Ørnen har angrepet igjen!

Jeg leste nettopp om en hendelse fra begynnelsen av desember, altså nylig, en episode hvor en jeger mistet hunden sin, etter at den ble drept under jakt i Tromsdalen i Verdal i Trøndelag. Den ble angrepet av en kongeørn. Og som alltid når jeg leser om slike episoder som inkluderer ørn, så blir jeg påminnet om en episode som hendte meg selv da jeg var barn.

Men først, så tar vi denne historien som bare skjedde for noen dager siden, altså 3. desember under jakt ved Guddingsvatnet i Tromsdalen i Verdal.

Hundeeieren forteller han fikk sjokk da jeg så hva som hadde skjedd. Hunden var delvis oppspist. Ørnen hadde tatt hele siden på hunden.

Hendelsen er meldt inn til Statens naturoppsyn (SNO), som bekrefter at hunden ble angrepet av en kongeørn. Rovviltkontakt i Verdal, Oddleiv Aksnes, bekrefter at han ble kontaktet etter ørne-angrepet og måtte obdusere hunden.

Hunden døde av skadene fra angrepet. Så jeg vil bare si at de som ikke tror på disse historiene om ørneangrep burde revurdere. Jeg har ikke funnet ut hvilken hund dette var, men det var en jakthund, så jeg tør tippe passerte 20 kg. Den kan også være opp mot 30 kg. Denne hendelsen er bekreftet at det var ørnen som tok livet av jakthunden.

Og for dere som undrer om min opplevelse i møte med ørn, så finner dere saken her: «Når man blir angrepet og tatt av ørn».

Meg cirka 7 år.

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#ørn #tromsdalen #verdal #trøndelag #jakthund #angrepet #omkommet #død #bunnytrash #bunny

10 kommentarer
    1. vel jeg tror på historien både denne om deg og den om Svanhild ,datteren vår har en westwith terryer og hun har vært redd ørna skal den ham ,for vi har mange havørn og kongeørn her jeg bor

      1. Takk. Budskapet mitt er å ikke la små dyr eller barn være alene når det ferder slike fugler i området. Da bør det virkelig være voksne mennesker sammen med dem 🥰🐰

    2. Der er fleire historiar om barn som er tatt av ørn. Der mor vaks opp var det ein to år gamal gutt som vart løfta ut av vogna av ei kongeørn. Den klarte ikkje å flyge så longt med han, så dei fann han 20-30 m borte i ein åker. Sannsynlegvis hadde kråkene plaga den så mykje at den måtte sleppe han, for dei heldt eitt frykteleg leven, som gjorde dei vaksne merksame på situasjonen.
      Alle rovdyr/fuglar kan finne på å angripe i uvanlege situasjonar, berre dei verte desperate nok. At situasjonane er ekstremt uvanlege, gjer dei ikkje mindre sanne.

      1. Nei, jeg har ingen problem med å tro at ørnen kan klare få med seg små barn, eller at den kan angripe noen som er enda større.

    3. Me har en stor havørn som svever daglig over hustakene her, et flott skue, men Ali sier at han jakter på Milo(<–Katta!) og da blir eg litt bekymret…! Flotte fugler da

      1. Den gjør nok det. Katter er null problem for en ørn. Det er liksom når det blir større at folk begynner å mistro det, Svanhild Hartviksen var 12 kilo, denne hunden som er omtalt drept var sikkert 20 kilo, og jeg var vel omtrent det samme da ørnen bestemte seg for å hilse på meg. Flotte ja, helt til du har den i trynet.. 🥴🐰

        1. Har ingen problem med å tro at de kan ta store bytter, har jo sett de fly av sted med store lam/sau. Det er muskler på vinger, svææære vinger 🙂

    4. Ja ørna er sterk den!
      Jeg hadde alltid hunden i band om ørna blei selskap på fjellturer. For det er MYE ørn her i disse trakter – og den tar hunder, sauer (små-lam) og andre mindre dyr og fisk. Jeg tror på de historiene der ørna har angrepet eller tatt noe, som i Svanhild-saken også.

      lag deg en fin tirsdag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg