Tabutema: avhengighet av vanedannende medisin!


Det er et ubestridt faktum at Norge ligger helt i verdenstoppen når det gjelder bruk av vanedannende medisiner, særlig sovemedisin, smertestillende og beroligende. Vi snakker at rundt 1 million nordmenn får ett eller flere slike legemidler i løpet av året. Det er også veldig utydelige og kompliserte linjer mellom å bruke dem kontrollert i en behandling og å bli sykelig avhengig. Det er helt vanlige mennesker som blir avhengige av disse medisinene som er som narkotika å regne. Fenomenet er mer usynlig enn street-drugs narkomani og alkoholisme.

Det at man ikke snakker om dette er også i mange tilfeller dobbelt-moral som det er tabu og ikke-tema. Narkomane som bruker ulovlige rusmiddel i sin flukt fra de traumer de har måttet gå gjennom som overgrepsofre hvor de har vært utsatt for både vold og seksuelt misbruk, psykisk terror, religiøs indoktrinering og hva det måtte være. Disse rusmisbrukerne snakker vi om og dømmer vel uvitende om hva de enn har måttet gå igjennom, kjempet mot og overlevd. Og hvorfor de har behov for sådan «virkelighetsflukt».

Link: Tabutema, når gutter og menn blir seksuelt misbrukt!

Så har vi de som får lovlige narkotika i form av pillere og tabletter fra forskjellig praktiserende leger. Og igjen, det er helt vanlige mennesker som bruker disse, din nabo, søster, venninnen din, kassadama på Kiwi og igjen, det er veldig utydelige og kompliserte linjer mellom å bruke dem kontrollert i en behandling og å bli sykelig avhengig. Disse avhengige er de største fornekterene av sin avhengighet (og ofte misbruk), og problemet her er at mange ikke skjønner at de er avhengige av farlig narkotika da det blir tildelt dem lovlig.

Jeg kjenner flere slike. Jeg mottar slike medisiner, ved særskilt behov. Jeg er narkoman, amfetamin, syre, ecstasy, hasj og diverse var en del av livet mitt gjennom alle mine tenår, and then some. Jeg har vært rusfri i mange år.

Rusmisbruk og avhengighet må snakkes om og møte forståelse, ikke avsky og fordømmelse. Vi må kunne være åpen om problematikken og stille opp for hverandre og hjelpe når bruk blir misbruk og medisiner blir et problem. Da kan ikke dette være tabu, et ikke-tema, det gagner ingen.


Jeg har grupper hvor jeg publiserer mine innlegg etterhvert som de blir produsert. Dere er mer enn velkommen til å følge disse.

Bunny Trash på MeWeLink!!

Bunny Trash på FacebookLink!!

#vanedannendemedisiner #pillere #tabletter #nakotika #avhengighet #rusbruk #rusmisbruk #narkoman #ruproblematikk #virkelighetsflukt #legemidler #norge #bunnytrash

4 kommentarer
    1. Viktig tema 😊.
      Eg har i så måte vore heldeg, og har kunne kutta tvert etter lengre tids bruk av paralgin forte, utan å kjenne det verken i haudet eller ræva.
      Fyrste runde, brukte eg 6-8 pf for dag i 13 mnd. Då sjukepleierane kom dagen etter ryggoperasjon og ville gi meg, lurte eg på kvifor. Ja, om eg ikkje trong dei, lurte dei på. Vanlegvis fekk folk abstinenser etter så long bruk, men eg slapp unna. Ellers var det fleire eg låg på sjukehus med, som måtte på avvenning, så det er ikkje å spøka med.

        1. Har det ikke vært for legemiddelindustrien har jeg ikke kunnet skrevet disse ord. Mine forfedre og alle mennesker på denne jord har vert stein dau av tidligere pandemier og pest 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg