Nå slippes galskapen løs – bokstavelig talt!!

Det smertet i hjertet da dagens oppdatering av nyheter vedrørende samfunnet vårt i Norge startet med en artikkel fra NRK med overskriften «Varsler om kraftige kutt i psykiatrien i Oslo». Videre står det at regjeringen nå går inn for å ta vekk døgnplasser i psykiatrien med begrunnelse å spare 200 millioner, bare i hovedstaden.

Det er ikke gått én måned engang siden markeringen av Verdensdagen for psykisk helse. I bloggen her har postet jeg mange innlegg for å sette fokus på tema, og viktigheten av å ruste opp, bygge opp psykisk helse, få mer og bedre tilbud her til lands, da dårlig psykisk helse er et sterkt økende problem. Jeg var på diverse arrangementer, ute og snakket med helsepersonell og brukere. Jeg deltok på Bruløpet her i Drammen, ikke bare i år, dette gjør jeg hvert år!

Dette er et tema som går igjen her på bloggen, og det vil det gjøre all tid fremover ser det ut til, for her går det feil vei!! Jeg ser og vet hvordan ståa er. Jeg har mistet mange til selvmord, rus og livet på gata. Jeg har sett folk klikke fullstendig mentalt, og jeg har vært nær ved selv. Jeg har hatt psykologer, psykiatere og vært innom andre tilbud iht psykiske helsetjenester. Venner har skutt seg, hengt seg, tatt overdoser og whatnot. Løft blikket folkens!!

Det er mange dårlige tilbud som skulle vært utviklet til det bedre, der er for få tilbud, for få ansatte, for lange ventelister, og de som ser ut til å fungere best, ser ut til å ryke først. Jeg kjenner mange som sliter, over hele landet. Det er enda noen som ikke har tatt livet sitt, de kjemper, de sliter, og de trenger hjelp! NÅ!! Da kan jeg bare forestille meg hvor mange det faktisk er, alle jeg ikke kjenner. Forleden var jeg og gikk tur i sentrum, under ei bro lå en mann på en benk, under et grått teppe, han skalv. Jeg gikk og snakket med han, eller jeg prøvde, han kunne ikke norsk, eller språk, faen veit. Jeg blir superfrustrert. Folk skriver innlegg og lager statuser «løft blikket».

«Løft blikket» var mantraet, tema, under årets markering for den psykiske helsedagen. Viktigheten av å se hverandre. Og hva skjer her nå? Sparing og nedleggelser? Her sitter vi med ei regjering som hverken ønsker eller evner å se mennesker som de har blitt satt til å gjøre en jobb for. Det norske folk har ansatt disse til å ivareta, gjøre det beste for det norske folks ve og vel, og hva gjør de nå? De planlegger gjøre vondt verre, og vi som arbeidsgivere sitter nok en gang bare å ser på, trekker på skuldrene, markeringen for verdens psykiske helsedag har vært, vi får vente til neste år med å bry oss?! Nå skal vi kjøpe julegaver og spise juleribbe.

Regjeringen har lagt fram forslag til kutt i budsjettet, klinikken for psykisk helse og avhengighet på Oslo universitetssykehus (OUS) skal spare inn over 200 millionar kroner i 2023. Dette etter flere år med nedbemanning i psykiatrien, samtidig som både den klinikken og flere har økende pågang av pasienter.

Den nåværende regjeringen må være den dårligste, mest tafatte, lavmåls og ondsinnede i historien. De sier så mye svada, bedriver lureri og fanteri i så høy skala at man får whiplash og psykiske lidelser bare av å høre om dette – man blir fullstendig traumatisert!

Jeg har advart mot Gahr-Støre og AP i alle år har jeg ikke? Jovisst faen har jeg det!! Men nå er vi altså her. Økte priser på ALT, dette etter to år pandemi. Strategisk for å knekke psyken på enhver. De babler i vei om at de med dette vil styrke psykisk helsevern, «styrke innsatsen», men flere sykehus er likevel nødt til å stramme inn.

De kan ordlegge seg hvordan de vil med sin rævva retorikk, enhver med hjernen på toppen skjønner at enhver krone mindre til psykiatrien SVEKKER psykiatrien, OSS og hele det norske SAMFUNNET!! Så da med 200 millioner kroner mindre bare på et sted. Det vil få ubegripelige helt sinnsyke konsekvenser.

Det er ikke bare OUS, de skal føkke det til på Gaustad også, Nydalen DPS og Søndre Oslo DPS blir også rammet, og det vil bli sparetiltak for Barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling, forskings- og innovasjonsavdelinga og Nasjonale og regionale funksjonar (NOR). Og her har vi bare Oslo i fokus, de skal iverksette sparetiltak i psykiatrien over hele landet. Vi skal virkelig få kjenne at det er vår tur nå!

En partileder i opposisjon skriver på Facebook: «Regjeringen lovet å styrke psykisk helse, men legger ned og kutter i tilbudet over hele landet! Vi trenger flere psykiatriplasser, ikke færre. Det er mange nordmenn som trenger psykisk hjelp, særlig etter pandemien. Dette vil ramme de svakeste og jeg er svært bekymret for konsekvensene det vil få for pasienter og samfunnet».

En venninne av meg, helsearbeider, har også omtalt saken på Facebook: «De vil at folk skal ta livene sine. Fryse, sulte, bli alkoholikere og sprøytenarkomane, enten de får det på gata eller av staten. De vil at folk skal dø. De gamle, de syke og de svake – og så starte hele greia på nytt. En ny verden. En ny ordning».

Dette kommer de faen meg til å klare. Jeg satt her på verdensdagen for psykisk helse, dagene før, dagene etter og så at bloggere og skribenter hist og her skrev om verdensdagen og psykisk helse, «løft blikket», viktigheten av å se hverandre, de skrev hvor viktig det er å ha fokus på psykisk helse. Alle disse godhetsinnleggene og artiklene. Jeg postet selv et innlegg om hvor viktig det er å kjempe for dette alle dager, ikke bare den ene dagen. Jeg husker ganske mange av de som postet slike innlegg og artikler, i dag har jeg klikket innom for å se om de skriver om regjeringsforslaget. Ikke et eneste ord, det er helt tyst fra samtlige. Jeg er sikker på at de har fått dette med seg, men… så da var fokus på psykisk helse i oktober bare for å vise et bilde av seg seg selv som godhjertet medmenneske?

Jeg blir så forbanna, hvorfor kan ikke folk i dette landet stå opp for hva som er viktig når det gjelder? Hvorfor lager man ikke en himla støy? Hvorfor skal alt bare fare og hysjes bort, hvor skal man godta at ting bare skal bli verre og verre for enhver? Hvor er protestene og demonstrasjonene? Hvorfor stemmer man på globalistiske EU-partier som driter i nordmenn og Norge. Hvorfor er det slik at så lenge en selv enda har god råd til mat og strøm, og føler selv at en ikke sliter selv, så driter man i det?

Husk nå, det er vanlige folks tur, og når de først har tatt alle naboene dine, så kommer de etter deg, hva gjør du da?

Link: Kutt i psykiatrien (NRK)

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#psykiatri #regjering #politikk #norge #bunny #bunnytrash

 

 

 

11 kommentarer
      1. Bra kronikk av Randi Rosenqvist, takk for at du postet den Verdande, kanskje flere leser den nå. Men nå må folk lage støy altså, det hjelper ikke å løfte blikket bare én dag i året!!

        1. Ja, håper flere leser ! Rosenqvist er tross alt en av de dyktigste fagpersonene i landet. Hennes ord burde ligge tungt på helsepolitikernes skuldre….

    1. 🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬
      Kor lenge går det, før det klikker for ein stakar, og hin går laust på politikarane med kniv eller skytevåpen?
      Altså, når eg som tilsynelatande er ein beherska person, får lyst til å gjera det på vegne av dei sjuke. Kva då med dei sjuke?
      Me har sett det gå ut over familiemedlemmer, når dei i all si fortviling ikkje har fått hjelp. Me har sett sjølvdrap ann mass, avdi sjuke ikkje har fått hjelp, og ikkje orkar leva med det lenger.
      Når vil det gå ut over dei som steller i stand djevelskapen?
      Eg venter i spenning, men eg verte ikkje overraska.

        1. Ja, nå har eg lese den.
          Eine svogeren min jobber med såkalt ettervern av slike som er dømde til psykisk helsevern. Det er ganske skremande, mykje av det han forteljer. Svigerinda mi jobber som avdelingsleidar på ein psykiatrisk institusjon, med longtidssjuke. På hennar avdeling er det hovudsakleg folk med spiseforstyrring, og det er ikkje så mykje betre der. Minimal bemanning, og rovdrift på betjeninga. Alt for lite ressurser, og alt for få sengepostar.
          Det er ganske fortvilande, når hu må senda heim pasientar, som så vidt har byrgja koma seg litt, avdi der er så stort trykk av akuttilfeller.
          Og Noreg vassar i pengar, men politikarane bryr seg ikkje om sitt eige folk.

          1. Med andre ord har det blitt bevilget så lite penger og ressurser til dette at det har vært fånyttes, og hvis regjeringens forslag blir tatt til følge, så er det ingen nytte. Fy faen hvor frustrerende det må være som ansatt, med et ønske om å hjelpe, gjøre noe som betyr noe, så er det som dette. Kan like gjerne si opp jobbene og begynne arbeide på en reketråler.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg