Sårende og vondt.

Jeg er blitt gjort oppmerksom på at et par bloggere opplever masse hat og hets i bloggene sine, disse to damene det her er snakk om opplever det så sterkt at det er sårende og kverner inni hodet på dem etter at de har skrudd av PCen sin og skal gjøre helt andre ting. Altså de plages med dette i hverdagen fordi det er så sårende og vondt. Det fortelles at her er det snakk om mange nettroll og de pisker opp stemningen. Disse kommentarene fra nettrollene blir slettet slik at offentligheten ikke ser dem.

Jeg selv har et nettroll i min blogg, Bien, og jeg har gått ut i bloggen her og fortalt om det hatet vedkommende har mot meg og at det kommer fire fem meldinger daglig, og det nesten helt fra pandemien brøt ut sen vinter tidlig vår for to år siden. Da mitt troll er «bare» én så har det vært veldig enkelt å bare til slutt blokkere vedkommende. Man blir jo lei, vet hva som kommer. Vedkommende fikk holde på leeeeeenge før jeg blokkerte.

Jeg hørte egentlig ikke om andre bloggere som var plaget med dette, eneste Kokkejævel. Ironisk nok så flyktet han fra plattformen på grunn av «stalking» fra en av disse som ytrer at hun er plaget med sårende hets fra nettroll.

Jeg tenker jeg skal slutte å beklage meg om nettroll, for meg er det jo bare en bagatell med et eneste lite lavmåls troll. Det var bare noen tastetrykk så slapp jeg se kommentarene fra den kanten i mitt kommentarfelt mer. Å lese at noen er plaget med så mange troll at det medfører at de går å kverner på det i hodet sitt, det reduserer livskvalitet, en psykisk belastning, det er supertrist.

Samtidig tenker jeg at det har vel noe med hva en skriver, hvordan en omtaler andre, at en tar andres tekster ut av kontekst og vrir og vender på ting, skriver usannheter, for å BEVISST skape furore. Det er vel det som er hovedfaktor for at en blir utsatt for så mange troll! Man tiltrekker seg dem? Jeg er veldig glad for at alle som kommenterer her hos Bunny er konstruktive og hyggelige.

Trist er det uansett å lese om dette, og jeg vil påpeke at jeg er sterkt imot å forfølge folk, sende daglige ufine meldinger, omtale andre negativt i sine innlegg ofte over lang tid. Det er ikke konstruktivt, det som er mobbing. Og med dette sagt så vil jeg avslutte dette innlegget med at jeg lover prøve være mer bevisst selv, om hva jeg selv skriver i mine omtaler.

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#nettroll #bunny #bunnytrash

24 kommentarer
    1. Hatt noen slike troll jeg også, sletter dem..
      Og noen ganger bare lar jeg dem stå og svarer ikke..
      Det er særlig når jeg skiver om økonomi – noen går helt i svart…penger er et vanskelig tema..

    2. Mobbing – uansett form – vil aldri være greit.
      Noen burde kanskje tenke over hva de har skrevet før de publiserer det – både bloggere og de som kommenterer. Om det er noe jeg selv er usikker på, skriver jeg først et innlegg og leser gjennom det neste dag før jeg eventuelt publiserer…
      Flaks for meg at bloggen min er liten nok og ikke kontroversiell nok til å ha blitt oppdaget av troll? 👁️

      1. Enig med deg, men samtidig som blogger så må en vel tåle å få tilbakemeldinger som en nødvendigvis ikke er enig i eller liker, altså når en selv først har lagt ut om saken. Det jeg reagerer på er når det blir snakk om forfølgelse og alt blir vridd og vendt på og fremstilt med de verste hensikter.

        1. Tilbakemeldinger og konstruktiv kritikk er ikke alltid like behagelig, men det er en av flere måter å lære på – enten vi liker det eller ikke. Tåler en ikke tilbakemelding burde en heller ikke stikke nesa frem…?
          Å få frem egne meninger og tanker og skrive om egne ting/opplevelser/følelser ut fra ens eget ståsted – er jo subjektivt og ingen andre kan bestemme hva du føler.
          Å vri og vende på hva andre sier, i tillegg til å mangle kontekst noen ganger, vel…det er vel der jeg tenker en burde tenke seg om før en skriver noe (eller kanskje la være å skrive noe?). Å vri og vende for mange ganger blir til erting som fort kan utarte seg til mobbing fordi det i mange tilfeller ikke er hyggelig ment.

    3. Jeg har til dags dato aldri hatt et eneste troll som har lagt igjen noen spor. Og ja, det tror jeg er fordi jeg ikke er kontroversiell, og jeg skriver om meg og mitt uten å øse opp de sterkeste meningene mine. Meninger som kanskje andre ville hatt i mot. For det finnes jo en del folk som ikke helt har fotfeste, og som ville mene at mine meninger var feil, uten å respektere at vi alle er forskjellige og har forskjellige meninger. Jeg kan huske en gang, at en blogger her inne ble irritert over noe jeg skrev, som h*n tolket som sutring eller noe sånt, og jeg fikk da kjeft så det holdt. Vedkommende har aldri etter det fått besøk på sin blogg av meg. Enkelt og greit. Hvis man skal tolke alt i verste mening, så kan det ikke være så kjekt. Og det skrevne ord kan virke hardere enn det er ment. Fra begges side, helt sikkert. Men denne bloggerens reaksjon gjorde at jeg alltid skroller forbi denne bloggen uten å besøke. Det har aldri vært noe mer enn det. Mange år siden nå.
      Leit når noen skal oppleve gjentatte sårende kommentarer. Det er mobbing ja, og lite voksent gjort.

      1. Utfra det Sollie skriver litt opp eller ned i kommentarfeltet her så kan det liksom være hvasomhelst helst som trigger nettrollene, trenger ikke være så kontroversielt. Artig at du sensurerte kjønnet til vedkommende som var utidig mot deg, jeg vet det ikke var meg, sp da er det stort sett pare kvinnfolk igjen å velge mellom, hehe.. Nettroll er ikke bare de som kommenterer, kan også være oss (ikke du) bloggere som omtaler, stalker og forfølger andre bloggere med negativiteter og denslags at det faktisk blir mobbing.

    4. Mobbing er stygt 😡, og kan i ytterste konsekvens føra til sjølvdrap, eller drap.
      Slikt vil me ikkje ha.
      Når det gjeld deisse to damene, så har eg ikkje lese innlegga deira, og ikkje har eg tenkt å gjera det heller, men kvifor legg dei ikkje ut deisse stygge kommentarene dei påstår dei får, ut i all offentlegheit? Då får jo alle sjå kva dei verte plaga med.
      I tillegg kan dei jo samla dei i ei mappe, og overlevere dei til politiet, for vurdering om straffbare forhold. Mobbing kan jo fort vera brot på straffelova.
      Beklager om eg er stygg nå, men dette trur eg handlar meir om merksemdsjuka, enn om reell mobbing.
      Nå er det jo slik, at på seg sjølv kjenner man andre, og eg hadde definitivt handsama slike ting på ein heilt annan måte. Fyrst hadde eg funnet ut kven dei var, og så hengt dei ut med fullt navn og adresse, og så hadde eg anmeldt dei.
      Men det er meg, og me tenkjer ikkje alle likt.

      1. Jeg er usikker på om jeg tror på at de får disse meldingene. Det som er veldig interessant er at de godkjenner meldinger der andre blir hengt ut, ikke dem selv. Er man mot mobbing så er man mot mobbing, det er ikke noe enten eller. Eller er det kommet en ny definisjon at det er kun mobbing når det gjelder en selv? Altså Rød politikk er jo ganske, tja hva er ordet.. Men selvfølgelig så er det ikke alltid greit å skille hva som er hva, om det kritisk kommentar eller noe mer, men når de feks med åpne armer gjentatte ganger lar Bien dele sitt hat mot meg i sine kommentarfelt så viser de jo sin dobbeltmoral.. tenker jeg da.

        1. Såkalla sosialistar har alltid vore dobbeltmoralske.
          Eg har enda til gode å møte ein sosialist, der sosialismen kjem så djupt, at den rammer deira eiga lommebok.
          Det er berre ein masse fint preik, men det er alltid alle andre som skal utføra handlingane, og ikkje dei sjølve.
          Likeeins gjeld reglar og forordningar alle andre, men ikkje dei sjølve.
          Nei, liv og lære går ikkje hand i hand der i gården.
          Det er noko med det “goda hatet”, veit du. Det er lov å hata, når det kjem frå dei “gode”.
          Dessverre så evner dei ikkje å sjå sin eigen dobbeltmoral, og si eiga sjølvgodheit.

    5. Jeg har lurt litt på dette her med hva som kan være årsaken til at noen er som en magnet på troll, mens andre, gjerne mot alle odds, praktisk talt ikke får noe. Jeg tilhører jo også sistnevnte gruppe, og regnet faktisk med jeg var gitt å få en del dritt, også har det ikke kommet noe!
      Noe fasitsvar finnes neppe, men jeg tror det har en del å gjøre med hvor høyt/lavt en legger listen i hht hva en definerer som trolling og hva en betrakter som kritiske spm. for ikke snakke om hvor fort/lett en lar seg krenke.. 😜

      1. Eller hvor dritt lei av daglige stygge meldinger en kan bli fra et og samme troll som ikke har noe annet i livet sitt en tid. Jeg skjønner det må være helt for jævlig å være alene og ingen er glad i en og alt det der, men det trenger ikke gå ut over andre.

    6. Denne kommentaren bør ikke nødvendigvis legges ut, men jeg ville bare si i fra at det igjen er et par innlegg hvor det ilke har gått an å kommentere.. (Jeg holder jo på å lese meg opp etter å ha jobbet 24/7 påsken igjennom, jeg nå når jeg endelig har fått tatt helgen *hehe*)
      I den anledning.. Takker så mye for nydelig omtale! ❤ U, honney-bunny!

    7. Hei igjen ☀️😊🌹🇳🇴
      Ja,er det ikke mistenkelig og rart at de krenkede,sutrete,sårede kjærringene som roper og sutrer høyest over hvor plaget de er med hat,mobbing og nettroll ikke har et eneste eksempel å vise til…
      Eg er godt kjent med typen sårede,krenkede og sutrete bloggere selv,etter å ha blogget på blogg.no i ti år,historien gjentar seg,ingen av de som påstår seg rammet av hat,mobbing og nettroll hadde en eneste mobbe,troll eller hatkommentar å vise til den gangen heller.
      Og,tro meg,det var mye verre før..
      Men,eg er helt enig i at den der røde bloggeren ikke er helt god😡og bruker svært mye tid og energi på å stalke ande bloggere for å få «meningsfullt innhold» i innleggene sine som stort sett er uthenging,mobbing og trakassering av andre bloggere.
      Hilsen synskepeggy.

      1. Synes du tar litt hardt i, jeg ser hvor du vil, det er besynderlig rart hvordan de kommentarene faktisk uteblir, må jo bruke hele dagen på å sortere. Fikk med meg at du ble nevnt av sistnevnte, hun jobber febrilsk for å få med seg alt som skjer.

        1. Ja,har fått med meg det eg og😳Hun der røde kjærringa klager og sutrer over bloggkrig,hvilken bloggkrig spør eg,det må jo være den bloggkrigen som foregår i hennes eget hode og bare der.En ting skal den røde kjærringa ha,hun gjør sitt beste for å skape drama der drama ikke finnes.
          Når det er sagt så syter hun over kommentarer som går på repeat,det er så plagsomt for henne at hun lar være å svare,men,det tar seg dårlig ut fra en som henne som kaster seg på enhver saklig og objektiv debatt (i andres blogger) i håp om en «bloggkrig» som hun da kan analysere opp og i mente i håp om opprykk på lista,vi vet jo fra før at denne røde dama er sykelig opptatt av listeplassering.
          Som eg har sagt før,den røde kjærringa sin spesialitet er å legge ord i munnen på folk,beskylde folk for intensjoner de ikke har og pakke mobbingen og hetsen pent inn i en ufyselig nedlatende holdning til bloggere spesiellt,men i det siste,mer og mer blogglesere generelt og det er ikke bra det hun driver med.
          Ufyselig kjærring og ufyselig blogg – og kalte hun oss ikke for en gjeng galninger på et tidspunkt ? Mener eg fikk den beskrivelsen av oss med meg selv om den blei slettet temmelig kjapt.
          Hilsen synskepeggy.

          1. Hun er sykelig opptatt av listeplassering, det kan ingen benekte, og hva enkelte bestemte bloggere skriver om. Hun elsker Bunny, og det er helt greit 😜😂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg