Nasjonaldag og internasjonal dag i dag 17. mai 🌹


Heisann og hallo alle sammen! Jeg er litt seint ute med dagens første blogginnlegg. Men bedre sent enn aldri er det noen som sier, så jeg kan henge meg på det mottoet akkurat nå.

Dagen er ikke over, og i dag er det jo selveste nasjonaldagen, grunnlovsdagen. Det er 17. mai, Norges store dag!

17.mai er også den internasjonale dagen mot homofobi, transfobi og bifobi arrangert til støtte for homo-, bi- og transpersoner og for å kjempe mot regler og holdninger som er imot oss. Dagen blir feiret denne dagen hvert år fra 2005 da den ble innført.

Dessverre er det ikke så mange som vet om denne dagen her i Norge, da det dsv ble slik at den havnet på selveste nasjonaldagen vår. I Norge har det jo gått en debatt hvert år om å kun bruke det Norske flagg på denne dagen, noe annet er ikke akseptert. Jeg vet om homofile og lesbiske som har tatt frem regnbueflagget på 17. mai, de har blitt truet, utsatt for vold og fått deres hjem totalt knuste og ødelagte.

Det er rart, for det er akkurat hva denne dagen ble til for, aksept, likeverd, kjærlighet. Det å bekjempe hat, hatvold og fordommer. Veldig synd at den internasjonale dagen mot homofobi etc havnet på 17. mai. Men når noen truer andre mennesker på grunn av at de holder et lite regnbueflagg i handen sin på denne dagen hvor de er iført norsk bunad og feirer Norge, når noen tyr til vold på grunn av dette, når noen totalødelegger folks hjem på grunn av dette. Da ser man jo at det er en del ting som må jobbes med i vårt samfunn.

PRIDE!!

Uansett folkens, jeg har ikke tatt fram noen flagg i år. Vi bruker vanligvis å henge et stort Norskt flagg på balkongen vår, og så har vi noen små regnbueflagg i blomsterkrukker der. Så får folk mene hva dem vil om det, jeg har både aluminiumsballtre og whatever, hahaha.. lenge leve nestekjærligheten!!


Men neida, ingen flagg i år. Jeg personlig mener at her er ingenting å feire for oss i dag. Vi får ta en stor feiring når vi har fått livene våre tilbake, og ikke minst dagen vår. Altså nasjonaldagen, grunnlovsdagen, Norges dag!! Den er jo avlyst, den blir jo ikke hyllet som den skal og bør!!

Det er sikkert mange rundt om i landet som har invitert noen venner eller familie til lunsj eller middag, noen har pyntet hjemmene med flagg og farger, noen har tatt på seg finstas og bunad. Mange gjør det beste ut av det hele, og noen får sikkert en kjempefin dag, og det unner jeg dere alle. Men for meg funker det bare ikke. For meg er 17. mai en dag for liv og røre. Mas og kjas, venner og familie, god mat, musikkorps med drillpiker (og gutter) og veldig gjerne tivoli!!

Slik jeg har det i dag så har jeg spist en god omelettfrokost med snuppen min, deretter ble det litt kvalitetstid med jentene her før han dro på jobb. Jentene sover nå, jeg sitter på balkongen med røyk og kaffe. Det er overskyet, tåke og regn. Ingen venner, ingen familie. Bare venter til klokken passerer 23 i kveld. Da kommer snuppen min hjem og da blir det eggerøre, forskjellig spekemat, kalde sauser og foccacciabrød. Da skal vi kose oss litt!

Men for all del, dette er helt greit. Vi var på fest i helga, der var det grillmat, flagg, glitter, musikk og stas som holdt både som nasjonaldag, grunnlovsdag og internasjonal dag mot homofobi, transfobi og bifobi. Og bursdag! Jeg koser meg her med litt blogg, musikk, Netflix og ikke minst jentene mine, så her er alt bare vel ❤️

Men uansett folkens, kos dere masse uansett hvilken dag det er, feire livet og vær glad, vi er her og vi lever, hvis det å heise flagg gjør dere glade, så gjør det. Unner alle alt godt, for er det noe jeg elsker så er det å leve, og jeg tenker slik er det med de fleste av oss!

Bildet under er av snuppen min og meg på vår første 17. mai sammen i 2007. Tiden flyver, ta vare på dagen, nået, opplevelsene, gleden, livet og kjærligheten! Klemmer til alle 😘


Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#detnorskeflagg #norgesflagg #nasjonaldag #internasjonaldagmothomofobi #prideflagg #regnbueflagg #grunnlovsdag #nasjonalflagg #rødthvittblått #kjærlighet #glede #godmat #norge

2 kommentarer
    1. Eg drog det så longt, at eg var ute og minnast, og æra dei som kjempa og fall for vår fridom, i 2. verdskrig, men så var det gjordt.
      Eg tykte dei var verdt det.
      Gratulerer med dagen 🎉 🎊 🇸🇯.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg