Opereres på fredag.

Ella akkurat nå!

I dag ble det satt tid hos veterinær for å operere eldstejenta vår Ella. Som tidligere fortalt her i bloggen så merket vi at noe var på gang med henne i begynnelsen av oktober, og 6 oktober var vi hos veterinær, da endte det med en ti dagers kur på antibiotika mot infeksjon, en antatt urinveisinfeksjon.

Etter 5-6 dager merket vi at den væsken som hun var plaget med som kom fra underlivet begynte og gi seg, og ga seg faktisk. Ella fullførte antibiotikakuren, og ting var på en måte greit. Altså, hun har ikke vært syk i noen grad at hun har hatt vondt, eller slitt med noe. Hun har vært som Ella alltid er, glad, snill, kosete, fjollete og i det hele tatt den nydeligste mest kjærlighetsfulle mopsejenta i hele verden.

Men så merket vi etterhvert at den væsken som kom fra underlivet var begynt igjen, masse slikking og noen våte flekker her og der hun har ligget. Så da var det å kontakte veterinær igjen. Samme prosedyre med å kikke her og der, lytting og ultralyd og alt det der. Altså, full undersøkelse. Denne gangen kom de da fram til at dette er livmorbetennelse. Åpen livmorbetennelse heldigvis, når det først skulle bli slik. Beskjeden da var anbefalt operasjon, fordi behandling vil bare hjelpe der og da, og infeksjonen ville alltid komme tilbake, spesielt etter løpetid. Så med det var det ingen tvil for vår del at det måtte bli operasjon. Ella skal ikke være nødt til å plages med infeksjon etter infeksjon, evt betennelse etter betennelse, og behandling etter behandling.

Jeg skrev om dette her på bloggen. Og tusen takk alle som har engasjert seg og sendt hyggelige oppmuntrende meldinger med omtanke og sådan. Og takk til dere som har fortalt meg litt om deres egne erfaringer iht dette med livmorsbetennelse (pyometra). Det har blitt gjort veldig klart for meg at ‘åpen livmorbetennelse’ meget raskt kan bli ‘lukket livmorsbetennelse’ og da akutt og farlig. Så jeg har fulgt veldig med. Ella har knapt vært alene etter dette ble avklart. Fremdeles åpen, fremdeles helt Ella, hun fjoller og tøyser ‘as we speak’ og prøver få meg vekk fra mobiltelefonen så jeg kan kose magen hennes.

Nå er det satt av tid kommende fredag, hun blir operert på formiddagen. Jeg har tenkt på dette stort sett fra vi fikk beskjeden, og det er vanskelig å avlede tankene. Som tidligere nevnt så er det dette med narkose og kortsnutet mops som forsaker den største bekymringen. Hun blir jo ‘liggende under’ lengre enn hun tidligere har gjort ved tanntrekking. Og selvfølgelig er det tanker rundt dette med inngrep og operasjon også. Jeg selv gikk gjennom samme mislykkede operasjon i 22 år, og det sitter igjen. Så, hele situasjonen er ubehagelig, men en del av hva man må igjennom når man velger firbeinte familiemedlemmer tenker jeg. Dette er ikke et uvanlig inngrep hos middelaldrende og eldre tisper.

For de som ikke vet, så handler dette om kirurgisk fjerning av livmor og eggstokker (ovariehysterektomi), en kan si at det er samme prosedyre som ved sterilisering, hvor de går inn gjennom et snitt i bukveggen og fjerner.

Så nå er det «bare» å «gruglede» seg til fredag og få dette overstått. Jeg vet ikke hvilket ord jeg skal bruke. Men da er vi ihvertfall kommet et steg videre, så er det å holde seg hjemme og overvåke henne, se at alt går bra og kose masse. Egentlig er snuppen min og jeg invitert til middag og afterparty hos en kamerat på lørdag, noe vi har gledet oss til en stund, men det utgår. Ella kommer først. Her hos oss kommer jentene våre alltid først, og nå skal vi kose 🥰

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#ella #pyometra #ovariehysterektomi #operasjon #inngrep #narkose #hund #mops #familie #bunny #bunnytrash

16 kommentarer

Siste innlegg