Norges nasjonale hets, deilig mat, folkeliv og tivoli!

I går var en aldeles nydelig dag. For feiring av nasjonaldagen var det perfekt vær, og folkemassene var jo helt enorme. Selv holdt jeg meg hjemme på formiddagen. Snuppen min var på jobb, jeg var hjemme og betalte regninger og vasket kopper etter helga. Så gikk jeg en tur for meg selv.

I går var det ikke bare nasjonaldag, men også den internasjonale dagen mot homofobi. Markeringen mot homofobi merker vi ikke så mye til her på berget siden dagen i sin tid så uheldig havnet på Norges nasjonaldag. Men det er tydelig at en slik dag trenges her til lands da det ofte er slik at noen blir hetset for å bruke sitt eget flagg når nasjonaldagen feires.

Norges nasjonaldag er grunnlovsdagen av 1814 og mange vil si at kongeriket Norges Grunnlov er ment for å gi oss frihet, selvstendighet og et fungerende demokrati. Slik opplevdes det ikke for 5-åringen Magnus som gikk med sin mamma i barnetoget i Bodø i går. Hele tre ganger ble 5-åringen hetset fordi han hadde det samiske flagget i sin hand da han gikk i toget. To ganger var det eldre mennesker som hetset han, noen sa til og ned «æsj» til 5-åringen. Den tredje gangen var det et barn som kom med kommentarer som var tydelig preget av holdninger hjemmefra.

Ja, hva er greia liksom? Når 5-åringer blir hetset i et barnetog på Norges nasjonaldag. Da har man misforstått litt, har man ikke? Kjerringtanker kritiserer i dag mine verdier i sin blogg, selvfølgelig.. men jeg synes denne 5-åringen skulle slippe oppleve dette. Det er meg.

Selv postet jeg en status på Facebook hvor jeg takket mine nære og kjære som ser på etnisitet, kjønn og legning som en berikelse. Likeverd og aksept er hva jeg tenker er en god holdning som burde bli representert bedre blant nordmenn. Da kan man være stolt norsk, når man er gode forbilder for sine barn, og gir disse holdningene videre.

Ellers vil jeg si at jeg ikke markerer grunnlovsdagen. Gjennom de to siste årene har vi jo opplevd hvor lett våre folkevalgte tar på grunnloven, og gjentatte brudd på norsk grunnlov har blitt blitt begått uten noen ettertanke eller samvittighetskvaler. Samme med flere brudd på menneskerettighetene. Å feire grunnloven gir jo da ingen mening. Jeg sier nasjonaldag, ikke grunnlovsdag, for den er jo bare en illusjon. Norges nasjonaldag skulle vært 8. mai, frigjøringsdagen. Så kunne 17. mai vært dagen mot homofobi og diskriminering!

Kontroversielt? Javel. Bare en meningsytring. Ikke gråt!

Etter snuppen min var ferdig på jobb i går kledde vi oss «høytidelig», vi hadde bestilt oss bord på restaurant. En restaurant vi ikke hadde vært på før, maten var nydelig, servicen var upåklagelig. Etter et deilig måltid gikk vi en tur gjennom byen. Vi var innom det store nye utestedet på Strømsø Torg, og det er helt fantastisk tilskudd, ikke bare til bylivet på denne siden av elven, men til hele Drammen. Det var som om vi var på ferie, det var som.. bloody Sunny Beach! For en stemning, for et liv. Superbra! Deretter tok vi en liten tur innom tivoliet før vi dro hjem igjen. Hjemme ventet kake!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#nasjonaldag #norge #bunny #bunnytrash

16 kommentarer
    1. Eg vart forbanna då eg las om 5 år gamle Magnus. Kva er det med slike rasshøl som har, og lærer borna slike haldningar?
      Minner det samiske flagget, og klesdrakta deira, dei på at samene faktisk var her før oss, og den undertrykkinga me har bedrevet i nokre hundre år? Er det det dei ikkje toler?
      Er det rett og slett skam over den kvite manns åtferd, som får dei til å oppføra seg som sjølvhøgtidelege rasshøl? Ja då har dei missforstått noko fundamentalt.

      1. Ja, det der er provoserende lesing. Og her har vi en forelder som tør si fra, hurra for henne. Verre med de som ikke tør si fra, og enda verre, de som ikke tør være samiske.

    2. Jeg gråter ikke. Forstår hva du skriver her. Og folk burde holde seg for gode til å hetse – uansett om det er et barn på 5 år med samisk flagg eller noe annet. Vi er alle mennesker.

      Dagen i går var vakker fra ende til annen her hos meg 🙂

      1. Ja, jeg tenker at dette har med skapelsen å gjøre, dette er ikke valg, en kan ikke endre å være samisk, nordnorsk, ukrainsk, portugisisk, spansk, lesbisk, hetero, hjulbeint, blåøyd, en må da heller kunne være stolt av det. Men jeg synes det er ekstra ille når man går på barn. Fint du kosa deg, jeg gjorde også det, tilogmed når jeg betalte regningene 😜

    3. Hva er det som foregår oppe i hode på folk, hetsing, mobbing og sjikane… Jeg kjenner jeg blir så eitrande forbanna at de kan få seg til å oppføre seg på den måten, og at på til mot et barn. Er dette de samme folka som sitter og slenger skit i alle kommentarfelt også tro? Feiringen av nasjonaldagen ble ganske stille og rolig for min del, hjemme hos meg selv med barnetog på NRK i mens jeg koste meg med kaffe og kransekake. Betalte også noen regninger, som jeg hadde glemt dagen før.

    4. Leste om dette jeg også. Hva et det som foregår i hodet til enkelte?
      Og at voksne gjør det? Blir så inni granskauen sint på sånt. Kan vi ikke bare være gode mot hverandre? 😥 Det er da nok ondskap i verden om ikke vi skal være stygge mot hverandre på slike ting.
      Gråter ikke for det andre du skriver om nasjonaldagen heller 😉🥰

      1. Når vi snakker om 5åringer så synes jeg det er veldig drøyt. Om jeg hadde sett en voksen med feks et somalisk flagg så ville jeg likevel ikke tatt til ordet for å påføre vedkommende ubehag. Som du sier, det er nok ondskap i verden. Og når det gjelder det andre, så vil jeg for framtiden kalle 17 mai for nasjonaldag, for mtp de brudd begått iht grunnloven, så blir det for meg feil.

    5. Feiring av grunnlovsdagen 🤔?
      Joda, me var inne i sentrum og såg på barnetoget, og så var eg ute på minnesmarkeringa over dei som kjempa og fall, i slaget i Ørstafjorden 5.12.44.
      Ellers vart det rjømegraut og spekemat, saman med svigres.
      Utover det, synes eg ikkje me har så mykje å feira. Grunnlova har nazigjengen på stortinget forkasta, og overgitt landet til naziregimet i EU.
      Eg opplever det mest som eitt hån mot dei som kjempa og fall for vår fridom, under 2. verdskrig, det som politikarane styrer med nå. Fridomen vår, er gjeven bort, og det utan “sverdslag”.
      Ellers var eg positiv overraska, då der kun var norske flagg i barnetoget i år 😊.
      Innvandrerar har ofte, i tillegg til det norske, hatt sin nasjons flagg, men i år brukte dei kun det norske.
      Har ikkje fått med meg at der har vore nokon diskusjon om dette her i bygda. Der er heller ikkje restriksjonar frå kommunen på dette.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg