Nå er det snart bare julen igjen, blir den avlyst tro?!


Beklager, men det vil nok ikke komme som noen bombe på meg om jula blir avlyst. For slik har det jo faktisk vært i hele år.

Til og med 17. mai, Norges nasjonaldag ble avlyst. Helt siden februar og mars har vi måtte finne oss i å miste konsert med Madonna i Paris og besøke Disneyland.

Altså to turer til Frankrike gikk opp i luft. Noe vi hadde gledet oss til i månedsvis og nærmere et år. Begge turene var bursdag- og julegave til snuppen min i fjor. Madonna er vårt idol, Paris er Paris, og ingen av oss har besøkt Disneyland før.

Det ble som det ble, og jeg har vel flere ganger nevnt at jeg er over det nå, men det er ikke glemt. I et nylig innlegg skrev jeg at jeg blir fremdeles trigget når noe vi har gledet oss blir kansellert.

Tyrkiaturene våre som bruker være sent på våren og tidlig høst ble ikke noe av. Turene til Sverige er håpløse å gjennomføre. Båtene går ikke, byer og land er røde. Moralens voktere står på vakt, og karantene er krav hvis man våger seg noen steder. Så man kan bare ikke reise.

Med ny leilighet og stans på grensehandel, økte egenandeler, økte priser på mat og dagligvarer, lavere kjøpekraft gjennom reguleringer, så er økonomien helt annerledes enn før. Vi klarer oss, jeg sutrer ikke. Jeg har hatt korona i nære relasjoner, og jeg kjenner folk som virkelig har lidd under  tiltakene. Tiltakene ødelegger langt flere liv, tar flere liv enn Covid19 gjør.

Men jeg kan jo likevel fortelle i en blogg om hvordan hverdagen har endret seg for meg (oss), hva jeg tenker, mener og føler? Noen mener det motsatte, men det sier mer om dem enn om meg, så..

Det ene etter det andre har blitt avlyst. Vi gledet oss lenge til vi skulle på Oktoberfest. Det er ikke lenge siden. Men det ble avlyst. I helga var vi invitert på Halloween-party. Det ble også avlyst. Kostymene henger i kjelleren, der får de bare henge.

Da Oktoberfesten ble avlyst, så ble vi invitert i bursdag, så helga og den kvelden ble jo på en måte reddet da. Selv om det er gøy med slike temafester og sammenkomster, så er det jo dét å se folk, treffe venner som er den beste delen. Det er hardt når en må sitte alene hver dag i uka, men også i helgene. Dere skjønner, dere er jo i akkurat samme, eller veldig like situasjoner selv, mange av dere.

I helga var det Halloween, vi ble invitert på jentefest etter Halloweenpartyet ble avlyst. Så vi hadde det jo gøy der da. Som sagt, se folk, møte venner. Men jeg blir likevel trigget av kansellasjoner og alle disse usikkerhetsmomentene rundt enhver ting. Vi kan ikke forholde oss til å ha noe å glede oss til, bortsett fra deilige måltider hjemme. Enn så lenge..

For hver gang Bent Høie, kommunen eller hvem det måtte være kommer med nye anbefalinger, restriksjoner og tiltak så trekker folk vi kjenner seg mer og mer unna. Vi er liksom ikke på listen over disse 10 nærkontaktene man kan treffe i løpet av uka. Ikke har vi noen annen familie enn hverandre heller. Altså, det er bare snuppen min og jeg. Det er oss to. Også gullene våre da, Ella og Ariel. Staten isolerer oss.


Denne måneden er vi invitert til Venners Julebord, og det gleder vi oss veldig til, og satser på at dét blir noe av. Hellige relikvie, godt vi har litt håp enda. Hva skulle vi gjordt uten?

Snuppen min har også bursdag denne måneden, men den feiringen blir ikke noe av. Han ser ikke poeng å måtte velge fem stykker av vennene våre, og så kan de ikke likevel når dagen kommer. Det er trist, dette blir første gangen på alle årene våre sammen at dagen hans ikke blir feiret.

Men jeg skal gjøre stas på han. Så godt jeg kan i hvert fall. Det blir god mat, bursdagsgave og overraskelse. Han fortjener det så jævlig godt. Men det er ikke lett å finne gave eller overraskelse heller.. Reiser, konserter, aktiviteter og så videre er jo utelukket. Stengt, kansellert, avlyst, konkurs, nedlagt, ikke lov, smittefarlig og hva det måtte være. Jeg vil jo at han skal få noe som virkelig gleder han, tenke, tenke, tenke…!!

Både bursdags- og julegaven han fikk i fjor (reiser til Paris, konserter med Elton John og Madonna, Disneyland og VIP på hotell) ble ikke noe av. Han har jobbet og stått på hele tiden gjennom pandemien for andre mennesker og samfunnet, tatt ekstravakter, vært totalt uegoistisk og vist hvem han er, og hva han står for. Og det står virkelig respekt av han!

Det å jobbe i et akuttmottak er en utfordring i seg selv, og da jobbe i corona-mottak de fleste av dagene har helt klart tatt på psykisk. De har ventet på en ukontrollert smitte, død og fordervelse. Andre syke har blitt nektet behandlinger og livsnødvendige operasjoner. Bare helt helt helt akutte har kommet gjennom. Da snakker vi om de som har prøvd begå selvmord, vært i ulykke og slike tilfeller. De som har bestemt dette gjemmer seg bak lukkede dører, og de som jobber i mottakene må stå til svars.

I tillegg mistet snuppen min mammaen sin oppi alt dette, og de hadde et nært og godt forhold. Nå har han ingen familie igjen i Svelvik hvor han vokste opp. Og da igjen nesten ikke ha noe liv, utenom jobb, da blir man tvunget til å dvele på tankene sine, sorgen og savnet. Han sier det går greit nå, men jeg kjenner han jeg.

Så kommer snart desember. Det bruker alltid bli julebord, middager og et par fester med venner. Så hvordan blir det nå? Blir jula avlyst? Julemat i form av ribbe, medisterkaker, pinnekjøtt og så videre er alltid godt. Det fikser jeg på kjøkkenet. Men det å være sammen er jo hva jula handler om.

Mellom regjeringen, Bent Høie og at vi ikke står på mange lister over 10 nærkontakter å omgås så risikerer vi å miste hele julen. Det er ikke bra, da kommer vi til å slite noe. Men vi kommer til å holde motet oppe, vi er tøffe vi, det er ikke det. Men vi vet at jula er allerede tøff for veldig mange. Så da har man dét å tenke på i tillegg.

Det var veldig stor fokus på psykisk helse etter Ari Behn tok sitt eget liv 1. juledag i fjor, men vi ser jo tydelig nå at det var bare for syns skyld fra myndighetene der og da. For med tanke på situasjonen i landet i dag så burde det være en langt høyere opprustning og fokus på psykisk helse, men man ser ingen endringer der. Ingen whatsoever, tvert imot!!

Godt vi to, snuppen min og jeg, har jentene våre, og vi har hverandre i hvert fall ❤️

Takk for titten, og for at jeg fikk dele noen tanker og følelser med dere. Håper dere alle opplever en fin og god jul, med glede og god musikk sammen med deres nære og kjære. Ta godt vare på hverandre, man vet sjelden og aldri når siste gangen blir ❤️

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#jul #høytid #julefeiring #høytider #psykiskhelse #mentalhelse #suicidal #kjærlighet #omtanke #forståelse #spørmer #inkludering #raushet #sosialkontakt #sosialebegivenheter #selvmord #covid19 #corona #korona #virus #pandemi #familie #nærhet #kontakt #medmenneskelighet #aribehn #benthøie #ernasolberg #tegjering #myndigheter #bursdag #bursdagsfeiring #brydeg #værenvenn #venner #nærkontakter #juleglede #værmedmenneske #brydeg #2020

3 kommentarer
    1. Jeg feirer gjerne jul sammen med dere, som vi har gjort et par ganger før. Mellom oss er det gangavstand, så vi slipper problemet med offentlig transport. Og god mat skal vi da jammen få til, enten vi tar det i min leilighet eller hos dere <3

      1. Koselig Hanne. Får snakkes etterhvert. Vi prøver unngå å planlegge for mye fremover, unngå frustrasjoner. Så er det litt bytting i turnusen til snuppen, så herfra blir det én dag av gangen. Men julegløgg skal vi få til 😜

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg