Send familien på ferie til Vardø, vær så snill!

Fakkeltog for ALS i Bergen 2022. Vivian og meg.

Siste dagen i denne uken nå. Ikke den beste uken, så langt ifra. Nå er det vanlige folks tur, og jeg selv er nå en av den som skal dras inn i elendigheten. Skulle egentlig ha ordnet meg time hos øre-spesialist. Hørselen min er blitt mye verre, hører snart ingenting. Eller jeg hører mye, men ikke hva folk sier til meg, det er som om hele verden har begynt å mumle. Særdeles irriterende er det at folk som kjenner meg vender ansiktet sitt i en annen retning når de snakker til meg, nytter ikke si noe heller. Men men, time hos spesialist er utsatt. Kan ikke betale. En fylling ramlet ut av tennene mine her for litt siden, koster meg 20 000. Siden det er bare én tann så kan jeg ikke dele opp arbeidet heller. Og ikke kan jeg la dette være, da risikerer jeg ødelegge tannen ytterligere, tannroten risikeres da, og det vil bli enda dyrere.

Mellom Ellas operasjon og flere besøk på klinikk, og denne tanngreia, så har tilværelsen her på berget blitt helt føkka. Jeg har ingen anelse om hvordan jeg skal dra inn penger til alt som skal betales. Ikke i nærheten engang. Ingen støtte fra det offentlige, Helfo eller NAV. Dere som kjenner meg, eller har fulgt bloggen min noen år husker kanskje den tiden jeg kjempet for å få tannhelsehjelp, at jeg var på utallige klinikker og maxet kredittkort for å dra på tannklinikk i Budapest. Noen har kanskje også fått med seg alle øreoperasjonene. Flere kjenner vel til de diagnoser jeg har, osas, pustemaskin og hele røkkelet. Svekket syn har jeg også. Det meste er ting som man må betale selv, da spesielt tenner og øyne, da dette ikke går under egenandelsordning. Egenandelsordningen er også noe for seg selv, for den har økt oppå alt annet, og en har jo derfor lavere inntekt, samt at det er masse greier som ikke går under denne ordningen.

Jeg skrev i går at ting er ille, og det har ikke noe med min egen helsesituasjon å gjøre engang. Ikke med denne vanvittige tannlegeregningen på 20 000. Men det hjelper ikke akkurat på, at alt dette skulle komme nå og balle på seg til de grader.

Vibbedille, Vivian og meg. Fløien i Bergen sommer 2023.

Nok sutring. Jeg har en annen ting jeg heller vil skrive noen ord om. Jeg er egentlig ikke noe for Spleis. Jeg mener det er så mye dumt og rart det opprettes Spleis for, mye unødvendig piss, og at folk har altfor lett for å faktisk tigge penger. Jeg vet om spleiser som har vært, som bare er bløff, men men.. nå er det en Spleis på gang som jeg selv faktisk ønsker å bidra til, og jeg skulle gjerne sendt noen kroner til den. Men nå er situasjonen som den er, jeg kan ikke, jeg må finne løsninger på de utfordringer jeg selv har. Men jeg kan gjøre folk oppmerksomme på spleisen, dele den, og kanskje da noen lesere av bloggen, eller folk jeg kjenner vil bidra litt?

Spleisen er til Vivian Brosvik og hennes familie. Vivian er bundet til stol. Hun er lam, kan ikke bevege en finger. Hun har denne grusomme sykdommen ALS som hun har levd med i 8 år. Vivian trenger hjelp til alt, har personlig assistent og lever egentlig på overtid. Knalltøff og sterk dame, hun bare gir seg ikke. Hun har mann og barn. Vivian og familien bor i Bergen, men drømmen er å komme seg til Finnmark hvor mannen hennes er fra. Vivian ønsker å få familien nordover på ferie for å oppleve sin fars hjemsted igjen, se sin lille gutt på 9 år kjøre snøscooter, være litt med familien de har der oppe igjen mens hun enda er her.

Vivian kan man ikke bare kjøpe en flybillett til å sende med fly. Hun er som sagt avhengig av mye hjelpemidler og personlig assistenter. Det er mye vi ikke greier å samle hodet rundt. Familien kan ikke bare sette seg inn i en bil å kjøre straka vegen til Finnmark. Hun kan heller ikke ta inn på campingplasser underveis. Samfunnet er ikke tilrettelagt for slike som Vivian i det hele tatt. Alt er utfordringer, alt er kamp og må kjempes for, og ingenting er gratis.

En dame som heter Erna Fjelldahl har startet spleis for Vivian og familie. Tøft, digger deg Erna!! Spleisen har rullet noen dager, masse flotte medmennesker har bidratt. Spleisen har nådd 75 prosent av det satte mål. Så folkens, kan dere hjelpe til å få spleisen i mål, få Vivian og hennes entourage og lille sønn til Vardø i Finnmark?!

Jeg kjenner Vivian og har møtt hennes mann og barn, de fortjener dette. De virkelig virkelig fortjener dette!! Les bloggen til Vivian her «Mammapåhjul» og så håper jeg dere kan bidra til spleisen her: «Spleis for familien Brosvik».

Fakkeltog for ALS i Bergen. Vivian og hennes yngre sønn i front.

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWe: Link!!

Følg Bunny på Facebook: Link!!

#spleis #mammapåhjul #bunnytrash #bunny

4 kommentarer
      1. Bare hyggelig, håper jeg får se masse bilder fra Finnmark når den tid kommer, snøscooter og halvfrosne fingre, haha.. ikke tenk på meg, har fått til noe rentefritak på et kredittkort en periode, og jobber med andre ideer. Mest bare frustrasjonen jeg trenger hjelp med, det er så ergerlig at når noe skjer så kommer det alltid mer. Fredag revnet stingene på Ella, så bar det til klinikken igjen, og de kunne ikke sy. En åpning på 2,5 cm som spriker. Fikk en salve som skal smøres på morgen og kveld. Bruker vanligvis ikke ha noe issues med den slags, men jeg vrenger meg og blir kvalm. Er nok fordi det er Ella, godjenta mi. Men anyways, klem til deg 🥰🐰

    1. 20 tusen for én fylling? Det var voldsomt! Håper du slipper billigere unna!
      Og flott at du reklamerer for spleisen! ❤

      1. Jeg mistet en fylling, når jeg nå trenger ny må den ha stift og festes i sidetann og bla bla.. håper selv jeg slipper billigere unna, men jeg tviler. Anyways, ja jeg deler spleisen, etter å ha fått satt meg mer inn i ALS så fronter jeg saken så godt jeg kan, og Vivian støtter jeg anytime, hun er badass.. 😜👍🏾🐰

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg