Narkotika, medisinering og rusmisbruk.

Dagens nyhet som har gitt mest inntrykk hittil i dag er saken om overdosene som skjer nå. Altså det er visst en uvanlig økning av overdoser i Oslo for tiden. Det rapporteres at en dag innenfor en radius på 200 meter faktisk (Tøyen) tok fire personer overdose i løpet av to timer.

Først ble det rapportert om én overdose, hvilket ikke er uvanlig, men rett etter at vedkommende ble bragt inn kom altså fire til, da snakker man om fem overdoser bare på noen få usle timer. Alle fem overlevde, men så finner man ut at samtlige har tatt overdose av et nytt ukjent stoff, protonitazen. Dette er et stoff som ikke fanges opp med verken hurtigtester eller mer avanserte rutinetester, derfor ble det brukt en del dager på å bekrefte stoffet.

Fem overdoser i Oslo 10. november, 15. november ble det bekreftet at stoffet var protonitazen, og etter det har det blitt rapportert mange flere overdoser. Protonitazen er et syntetisk opioid, som først ble utviklet av legemiddelindustrien på slutten av 50-tallet som et alternativ til morfin. Selv en mikrodose, så lite som et par korn, kan få dødelige utfall som respirasjons- og hjertestans. Det er spinnvilt, vi snakker mange ganger relativt til heroin og fentanyl. Praktisk talt umulig å dosere riktig for å kunne brukes som rusmiddel. Skulle aldri vært laget, men dere vet, de lager masse greier på disse laboratoriene, noe for å redde liv, og noe for å ta liv – slik er det bare. Fakta er noe dritt!!

I 2020 dukket protonitazen opp på det illegale markedet i USA, Canada og Australia. I fjor var det kommet seg til Europa. Nå er det altså her. Per i dag er ikke protonitazen på Legemiddelverkets narkotikaliste, så det har jo vært enkelt å ta det inn i landet, nesten som om det er ønsket. Samtidig selges ikke stoffet, det ikke er solgt som protonitazen. Det er blitt oppdaget i nesespray, altså kamuflert i andre stoffer, og dukker nok opp i pillere, eller blandet amfetamin, heroin og whatever.. kanskje tilogmed i hasj.

Jeg husker i min tid, vi fikk tak på noe hasj som viste seg å være veldig sterk, det var helt insane. En øyeblikkelig virkning og ikke gradvis påsigende som vanlig. Den hasjen var penslet med heroin. Det har flere ganger blitt oppdaget at narkotika på gaten har blitt blandet ut. Husker ei tid det var noe som kaltes ‘crocodile’ eller noe sånt, det ble kalt noe krokodillelignende ihvertfall og tok livet av folk som fluer med fluesmekkere. Da var jeg sterkt bekymret, mildt sagt. Jeg er jo vokst opp og vært en del av slike miljøer, og mange som har stått meg nær har vært og er rusmisbrukere. En del er ikke her mer. Det er ikke lenge siden jeg møtte ei nær venninne fra fortiden, og situasjonen hadde ikke akkurat blitt bedre etter alle disse årene. Det var vondt, jeg gråt litt etterpå, helt ærlig.

Til slutt vil jeg si noe om legemiddelindustrien, reseptbelagte legemidler. Det er så utrolig mange som tror at å bruke legemidler lovlig, så er man ikke narkoman. Det er sprøyt. Forbannet tull. Ingen lurer seg så mye som pillemisbrukere. Pillere er snikende skumle. Mange reseptbelagte medisiner blir man avhengige av, og når man er fysisk avhengig av et stoff, hva er man da? Pillemisbrukere bortforklarer og forsøker legitimere, men de lurer ingen andre enn seg selv.

Jeg vet at mange der ute er narkomane pillemisbrukere, og det er der en stor del av mørketallene ligger hva rusavhengighet og narkomani angår. Det er så mye benektelse at det er absurd. Her er det også at mange som har slitt med rus og kommet seg unna går på en smell. De begynner ta pillere og bortforklarer det som medisin. For en slik person er det veldig kort vei fra medisinering, til selvmedisinering, videre til avhengighet og deretter rusmisbruk. Uten å ha vært rusmisbruker fra før er den veien kort, så har en allerede vært i uføret så er det nesten som å knipse, så er man på kjøret igjen.

Jeg advarer sterkt mot syntetisk framstilte rusmidler, det være amfetamin eller opiater i pilleform. Selv har jeg i 10-12 år fått utskrevet diverse, hvilket er sjeldent med min historie. Men med mine diagnoser så.. Jeg bruker det ikke, jeg henter ut reseptene i «frykt» for å ikke få, ikke ha, hvis jeg virkelig skulle trenge, det er et dilemma, men har jeg klart det alle disse årene, så har jeg styrke til å fortsette på samme vis. De gangene jeg har måttet medisineres så er det som å stå på kanten av en klippe.

Så vær så snill folkens, si nei til narkotika, don’t do it, fuck drugs!!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#protonitazen #narkotika #nesespray #overdose #rusmisbruk #narkomani #rusmisbruker #bunny #bunnytrash

4 kommentarer
    1. Der er dessverre monge som må reise direkte frå sjukehusbehandling til avrusning. Eller avvenning som dei kallar det.
      Dette er ofte forårsaka av seindrektegheit i helsevesenet. Noko som tvinger pasienter til å gå på sterke smertestillande over tid, og mykje lengre enn nødvendeg.
      Sjølv har eg to periodar bak meg, der eg, i mine auger, heilt unødvendeg har måtte gå på Paralgin forte i over eitt år.
      At helsevesenet tok det som ei sjølvfølge at eg måtte på avvenning, seier jo ein heil del om det.
      Dei skjøna lite og ingenting av at eg kunne kutta tvert, når eg ikkje hadde smerter lenger.
      Fyrste gongen, måtte eg gå i 13 mnd å vente på ein operasjon i ryggen.
      Andre gongen, nekta legen min å senda meg til utredning for hjertefeil, sjølv om alle symptom tilsa at eg hadde det.
      Etter 14 mnd kom bæbuen og henta meg, og då var der ikkje tvil om hjertefeil lenger.
      Etter å ha fått medisiner for det, var der ikkje lenger behov for smertestillande.
      Er eg rimeleg sur på helsevesenet? Ja, det er ikkje tull eingong 😜.

    2. Ok, om krokodille har vært i Norge er grunnen til det at en nysgjerrig person har fremstilt det selv. Virkestoffet er Deso-Morfin og er ca 2× så potent som Heroin og har en kort og sterk effekt. Deso-Morfine er i seg selv ikke etsende og spiser opp folk (derav navnet krokodille). I Ukraina finnes det så og si ikke Heroin så folk kjøper Codein på apoteket og syntesen er ikke så veldig ulik den som brukes på Efedrin for å koke Meth. Problemet med krokodille er at di ikke renser dette og injiserer litium, tynner, bensin, rød fosfor osv. Så jeg kan med sikkerhet si at det ikke har vært krokodille på gata i Norge. Vi har dop. og når jeg hører folk sier at di har fått hasj penslet med Heroin så spør jeg om di testet seg etterpå? Det der er en gammel myte og jeg husker også for 25år siden at noen ble så steine at røyken måtte være penslet. Det er veldig dårlig butikk da Heroin er en smule dyrere enn cannabis. Jeg har hørt alle mytene og det er nettopp myter det er. Du kan bli rimelig skev og hodet kjører på om du blir møkk stein. Men, til alle som er i miljøet eller bare kjenner til noen. Gå med Nalokson nesespray på dere, og om det er protonitazene du mistenker så må du kjøre alt du har i nesa på personen med en gang og ringe 113. Desverre så virker ikke dette alltid, men det beste er å være forberedt med nalokson.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg