på seg ytterligere.

Over tid nå har jeg hatt behov for ørespesialist, og det bygger seg opp med problem med øynene mine også. Ørespesialist betaler man egenandel, cirka 3000. Mens tenner og øyne må man betale i sin helhet selv. Så nå hører jeg stort sett bare mumling når folk snakker til meg, øyelokkene henger og det kommer masse puss på øynene.

Haha, ble dette mye? Ja, full utblåsning her på morran. Jeg ler, men det er ikke morsomt.

Så nå i dag starter arbeidet med tennene, første etappe. Har noen ideer om å få inn litt kroner. Må bare komme over denne perioden med tennene først, få det eksakte beløpet og få regningen unnagjort, så får jeg ta det andre én dag av gangen. Det er bare det at nå trenger jeg ikke at det dukker opp enda mer, og det vet jeg jo allerede at det gjør. Men jeg skal ikke ta det her nå. Jeg forsøker innstille hjernen min psykisk på å se løsninger, ikke problemer, når det kommer til disse utfordringene. Så gjenstår det å se om de ideer jeg har om å få inn ekstra kroner faktisk fungerer. Jeg kommer kanskje tilbake til akkurat det senere i dag. Gjenstår å se hvordan sinnstilstand jeg er etter dagens tannlegebesøk. Da skal jeg også innom et sted som kan muligens være litt av løsningen på denne situasjonen jeg er havnet.

Ønsk meg lykke til noen, jeg trenger det nå 🐰

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#tannhelse #økonomi #bunnytrash #bunny

16 kommentarer
    1. Du har svært mange krevende belastninger nå, mye på en gang. Det synes jeg er leit.
      Det er mulig at du er kjent med at enkelte tannlidelser/ «sykdommer» genererer støtte fra det offentlige.
      Munntørrhet er en av dem, og støtten er betydelig. Tannlegen din må bekrefte/ attestere at så er tilfelle, og så blir de reelle utgiftene nesten halvert. Så vidt jeg forstår av det du forteller, så bør du være en som får en slik støtte. Rart ikke tannlegen din har drøftet dette med deg?
      Så; Et lite innspill om hørselstap. Jeg kjenner ikke bakgrunnen, hvor lenge osv. du har hatt problemer med hørselen.
      Likevel; Jeg fikk lignende problemer en liten stund tilbake, og ble utredet. De fant ingen plausibel grunn, og spesialisten lurte på om jeg hadde hatt belastninger følelsesmessig – noe som kan gjøre at man strammer kjeven ubevisst. Stram kjevemuskulatur påvirker hørsel, og det er altså årsaken til min opplevelse med tidvis og variabel evne til å høre. Det var fryktelig å være i den situasjonen, helt forferdelig. Prøv å «slippe opp», beveg kjeven mykt og forsiktig og vær bevisst på å ikke bite tennene og kjeven hardt sammen. ( igjen, aner ikke om dette er relevant for deg, men gir bare mitt lille innspill)
      Det hjalp meg. Nå får jeg av og til nedsatt hørsel, men jeg opplever altså at det kommer med store påkjenninger på det menneskelige planet.
      Håper det ordner seg for deg.

      1. Heisann, riktig navn og pronomen i dag ser jeg 😜 visste at det ihvertfall ville dukke opp én kommentar og velmenende råd, og takk for det, men innlegget her er kortversjonen. Alle detaljene, absurde situasjonene, ovenfraognedholdningene, umenneskeliggjørelsen av rusmisbrukere osv har jeg bare droppet her. Kan ikke skrive så lange innlegg. Jeg er kjent med alt dette, munntørrhet oppstod av amfetamin, jeg har vært rusfri i mer enn 20 år. Hvem sier at ikke tannlegen drøftet med meg? Det jeg forteller er at selv om man har rett på, og ber om, så er det ikke knips med fingrene så får man. Jeg forteller at jeg kjenner til hele greia, og at det tok mange år før jeg fikk litt av alt jeg hadde krav på. I mellomtiden, noe som startet med en tapt fylling og litt sånn smått her og der i tennene eskalerte seg til et problem som kostet meg over hundre tusen. Så de hjalp meg ikke, de ødela munnen min, økonomien min og skylte min psykiske helse ned i avløpet. Jeg setter meg ikke ned og gjør dette igjen, og med det lar noe utvikle seg fra tyve tusen til hundreogtyve tusen, og traumatiseres i tillegg. Jeg er ikke gammel, men aldrende nok til å ikke begi meg ut på å kaste bort flere år på dette. Hørselen? Fra fødsel. Født med hull i trommehinnene og gjennomgått utallige feiloperasjoner som barn. Så nei, dette er ikke en lignende situasjon. Men takk likevel. Og takk igjen 🐰

    2. Tannlege er et helsikken, som du sier; Ikke akkurat tiden i stolen, men prisen! Det ER hårreisende!
      Ønsker deg masse lykke til og er spent på hvilke ideer du har 🙂
      Klem Vibbe 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg