Politiets Fellesforbund har i mange år advart mot å varsle!

«Ninablokken» avbildet fra «Thereseblokken». Foto: Bunny.

Såvidt jeg har skjønt så ble dødsdatoen satt til 5. juli 2019? Sted: Lauritz Hervigs vei 51B på Fjell i Drammen, bare et halvt steinkast fra leiligheten vår som vi kjøpte og flyttet inn i under fem måneder senere. Jeg hadde hørt om at denne unge kvinnen var funnet død, men det tok sin tid før jeg faktisk oppfattet hvem det var.

Jeg kjente Nina Bråthen og ekskjæresten hennes, ikke godt, men litt, brukte prate noen ord med henne av og til når jeg traff henne alene, og noen ganger den tid hun var sammen med eksen. Når jeg følte at han var nogenlunde tilregnelig. Disse var blant de første jeg hilste på da jeg flytta til Drammen for mange år siden, og jeg oppfattet han som meget ustabil. Derfor ble vi aldri bedre kjent, dét og det faktum at de tilhørte den type miljø som jeg hadde beveget meg ut av og ikke ville tilbake til.

Nå over fire år etter Nina ble funnet død er saken fortsatt uoppklart. I går kveld har jeg sittet her og forsøkt lese meg litt opp om saken, og det var og er ganske skremmende lesning. Og mange hendelser og opplevelser en har hatt i livet begynte igjen å surre rundt i hodet mitt.

Nina hadde vært død i noen uker da hun ble funnet hjemme i sin egen stue i 51-blokka. I media skriver de at hun bodde i en kommunal boligblokk, men det er nå en gang slik at det var leiligheten hennes som ble eid av kommunen og var kommunal, ikke hele blokka. De skriver hun bodde på Fjell i Drammen, kjent for de dårligste levekårene i byen. Tja, det er jo en sannhet med modifikasjoner. Personlig ser jeg blant annet Tollbugata i sentrum som enda dårligere, men det er ikke akkurat usant hva de skriver om Fjell..

Midt i fellesferien, altså 23. juli 2019, rykket en erfaren krimtekniker fra Sør-Øst politidistrikt og hennes kollega ut til Ninas leilighet og allerede på vei til åstedet opplevde krimteknikeren at saken ikke fikk nødvendig prioritet, dette skrev hun varsler om, noe som kanskje ikke var så lurt. Det heter seg at Politiets Fellesforbund i mange år har advart mot å varsle. De mener det ikke er trygt. Er ikke dét spesielt?

«Ninablokken» til venstre. Under rød pil bor jeg. Bildet er tatt fra «Thereseblokken». Foto: Bunny.

Krimteknikeren fortalte at Nina lå med hendene over hodet på sofaen. På veggen bak henne, på sofaputer og på døra inn til soverommet var det blodsprut. To dager senere fikk krimteknikeren en telefon fra Kripos. De fortalte at Nina Bråthen hadde et dobbeltsidig tungebensbrudd. Det tydet på at Nina var blitt kvalt til døde med et håndgrep.

Men det gikk 12 uker før politiet slo drapsalarm. Hele åtte måneder senere ga distriktet innsyn i deler av saken og dokumentene avslører hvordan intern kritikk eskalerte til en varslingssak. Det fortelles om en krimtekniker som varslet bekymring over en drapssak som ikke ble prioritert, og så ble denne samme krimteknikeren tatt av saken.

Det virker som om krimteknikeren ble tatt av saken fordi hun varslet bekymringer i etterforskningen. Vi snakker om en erfaren krimtekniker som fikk beskjed om at det hadde kommet en klage på henne fra etterforskningsledelsen i Drammen, og da fikk hun vite at hun var blitt tatt av saken og at noen andre ville overta hennes oppgaver. Meget besynderlig tenker jeg..

I November 2019 hadde det blitt satt inn nytt team i etterforskningen og Ninas ekskjæreste ble siktet for drap. Den nye etterforskningsledelsen fant ut at videoovervåkingsmateriale fra blokka til Nina ikke ble sikret i tide, et spor som kunne gitt dem svært viktige svar. Ninas ekskjæreste ble frifunnet.

Etterforskningslederen i det nye teamet er ikke i tvil om at Nina ble drept. Det spekuleres i om at saken ble behandlet som den ble, lagt bort og nedprioritert, fordi Nina var som hun var? Nina hadde slitt med alkoholproblemer og rus i mange år. Kan det være at de ikke anså hennes liv som noe tap?

Eller er det mer til denne historien?

«Thereseblokken». Foto: Bunny.

Så er det Therese-saken. Altså saken om Therese Johannessen, den da 9 år gamle jenta som også bodde her på Fjell og forsvant herfra 3. juli 1988.

Therese bodde i 74-blokka, altså rett over veien for hvor Nina ble funnet 31 år senere, bare et halvt steinkast fra blokka vår. Therese forsvant sporløst fra sitt hjem etter å ha gått til kiosken bak blokka hennes for å kjøpe godterier. Tross en omfattende politietterforskning og en rekke leteaksjoner har Therese aldri blitt funnet. Jeg glemmer det aldri da jeg var liten gutt og dette kom på TV. Jeg reagerte veldig, aldri hadde jeg hørt om slikt før.

Rart er det også at Therese er mitt «søskenbarn». Altså min far var sammen med tante til Therese i mange mange år, inntil han ble funnet død i en blodpøl på sitt eget bad, han hadde ligget der en uke, tante til Therese var/er da min «stemor». Bryllupsinvitasjonene var trykket og skulle sendes, så skjedde det en rekke arrestasjoner i forbindelse med en annen stor, meget omtalt, kriminell sak her til lands, hvor nok et drap skjedde..

Og nå bor jeg altså her.. og jeg undres, har vi en drapsmann gående her på Fjell? Lever Therese, eller ligger hennes levninger begravet her noe sted, i en skråning eller i en kjeller…? Før min far døde hørte jeg diverse som ikke har fremkommet i media, så jeg tenker jo innimellom mitt om akkurat dét..

Øverste del av Fjell i Drammen. «Ninablokken», «Thereseblokken» og hvir jeg bor ligger til høyre utenfor bildet. Foto: Wikipedia.

En stiller seg jo også spørsmål om myndighetene, politi og rettsvesen her til lands når det kommer til alvorlig kriminalitet som voldtekter, forsvinninger, grov vold og drap. For å nevne noen merkverdige saker: Kristiansen og Baneheia, Birgitte Tengs, Monika Sviglinskaja, Anne-Elisabeth Hagen, Orderud-saken.. Listen er skremmende lang. Noen drapssaker har blitt konkludert at det ikke skjedde noe kriminelt, selv om man selv vet at det gjorde det..

Jeg har selv vært involvert i etterforskninger i nordnorge. Blant annet en pedofilisak hvor det er flere titalls ofre, utsatt for overgrep på forskjellige tidspunkt over flere tiår, mens politi og myndigheter har halt etterforskningen ut i mange år, og gjerningsmannen aldri blir dømt. På tross av tydelige beviser. Hva politi og det norske rettsvesen gjør, og ikke gjør, kan man virkelig undres. Jeg var involvert i en annen sak hvor en ble funnet død. Han ble funnet død i et rør i en liten bekk. Jeg ble innkalt av politiet over et år etter. Jeg var en av de som var tilstede på hybelen han sist ble sett i livet. Det var da Kripos ble involvert at politiet innkalte meg til avhør, og jeg mistenker at det avhøret var rett og slett bare for å vise til at de som var tilstede faktisk hadde blitt avhørt.. én uke etter var jeg i avhør hos Kripos. Dette var den tiden jeg innså hvor langt ute å kjøre jeg var, dette var bunnen, og fra da startet min kamp om å komme ut av et hardt belastet, kriminelt rusmiljø..

Jeg har et ambivalent forhold til autoriteter, til politi, myndigheter og makthavende. Kanskje ikke så rart.. eller hur? Jeg er ihvertfall rusfri i dag, ikke i noen form for kriminelt miljø, men jeg forbeholder meg retten til å påpeke at det er mye som ikke er som det skal være i de rom der de tilhørende til statsmakten og deres entourage holder til..

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#kriminalitet #norge #bunnytrash #bunny

4 kommentarer
    1. Kjenner jeg blir skikkelig provosert av det slum-bildet som blir servert i form av dette med å presisere ‘kommunal leilighet’ i området med ‘de dårligste levekår’. Jeg mener.. Hva faen tror folk de er, liksom! Dette er en person, med et navn, en familie, osv. Altså et liv på lik linje som en hvilken som helst annens. Det må da i anstendighetens navn kunne gå an å tilskrive henne en viss verdighet i det hun er tatt av dage på det mest bestialske vis! Dessuten betyr dette med at en leilighet er kommunal kun at det er kommunen- og ikke en privatperson/utleiefirma en leier av, -og dersom Fjell er som Drammens ‘slum’ og regne, så er det iallefall ut i fra det jeg så det mest storslåtte ‘slumkvarteret’ verden har sett til nå!

        1. Det er direkte forkastelig at landets største avis tillater at slike stigmatiserende karakteristikker som denne her. Men enda verre syntes jeg det er sånn som de såkalt veletablerte holder på med denne falske nestekjærligheten for de rusavhengige hver jul, for så at de ikke engang forsøker å skjule sin forrakt når de ser de på gaten, e.l.
          – Jeg skulle så gjerne likt å utfordre disse folka her til å forsøke å gå en eneste dag i en heroinavhengigs sko, med alt inkludert. -Uten selve stoffet, selvsagt, men dog såpass at de må skaffe så og så mange penger innen en viss tid, ellers får de ett eller annet som gjør de skikkelig syke. De skal måtte få takle bevæpnede torpedoer som sparker inn døren, og truer med at de må få inn kr. via prostitusjon om de ikke har de innen 12 t. – De skal få kjenne på forrakten fra hele omverdnen, osv, osv Jeg kunne satt alt jeg har på at de ikke ville stått løpet ut de 24 t. Selv kan jeg ikke se jeg ville klart et kvarter en gang, og jeg er
          tross alt ganske mye mer robust enn hva tilfellet er for folk flest!

          1. Hvorfor uten stoffet? Heroinet er jo det perfekte stoffet for å kunne oppleve den verdenen, la dem kjenne på abstinensene, hvordan virkelighetsoppfatningen endrer seg, og i det hele tatt.. dem har jo nok gryn til rehab og ditten og datten når forsøket er overstått 😜

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg