Påskepynten vår og fakta om påskeegg + vinnere!

Påske er høytid, ikke én høytid snuppen min og jeg gjør så veldig mye ut av. Den påskepynten vi har er kommet i posten. Ser dere bildet øverst? Det er påskepynten vår. Dette er egentlig hundeleker, én slik leke har kommet rundt påske opp gjennom årene i en eske fra «Flink Bisk» hvor det er en del hundegodis, og én leke. Fordi jentene våre har masse leker, så har vi tatt vare på disse som vi har oppå skjenken vår i gangen, så er dette det første man ser når man kommer inn i leiligheten. Så har vi to snåle påskeegg som vi kjøpte for noen år siden som vi fyller ned påskegodteri og koser oss med i påsken. That’s it!

Påsken er ifølge historien den viktigste og eldste kristne høytiden vi har. Den feires til minne om Jesu død og oppstandelse, med opp­standelses­festen som selve høyde­punktet. Jødene har feiret påske lenger enn de kristne. Deres feiring markerer imidlertid israelittenes utvandring fra fangenskapet i Egypt. Selv er jeg, som mange av dere vet, ikke religiøs, men ateist, likevel har vi bittelitt påske i heimen, rett og slett for kos og tradisjon.

Egget er et symbol som viser til noe annet enn seg selv. Egget symboliserer nemlig nytt liv. Denne symbolbruken ble godkjent av Kirken allerede i tidlig middelalder. Dekorerte egg er en tradisjon som er mye eldre enn den kristne påskefeiringen. Fra gammelt av, er egget et symbol for fruktbarhet. Det gjelder for øvrig også haren.

I eldre tider la ikke hønene egg på vinteren. At høna satte i gang igjen med verpingen falt ofte sammen med påsketiden, og påsken ble derfor en eggfest. Nordmenn spiser 30 millioner egg i påsken, altså 7,5 millioner per påskedag. I tillegg spiser man marsipanegg og sjokoladeegg. Så vet dere dét!

Så vil jeg takke alle som var med på gjetningen om hvilket påskeegg på bildet som er mitt, som jeg spurte om i et innlegg her om dagen: «Det blir påskemoro med Bunny». Innlegget var ment som en forsmak på hva som kommer her i bloggen i påsken, for det BLIR påskemoro her i år også!!

De som gjettet var: Gode SkoUtifriluft, Brita, Vibbedille, Liv, Eva, Bernt, Verdande, Dama fra nord, ZoeticWorld, Trude, HverdagsmagiKjersti Gulli, Roya, KretamorPensjonistgunna og Birgitte.

Det ble 17 deltakere (hvor to svarte feil). Egget til høyre er (selvfølgelig) mitt! Jeg tok så 17 lapper hvor jeg skrev tallene 1-17, så blandet jeg og trakk én lapp. På den stod tallet 3. Ergo ble det 3 vinnere!! Så skrev jeg navnet på alle som hadde riktig svar, på hver sin lapp, så trakk jeg tre vinnere.

Disse ble da altså Gode Sko, Birgitte og Pensjonistgunna. Tusen takk alle som deltok, det er dere som gjør dette moro!! Og gratulerer til vinnerne, dere må sende meg adressene deres (frist innen søndag er over), så sender jeg flaxlodd+ i posten as soon as possible!!

Yupp Yupp – så litt om PÅSKEMOROA som kommer, det blir eggejakt, starter skjærtorsdag og fortsetter langfredag, påskeaften og første påskedag. Fire dager med eggejakt, den som får gullegget får også hovedpremien, men det vil bli flere premier selvfølgelig, hehe.. så her er det om å gjøre å henge med. Alle kan delta, så spre ordet!! 🐰

Ha en fortreffelig lørdag!! 💛

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#påskeegg #påskemoro #påske #bunny #bunnytrash

14 kommentarer
    1. Kjekt å se at det ikke bare er jeg som dropper påskepynten. Vet jeg har to påskehøner på loftet. Ble kjøpt inn da minstemann var liten og vi droppet påskefjellet. Har ikke hatt de nede på aldri så mange år. Bare stress med å hente ned, rydde plass til for så å pakke vekk etter 10 dager. Men et egg fylt med godis blir det på herren i huset. Godt gjemt for å bli tatt frem på påskeaften.
      Her dukket drømmeværet for påsken opp i dag. Nå gjelder det å nyte hver solstråle så lenge det varer.
      Ønsker deg, Snuppen og deres søte firbeinte en flott påske.
      Liv

      1. Vel, har ikke akkurat droppet den. Men ser ikke poenget med å bruke penger på påskepynt og ta helt av som mange gjør. Å lage litt påskepynt kunne vært moro da, som da vi var barn, lage hull i eggene og blåse ut innholdet, male dem og henge på en buskkvast. Jeg synes det er absurd å se hva folk bruker penger på, og nå som vi har enorme matkøer her til lands og stadig flere som sliter så synes jeg det er litt hovent og arrogant å kjøpe «søppel» som skal ligge på en bod eller kvist faktisk hele året. Julepynten vi har er heller ikke innkjøpt av oss, det er gaver eller arvet, unntatt juletreet. Litt godis må man ha da, hva er vel meningen med dette livet hvis en ikke skal kunne kose seg innimellom, det er jo liksom ikke nok trist i denne verden liksom. Nei, vårsol og påskegodteri gjør godt. Fin fin påske til deg også Liv, artig at du er her, og heng veldig gjerne med videre 😜🐣🐰

    2. Jeg VISSTE jo svaret, men var litt hektisk da jeg så innlegget så glemte helt å skrive svaret. Det stor jo skrevet Bunny på den 😀 Skal få deltatt på de andre i alle fall 🙂

    3. Wow!!! Jeg vant! Tusen takk, Bunny. Så snill du er. Har du en mailadresse jeg kan sende min postadresse til? Evnt om du kan sende meg en mail på den adressen jeg registrer kommentaren på, hadde jeg blitt takknemlig. Jeg har ikke så lyst til å legge ut fullt navn og adresse på en åpen blogg. (Litt dårlig erfaring fra mange år tilbake.). Håper du får en fin påske. Hilsen Birgitte

      1. Det er ikke noe problem å sende adresse her i kommentarfeltet, det blir ikke offentliggjort. Men sender deg en mail jeg – god påske Birgitte og heng med videre. Påsken blir det mer moro 😜🐰🐣

        1. Grunnen til at jeg tippet som jeg gjorde var rett og slett at jeg har sett snuppen din med et lignende smykke rundt halsen og da derfor tenkte jeg da at det til høyre selvsagt måtte være hans – Men så feil kan man altså ta – Ingening er en selvfølge 🙂 Men ellers liker jeg ofte å gå mot strømmen/gå min egen vei 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg