Nå er jeg hjemme igjen ❤️


Torsdag morgen dro jeg med en liten trillebag fra hjemme her på Fjell i Drammen og opp til Harstad i Nordnorge. På tross av buss for tog fra Drammen til Asker og bytte til tog der så gikk reisen veldig bra fram til jeg var på Harstad/Narvik lufthavn på Evenes. Altså, det tok lengre tid å komme seg fra Evenes og hjem til mammaen min i Harstad, enn det tok fra Fjell og hele veien til Evenes. Jeg vet ikke hvor lang distansen er fra Fjell til Evenes, men det var altså to bussturer, en togtur og en flytur. Fra Evenes til Harstad er det fire mil med bussen inn til sentrum. Derfra er det en kortere tur med bybuss hjem til mamma. Vel ankommet Evenes ble det altså å sitte på en parkert buss i over 2,5 timer før den kjørte. Nordnorge i et nøtteskall.

Fire dager med et knallvær ingen i Harstad har sett maken til der på lang tid. Enkelte jeg kjenner holdt på å smelte bort på stolene sine på byens utecafeer. Noen gjemte seg i skyggen hjemme hos seg selv i egne bakgårder. Jeg synes det er bare digg, Harstad er aldri ellers så flott som på skikkelige fine soldager midt på sommeren. Jeg lover!

Jeg møtte gamle venner og bekjente. Det ble grillet hos mamma. Vi spiste softis på havna. Hadde lunsj på Tjeldsundkroa. Jeg besøkte søsteren min i hennes nye leilighet og vi besøkte gravene til våre besteforeldre. Det ble vorspiel hos ei venninne fredagskveld med påfølgende liten tur ut på «nattelivet». Lørdag ble stort sett hele dagen tilbragt midt i sentrum med kald øl omgitt av folk jeg ikke har sett eller pratet med på mange år. Med livekonsert av Ketil Stokkan (hahaha) 12 meter unna. Ja, i det hele tatt så var det mye hygge på kort tid. Jeg rakk ikke å dra til Nupen som for meg er et fantastisk sted å dra til på denne tiden der oppe. Spesielt med tanke på været.

Nupen (bildet øverst) er et sted ved Bremnes (hvor Kari Bremnes og co er fra) i Kvæfjord, like ved kommunegrensa til Harstad. Nupen er egentlig navnet på åsen over Bremnes. Åsen er 412 moh. I dagligtale brukes navnet Nupen om området ved fylkesvei 1 og ved fjæra, dit mange drar for å betrakte midnattsola. Fra Nupen ser man over Kasfjorden til fjellet Elgen og Indre Elgsnes, til Grøtavær, Andøya og Gapøya, og ut mot Norskehavet helt til horisonten i nord. Nupen ble kåret til Norges mest romantiske sted i 2009 av reisemagasinet Reiser og Ferie. Dette er et av stedene jeg virkelig anbefaler dere å besøke hvis dere er i området en flott og sen sommerkveld.

Reisen hjem gikk raskt fra Harstad til Evenes med bil. Ingen hindringer, 40 minutter kjøring. Men igjen ble der masse tull med flyforsinkelse og whatever. Så der ble jeg noen timer. Omsider gikk flyet fra Evenes og jeg landet sent på Gardermoen. I løpet av 15 minutter etter landing så satt jeg på Flytoget med nesen vendt hjem mot Drammen. Men dessverre, buss for tog fra Oslo S med stopp innom Asker. Så derfor da jeg ankom Drammen Stasjon rakk jeg akkurat å se siste buss hjem kjøre fra meg. Hahaha.. så da ble det taxi da, heldigvis med en av de sjeldent hyggelige taxisjåførene her som tok en ulovlig snarvei. Vel hjemme ble jeg mottatt av jentene mine som var over seg av glede, hoppet og spratt fram og tilbake som om dem ikke hadde sett meg på år. Også snuppen min da som hadde lagt Solo i fryseren for at den skulle være iskald, og laget hjemmelaget pizza. Jeg elsker dere, godt å komme hjem ❤️

Harstad


Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#harstad #evenes #tjeldsundet #nupen #sol #sommer #familie #venner #nordnorge #drammen #hjem

16 kommentarer

Siste innlegg