Ser NRK samfunnet utelukkende i svart og hvitt?!

Nå har NRK nok en gang laget en slags kampanje som lager forestillinger om forskjellsbehandlinger i samfunnet. Denne gangen handler det om afrohår, og dermed blir det til som om dette er rasistiske handlinger – å ta på afrokrøller!

Jeg leser en artikkel fra NRK hvor de skriver om deres TV-serie Krøll der de har vært i kontakt med 15 personer i Norge med afrohår og tette krøller, og i denne artikkelen har de tatt for seg en av disse, hun heter Amondi, og Amondi ble plaget på skolen da hun vokste opp. Hele hennes liv har hun opplevd at fremmede plutselig har tatt på håret hennes. I skolen kalte noen håret hennes for et «fuglereir», og noen kastet viskelær og blyanter på henne. Amondi hadde det vondt med å bli mobbet, skammet seg over afrohåret, og har blitt preget av hendelsene.

Foredragsholderen Mena Fombo startet i 2017 kampanjen «No, you cannot touch my hair» for å få folk til å slutte å ta på afrohår og krøller. Kampanjen fikk rundt 250 kvinner over hele verden, flesteparten av dem med afrikansk bakgrunn, til å sende inn erfaringer med å bli tatt i håret. Over halvparten oppga at de ble tatt i håret av fremmede minst en gang i måneden.

Mena Fombo uttaler at håret vårt er en del av kroppen vår. Med mindre en gir sitt samtykke til at noen kan ta på en, så skal man ikke gjøre det!

Dette er jeg helt enig i, min kropp og mitt hår, ønsker jeg ikke å bli tatt på så er det min rett, folk skal ikke ta på meg uten tillatelse. Men så sier Fombo noe mer: «Når vi snakker om å ta på andres afrohår, så er viktig å ha historien i bakhodet. Vi må se på det i konteksten av at svarte mennesker har gjennom generasjoner vært slaver, som ikke hadde eierskap over sin egen kropp».

Og det er her jeg reagerer, for saken blir framstilt som om dette er et problem kun blant svarte mennesker, og da gjerne med krøller – afrohår.

I NRK-artikkelen skrives det: «gjennom historien har svarte mennesker ofte blitt sett på som annerledes, rare, eksotiske og til og med dyriske. Disse som NRK har vært i kontakt med opplever hårtafsingen som ubehagelig og fremmedgjørende.

Nå har ikke jeg hverken krøller eller afrohår, ikke er jeg svart. Men jeg tenker at dette har ikke noe med hverken hudfarge eller krøller å gjøre. Hele mitt liv har jeg sett mobbing, har ikke vi alle? Handler ikke dette mer om oppdragelse hjemmefra? Folkeskikk? Miljøet man lever i? Handler ikke dette om et større problem enn krøller og farger?

Som barn ble jeg utsatt for mobbing på grunn av nesa mi, dårlig hørsel, hvem foreldrene mine var. En gutt i klassen ble mobbet for at han var liten og spinkel. Ei jente i klassen var utsatt for mobbing av den grunn at hun vokste opp i Jehovas vitner, en annen fordi hun hadde MBD. I barne- og ungdomsår var det mye mobbing av de som ikke hadde rette klær. Ikke alle foreldre hadde råd til å kjøpe Ball-gensere og Levi’s 501-bukser til barna sine. Jeg husker en av mine nevøer ble utsatt for mobbing da han begynte med svømming i skolen. Der måtte de ha badehette. Min søster kjøpte en hvit badehette til gutten, og dét utviklet seg til å bli et problem – gutter skulle ha blå badehette.

Hele mitt liv har det vært aksjoner og forsøk på tiltak i skolen og ellers – mot mobbing. Det var det vi kalte det den gang. Det blir kalt mobbing i dag også, men ikke hvis en er mørk i huden. Da er det ordet ‘rasisme’ som brukes. Nå er ikke ordet ‘rasisme’ brukt i nevnte artikkel, men i artikkelen finner man en tydelig stakkarsliggjøring av en gruppe mennesker, fordi dem er mørkhudet. For meg blir det helt feil, i kampen mot rasisme må en være klar på hva som er faktisk og reell rasisme, og i kampen mot mobbing det samme. Amondi ble mobbet, hvorfor skal det gjøres til en sak om hudfarge?

Og dette med at folk tar på håret hennes, det er ikke bare de med afrohår som opplever dette. Jeg satt ute på byen med ei venninne en gang, hun har stort rødt krøllete hår, plutselig var det noen som kom bort og bare måtte ta på håret hennes. Jeg selv har opplevd dette mange ganger, plutselig kommer noen bort til meg og rufser håret mitt. Det er jævlig irriterende, dét kan jeg signere på, men er det greit at folk gjør dette mot min venninne og meg fordi vi ikke har afrohår, og ikke har en hudfarge som har vært spesielt utsatt iht slaveri for flere generasjoner siden?

I 1792 bestemte Danmark-Norge å forby slavehandel med virkning fra 1. januar 1803. I 1807 ble det vedtatt at britiske skip ikke lenger kunne frakte slaver. I 1833 ble slaveriet forbudt i de britiske kolonier, og Frankrike fulgte etter i 1848. Slaveri ble forbudt i USA i 1865 og i Brasil i 1888. Vi lever i Norge i 2022, så hva er greia med å dra inn en historie om hvordan det var i Norge for over 230 år siden?

Mobbing er ugreit og stygt. Mobbing må man hele tiden være oppmerksom på, og det starter i hjemmet hvor foreldre har plikt til å oppdra egne barn til å oppføre seg på en respektfull måte og ikke mobbe andre, og det er uansett slett hår, krøller, brun, hvit, svart, stor nese, liten nese, hvilken klær man bruker og så videre. Stopp mobbing!!

Jeg undrer meg litt om ikke mørkhudete ikke snart begynner å bli lei av denne stakkarsliggjøringen de blir utsatt for og av for eksempel NRK. Slik jeg ser det så bedriver NRK selv på en måte med mobbing med å stadig hevde at det er utelukkende farge ting handler om. Vi vet jo at det ikke er det, det handler om mangel på oppdragelse og mangel på respekt. De fleste jeg kjenner ser ikke farge. Om en person blir tatt på håret, eller på rompa så er det like ugreit uansett hvem den utsatte er. Det er ikke slik at bare en bestemt gruppe har enerett på å bli krenka!

Er det egentlig ikke NRK som er de virkelige mobberne her? Potensielt rasistisk adferd? Og når skal vi snakke om islamproblemet hvor kvinner i Norge i stadig økende omfang blir utsatt for sosial kontroll, undertrykkelse og vold?

Hva sier dere NRK?

Link: «Ikke ta på håret mitt» (NRK)

Link: «NRK får meg til å grøsse» (BT)

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#nrk ##norge #bunny #bunnytrash

10 kommentarer
    1. Hva slags SPRØYT ER DENNE ARTIKKELEN?? Enhver med IQ, VET at disse bildene er fra Michael Jacksons video BLACK AND WHITE!!!! LÆR DERE MUSIKKHISTORIE!!! En Afro Amerikansk rapper i sangen sa * IM NOT GONNA SPEND MY LIFE BEIIN A CCOLOR *. Dette minner meg mer om forsøk på å skape noe FEIL ut i fra 1 musikkvideo av Michael Jackson. Har vedkommende bare blitt levert dette ferdig redigert, og fått beskjed om * her disseker og lag en jækla rasedebatt *

      1. Bildene er brukt av en grunn alene og det er å vise forskjellige typer mennesker. Resten av hva du skriver synes jeg bare var rørete.. dette er ikke en leksjon i musikkhistorie, men en meningsytring i en blogg om mobbing. Hjelpes..

    2. Mobberane i NRK veit ikkje kva mobbing er, difor skjønar dei heller ikkje at dei mobber. I tillegg er dei så sjølvgode og sjølvhøgtidelige, at dei skjønar ikkje at dei kan gjera feil, eller vondt mot andre. Når andre reagerer på noko dei har laga, eller sagt, er det jo tydeleg at dei meiner det er den som reagerer det er noko feil med, og reagerer på feil måte.
      Når det kjem til håret. Hadde ein vilt framande kome og tatt i hestehalen min utan tillating, hadde han umiddelbart gått ned for telling.
      Der var ein som gjorde det ein gong, og han hadde fire stive fingrar i Solar Plexus før eg rakk å sjå kven det var. Han gjer det garantert ikkje fleire gonger.
      Uansett hudfarge, hårtype eller kva det måtte vera, ein går ikkje bort til framande å tek på dei. Det er uhøfleg, uforskamma og respektlaust.

      1. Vel, jeg tyr ikke til vold for den slags, jeg vet jeg er tiltrekkende for noen, haha.. så da er det vel noen også jeg faktisk er helt uimotståelig for må jeg anta, de bare drives mot meg uten å skjønne det helt selv. Alvorlig: å tafse på og rufse håret mitt blir jeg oppriktig sur for. Det har skjedd meg så mange ganger at det egentlig er ubegripelig. Men det er ingen som gjør det flere enn den ene gangen, for jeg sier fra. Men disse hårtafserne spretter jo frem som paddehatter. Det er respektløst, og jeg synes også det er respektløst at dette skal fremstilles som om det kun er et problem for enkelte grupperinger, mens slike som deg og meg forventes at bare skal bare godta det som et ikke-eksisterende problem. Akkurat det går jeg ikke med på. Måtte sukke litt når du nevnte hestehale. Jeg hadde en gang i tiden langt hår til halebeinet. Håret mitt har alltid vært en stor del av min personlighet.

        1. Vel, eg plar ikkje ty til vold eg heller, men av og til reagerer eg på refleks, utan å tenke.
          Der er ein del reflekser som berre sit i ryggmargen, etter monge års mobbing, både fysisk og psykisk.
          Det er berre slik det er.

    3. Jeg begriper virkelig ikke den slave-greia.. Typ et kvarter etter krigen var avsluttet, så er snøen som falt i fjor allerede så til de grader glemt at vi inngår en forsvarsallianse med brorparten av Tyskland, mens man på den annen side er helt på styr over slaveriet som ble avsluttet for over 200 år siden.. Jeg mener.. – Hæ!?

      1. Ja, hæ.. hvorfor skal vi tenke på slaveri hver gang vi ser fargede? Er ikke det nedsettende? Jeg er faktisk veldig for at vi skal se menneskene, personligheten og hvem enkeltindividene er FORAN fargen. En skal ikke skamme seg over utseende, men at dette ifølge NRK skal gå foran begriper jeg ikke. Og det at de stadig skal være krenka på fargedes vegne blir for dumt.

        1. Jeg vil jo si de fargede (om det fremdeles er den aksepterte terminologi) har en god del skyld i den utenforskapen de opplever selv slik de holder på.. Jeg mener.. Om en skal kunne inkluderes i en hvit majoritet, så er de faktisk nødt til å ha de samme sosiale regler for alle, og ikke drive å ta monopol/eierskap på ord, og opprette et utall absurde tabu i hht hva som ikke skal sies til fargede av ulike grunner, -den ene mer absurd enn den andre..
          Jeg jobber jo i et restaurantkompleks drevet av en familie med vietnamesisk opprinnelse, og jeg vet at de også fikk kjenne på utenforskap i oppveksten uten at det er fremkommet så mye som et pip av den sutringen innvandrere fra andre områder driver med! De kødder med egen rase, liksom det køddes med min, og omvendt! Aldri har jeg følt et snev av det å måtte trå varsomt for ikke å støte noen! – Hvilket inkluderer tullevietnamesisk, pinneneser vs potetneser, hvithet borderline gjennomsiktig vs orange a-la Trump.. – You name it!
          Dessuten er det jo stadig gjestearbeidere fra Vietnam på 3-4 mnd oppholdstillatelse.. Disse kan ikke et ord norsk, og som regel ikke engelsk heller, liksom de har hatt en særs begrenset omgang med hvite. Men på ett eller annet vis, så får vi kommunisert en del allikevel, så når det kommer til dette med å ta på hår og den slags, så mener jeg faktisk jeg kan relatere, da det er blitt spurt å ta på mitt hår også.. – Men det er jo bare gøy, og ikke minst smigrende at folk syntes det er eksotisk!! Gjengs over, så syntes de dette lyse håret er som dukkehår, – og noe mer hysterisk enn ‘tullenorsk’ finnes vel knapt!
          Så om de bare slutter å være så forbannet selvhøytidelige, kravstore og selvrettferdige, og istedet åpner for at en nysgjerrighet ovenfor annerledesheten som regel er grunnet i en fascinasjon over det eksotiske, ville problemet garantert vært løst!

          1. Jeg mener at det er en forskjell om noen spør om å kunne ta på deg, og det at en faktisk bare gjør det. Enig med deg at fargede selv har en del skyld utfra hvordan mange holder på, men i dette tilfelle, og tidligere innlegg, så handler det om noen media og politikere holder på. Altså dette programmet til NRK nå som heter «Krøll» og så må vi jo ikke glemme serien «Fasten før festen». At handler jo om å lage forestillinger om at nordmenn er slemme mot enhver som ikke har etnisk opprinnelse. Det er jo absurd og meget usant!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg