Når spørsmål blir hatytringer, når språk blir sensurert og ytringsfriheten kneblet!

Da jeg vokste opp var neger et ord som beskrev mørkhudete, afro-afrikanere og afro-amerikanere. Ordet neger brukes enda av nevnte personer selv. Jeg kjenner mennesker som omtaler seg selv som svarte og/eller negere.

På Wikipedia står følgende: «Neger brukes oftest som betegnelse på mennesker med svart eller brun hud som opprinnelig stammer fra Afrika sør for Sahara. Australske urfolk ble tidligere kalt «australnegre», men en har nå gått over til å bruke navnet aboriginer, det latinske uttrykket for «urfolk». På norsk brukes aboriginer alt overveiende om australske urfolk, men på engelsk kan man for eksempel snakke om kanadiske aboriginer og så videre.

Det synes som om ordet neger er kommet inn i språket fra portugisisk. Det er avledet av et ord med latinsk rot som portugiserne begynte å benytte på 1500-tallet om befolkningen sør ved Senegal, azenegues. Azenegues stammer igjen fra det latinske niger, som betyr svart. Det ord som romerne i oldtiden benyttet for mørkhudede afrikanere var imidlertid et annet, afer. Ordet neger er kommet til norsk fra fransknègre over tysk og dansk Neger

I dag stod det en sak i Dagbladet om at vår statsminister Erna Solberg for noen år tilbake siden brukte ordet neger, men at hun i dag har valgt å ikke bruke ordet mer. Hun om det!

Link: Dagbladet: Erna sier ikke neger!

I dag ble jeg blokkert igjen av Facebook fordi jeg stilte spørsmål under artikkelen om Erna. «Jeg trodde en neger var en neger jeg. Hva har endret seg?» Det stilte jeg spørsmål ved, og dermed blir jeg anklaget for hatytringer??!!!  Blokkert 7 dager, får ikke publisere, kommentere eller bruke messenger.

Hadde jeg skrevet «jævla neger», så hadde jeg skjønt det, for det er stygt. Men hvorfor skulle jeg skrive noe hatefullt på grunn av hudfarge?? Det er stygt, diskriminerende, rasistisk og ignorant på samme måte som noen uttaler «jævla homo». Men ordet homo alene er da ikke stygt! Jeg er homo!!

Hva er greia med at man stadig skal bli anklaget for noe man ikke kjenner seg igjen i? Jeg blir helt matt jeg. En neger er en neger, en beskrivelse av en del av menneskets mangfold. En hetero er en hetero, en homo er en homo, en albino er en albino, en blåøyd er en blåøyd og en brunøyd er en brunøyd. Det er jo bare beskrivelser, ord for å forklare.

Jeg mener at dette er en diskriminerende og rasistisk handling av Facebook. De påstår faktisk at jeg hater negre. Det er ikke sant!! Hvis jeg hadde vært afro-afrikaner, mørkhudet, og skrevet på Facebook «jeg er neger», ville jeg da blitt blokkert en uke for hatytringer??

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#språk #neger #mørkhudet #svart #afro #amerikaner #afrikaner #aborginier #facebook #hat #ytring #hatytringer #spørre #stille #spørsmål #diskriminering #rasisme #blokkering #messenger #hersketeknikk

Noen som husker den kritikerroste filmen «Svidd Neger» fra 2003, er den nå ment som en hatefull film?? Just asking..

6 kommentarer
    1. Jeg skrev:
      Jeg tror på bibelen og vitenskapen.
      Bibelen sier at Gud skapte mennesket i sitt bilde.
      Vitenskapen sier atmenneskeheten oppsto i Afrika.
      Altså… Gud var Neger.

      Dette kalles hat-prat.
      Jeg trapper ned FaceCook, sensur og “justis” uten mulighet til å forsvare seg, kan ikke godtas.

    2. Bra skrevet! Hvorfor skal beskrivende nøytrale ord defineres til noe de ikke er og aldri har vært? Jeg er gift med en nydelig peruansk negresse hvor en kan forstå mer beskrivende hennes utseende ved å bruke nettopp disse ordene. I hele latin amerika hvor hun kommer fra bruker man beskrivende ord på samme måte som man sier rose istedenfor blomst slik at man vet visuelt hva man snakker om. Negra som betyr svart hunnkjønn på spansk brukes like mye som kjælenavn som beskrivelse av nettopp det man beskriver, og i tillegg brukes negrita som er en enda mer affeksjonert tilnærmelse til en venninne eller kjæreste. Om hvite bruker de blanco eller blanca om de er hvite og gringo eller gringa om det er andre hvite som er mørkere i huden som defineres slik uten en eneste baktanke om fornærmelse eller spydighet. Det man holder på med i Europa er helt fullstendig på viddene i jakten på noe uforståelig som ikke eksisterer og har overhodet intet med beskyttelse av rasisme de mener å tro dette handler om og skal motvirke. Man har altså en utopisk forståelse av å tro at ord overgår handlinger, som kjent har det aldri betydd noe hva du sier, det er hva du gjør som betyr noe, og et ord alene for seg selv er kun et ord og ikke noe mer. Det er først når ordene danner en setning av flere ord som gir ethvert ord den forklarende mening og betydning! Og dette takler algoritmer uansett hvilket system veldig dårlig. Og apropos utdrag av ytringer som ikke utgis i sin helhet er jo medias spesialitet hvor ytringen får en helt annen mening enn når man får lest hele ytringen som gir riktig mening og substans! Så at man nå holder på med nye definisjoner på enkelt ord de aldri har hatt er rett og slett galskap!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg