Ordpolitiet er på plass!

Etter jeg for noen dager siden gikk ut mot en influencers mistenkeliggjøring og stigmatisering av personer som er uføre, så har det blitt en del innlegg i blogglandia. Laaaaange innlegg om hvor trist enkelte har hatt det, hvor mange jobber dem har hatt, hvor slitsomt, og ganske så meg, meg, meg.. jada, det er synd i dere som ikke klarer, som sliter, som trenger omtanke og støtte. Dere er sikkert de eneste. Det faktiske tema, det å være nedsettende mot, og uthengingen av mennesker som har kronisk sykdom, skader eller sådan, dét plutselig forsvant.

Så plutselig oppdaget jeg i dag at det hele har tatt en helt ny og uventet vending. Nemlig noen som mener at man skal «skrote» ordet ‘ufør’. Hellige kaninmåne.. jeg er så lei av denne greia med at man skal gi disse ordene så mye makt. Hver gang man starter opp denne greia med å skifte et ord med et annet så lager man ord til å bli negativt ladede. Det er bare SÅÅÅ idiotisk!!

Man skal liksom skifte ut ordet ‘ufør’ med et annet fordi ‘ufør’ høres så feil ut, høres så negativt ut, høres så krenkende ut? Hæ?

Djizess!!! Det er jo nettopp når en får ideer som dette at ordet får makt til å bli et krenkeord!!

Jeg vokste opp og vi sa ‘neger’. De som var mørkest i huden av oss mennesker var ‘negere’. Det var aldri ment negativt, vi brukte det ikke negativt. Men så fant noen på noe ‘lurt’, hvite mennesker skal ikke kunne si det ordet lengre, da er man rasister. Sånn, plutselig ble man rasister uten å være det, og heksejakten var i gang, å henge ut folk for å være noe man ikke er. Bare fordi man gjorde et helt vanlig ord til et negativt ord. Det er så dumt.. plutselig var hele nordnorge og 70 prosent av det øvrige landet rasister.

Nå i nyere tid har jeg hatt flere underlige episoder om et annet ord. Jeg husker ikke akkurat nå hva saken handlet om, kommer sikkert på det når jeg har skrevet ferdig og postet innlegget. Det er jo typisk. Men jeg var altså i en diskusjonstråd og ord som ‘homse’ og ‘homo’ ble brukt. Jeg brukte disse ordene (alltid gjort). Ikke i negativ sammenheng, men plutselig fikk jeg beskjed om at jeg var homofob.. stemmer, dette var en diskusjon om da Thon-hotellene ble hetset for å ikke ha hengt opp pride-flagg.

Uansett, jeg ble kalt for homofob, jeg fikk høre jeg var fordomsfull og homofobisk og det var virkelig ikke måte på. Fordi jeg brukte ord som ‘homo’ og ‘homse’. Jeg begynte å lure på om vedkommende var full, dum eller.. jeg vet ikke. Det ble veldig rart. For her sitter jeg, fullblods homo, vært homse hele livet, var første homoen i nordnorge som signerte for og inngikk likekjønnet homoekteskap. Lever i fast forhold med en mann, vært sammen i over 18 år, fullstendig åpen om det. No shame! Og plutselig i 2023 har noen ‘smartinger’ funnet ut at jeg er homofob!

Nabodama som jeg skravler en del med spurte meg plutselig om det var greit å si homo/homse. Ehh..? Hvor kom det fra liksom? Homser er homser sier jeg. Heteroer er heteroer. Da kom det fram at det er ordskiftning på gang. Man skal ikke si homo/homse lengre, man skal si ‘skeive’! Hva faen?? Så nå er homser blitt Pisa-tårn??

Siden ‘homse’ har blitt brukt lenge som skjellsord av ignorante uvitende, så skal ordet byttes. Det blir for dumt, for da bekrefter man jo ordet som nedsettende. Hva gagner dét noen? Som barn hørte jeg ‘jøde’ ble brukt. Men en jøde er en jøde, en homse er en homse, en neger er en neger, en ufør er en ufør.

Å bytte ut ord løser ingenting. Da lager man bare nye heksejakter der man skal «ta» folk. Alle som bruker ordet ‘homse’ er homofober, har dere hørt noe så dumt? Kutt ut dette ord-politi-greiene!! Vær så snill! Det er hvordan man bruker ordene, hvilken sammenheng, hvilken holdning man fremviser når man omtaler disse menneskene som betyr noe!!

Skal hele landet begynne å gå på tærne, livredde for å snakke, gå med angst for å si noe feil og da bli uthengt som et fælt menneske??!!

Jeg har ingen problemer med at noen sier ‘han homsen’, derimot ‘jævla homse’ blir noe annet. Kompisen min Bobby fra Jamaica er neger, det mener han er helt greit, ‘jævla neger’ blir noe annet. ‘Jøde’ er greit, men ikke ‘jævla jøde’. Så var det ufør da, samme greia.

Å kalle homser for skeive Pisa-tårn endrer da ikke noe. Han jævla skeivingen?? Da vil jeg heller være jævla homo, det er bedre. Det er jo likevel bare uvitende idioter som sier slikt. Er det noe annerledes med han ‘jævla svartingen, jævla mørkhudet’? Folk som vil mobbe, hetse og whatever, folk som har fordommer driter vel i ordene. Det er fordommene som må bekjempes!! Hallo!!

For all del, bytt ordet ‘ufør’ med ‘leverpostei’ for min del. Woke-tullball. Fjasefitter. Jeg er dritt lei tullet deres. Jeg husker jeg en gang skrev et innlegg om at ‘Barneloven’ ble vurdert endret og de ønsket å fjerne, ta bort ord som ‘far’, ‘mor’, ‘kvinne’ og ‘mann’ fra barneloven for å gjøre den kjønnsnøytral. Den som føder barn skulle ikke lengre omtales som mamma/kvinne/mor – men fødeperson!!

Dere får bytte ut ordet ‘gal’ med ‘slush’ så dere ikke blir heeeeelt krenka, for dere er SLUSH!!

BRAINFREEZE!!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#blogg #bunnytrash #bunny

8 kommentarer
    1. Slush faktisk 😂 den adoptere æ 🤗 Tru ka slush-gjengen vil tenke om at æ – med full tillatelse – kalle han bestekompisen min (du veit) for homsetassen? 🤔De svime vel av 😂

    2. Forfriskende og ut med de lettkrenkende 😉 Nok å ta av, dessverre. Tror folk har for lite å gjøre, slik at de blir for lenge i tankene sine. Navlebeskuende rett og slett.

      1. Jo, men det er synd når det tar helt av, at man blir kalt graverende ting for å bruke ord som man alltid har brukt, og ei heller bruker dem i nedsettende sammenheng. Det kan faktisk bli så ille at folk hverken tør å ha meninger eller ytre seg i det hele tatt🐰

    3. 👏👏👏🎯♥️.
      Fantastisk godt skrevet 👍🎯👏👏👏♥️.
      Å bytte eitt ord med eitt anna, byter ikkje ut haldningane til folk.
      Dette vil dei lettkrenka aldreg skjøna, då dei har heilt feil haldningar sjølv.
      I sin iver etter å hindre krenking, krenker dei faktisk fleire folkeslag, og tek ifrå oss identiteten.
      Det er skilnad på tater og sigøyner, men begge er romfolk. Ved at det ikkje skal vera lov å bruke folkenavnet, berre gruppenavnet, krenker dei oss, og tek frå oss ein spesifikk del av identiteten.
      Det same gjeld for homofile/lesbiske/bifile med fleire.
      Skeive, er vel eitt krenkande uttrykk i seg sjølv. Ut i frå mitt skjøn, seier det uttrykket at vedkomande ikkje er heilt i vater, eller lodd. Altså, ikkje som han/hu burde vera.
      På den eine sida, kjempar dei for homofile og lesbiske sine rettigheiter. På den andre sida, skal dei fortelle dei med all tydelegheit at dei ikkje er slik dei burde vore. I mine auger er det dobbeltmoralsk.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg