Møtte bjørn like ved her, hva gjør en da??!!

Illustrasjonsbilde. Har intet med denne omtalte saken å gjøre. Foto: Ben-Arne Sotkajærvi.

Jeg leste nettopp nå en artikkel om to venninner på skogstur som møtte på en bjørn, og det var ikke en bjørnunge for å si det sånn. Og dét var vel det heldige oppi dette, for hadde det vært en bjørnunge kunne situasjonen raskt stilt seg annerledes.

Venninnene var på vei til Stavåsdammen i Elverum da en bjørn plutselig dukket opp midt på turstien cirka 20 meter foran dem. Bjørnen kom gående sakte mot dem før den forsvant ut fra stien og lenger inn i skogen. Venninnene skulle egentlig kose seg og slappe av i skogen, de hadde med seg matpakker og drikke. Etter møtet med bjørnen snudde de tvert. Turen nedover gikk fortere enn oppover, og det blir ingen flere turer i skogen der denne uken.

Kvinnene er kjent i området, og der har aldri vært opplyst om bjørn der, så en kan si de ble heftig overrasket. Dette var kun 200 meter fra bebyggelse, så jeg skjønner overraskelsen. Artig var det at hun ene av venninnene greide å få knipset et klart og fint bilde av bjørnen, som hun sier selv, ingen ville trodd henne uten bevis.

Men hva gjør man egentlig hvis man møter bjørn? Hva er den lureste reaksjonen? Jeg bestemmer meg for å forhøre meg litt om dette, og da fant jeg ut følgende:

01). Gjør store og rolige bevegelser!

Det er viktig å gjøre oss til kjenne, for da vil nok bjørnen som oftest trekke seg unna mennesker, når den har gjort seg kjent med hva det er den har møtt på. Synet er den sansen som er dårligst på bjørnen, så ofte vil den reise seg på bakbeina og prøve å få overvær av lukt. Den bruker også hørselen for å orientere seg. Det beste er å trekke seg rolig tilbake, og ikke løpe.

02). Snakk med bjørnen!

Det vil være lurt å fortelle bjørnen hvem du er samtidig som du trekker deg rolig tilbake. Da hører den deg og ser deg, og vil bli trygg på bevegelsene dine og på at du ikke er farlig. Fortell at du skal trekke deg tilbake.

03). Lag mye lyd!

Hvis du er en av dem som ikke har lyst til å møte bjørn, så bør du lage mye lyd når du ferdes i områder der det kan være bjørn. Lyd er noe av det første bjørnen vil legge merke til, og sånn øker du sannsynligheten for at du ikke vil møte bjørn.

04). Kast en kvist!

De farligste situasjonene du kan havne i er hvis du møter på en skadeskutt bjørn, eller havner mellom en binne med bjørneunge. Da er rådet å få bjørnen til å forstå at du er menneske, ved å kaste en kvist eller eventuelt rope og sakte bevege seg bort.

05). Ha hunden i bånd!

Hvis man har med seg hund på tur, så kan det lønne seg å ha hunden koblet fast i bånd så den ikke går og forstyrrer bjørnen. Bjørnen vil mest sannsynlig ikke angripe, så lenge man ikke kommer imellom den og ungene. Bjørnen kan også utføre et skinnangrep hvis man forstyrrer den under spising. Skinnangrepet vil den gjøre for å skremme deg vekk.

06). Ta opp kameraet!

Ser du en bjørn på avstand, så bør du stoppe opp litt. Ta frem kikkerten eller kameraet ditt, og få deg en skikkelig fin naturopplevelse. Selv om det finnes mye bjørn i visse områder, så er det ikke alle forunt å treffe den.

07). Spill død!

Én ting bør du imidlertid ikke slippe fra deg er ryggsekken din hvis du har en. Den kan være livsviktig! Hvis ingen ting hjelper, og bjørnen kommer nærmere, er det bare én ting å gjøre, spille død! Det gjør du ved å legge deg ned på bakken i fosterstilling eller på magen, med hendene foldet rundt nakken. Her kan ryggsekken være en bra beskyttelse.

Siden jeg selv bor i skogen ble jeg nysgjerrig på hvor langt unna denne bjørnen er, eller var, og jeg vet nå at avstand fra Elverum til Drammen i luftlinje er 147 kilometer, altså bare under 15 mil. Akkurat denne bjørnen kan være her på cirka et døgn liksom. Nå har jeg også lært at det er veldig uvanlig at brunbjørnen angriper. Den er glad i det meste, og velger mat som ikke krever mye strev, mat som er lett tilgjengelig som kadaver, bær, maur, honning og jordveps. Veldig flott å høre at jordveps er på menyen fremfor nusselige kaniner.

Så da er det bare å vente et døgn, ta med seg kamera og begynne med skogsturer igjen. Kanskje møter man en flott og fin teddy å snakke med.

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#bjørn #brunbjørn #elverum #natur #teddy #drammen #bunny #bunnytrash

24 kommentarer
    1. Leste også den saken.. Kjekt å vite litt om hva man bør gjøre..men usikker på om jeg hadde klart å tenke i det heletatt.. Hadde vært gøy å tatt et bilde av en Bjørn i naturen..men ikke SÅ gøy at jeg håper å treffe på en..hehe..

      1. Elgene brukte stå i hagen vår å kikke inn kjøkkenvinduet vårt om morgenen der jeg vokste opp. De er trivelige. Men aldri møtt eller sett en bjørn i frihet. Det hadde vært en opplevelse, et kick for å si det sånn 😜

    2. Åååå, jeg ville ikke truffet teddy 😯Rart på filmer viser de at man skal late som man er dø, så de ikke føler seg truet. Jaja, ikke noe poeng at jeg øver på noe som helst, hit kommer den ikke 😂

    3. Hørte også om hva disse to damene hadde opplevd. Tenk å få tatt bilde av den, da… Phew! Jeg har hatt mareritt om bjørner siden jeg var lita, og har fortsatt vonde drømmer om bjørner. Har lest litt om hva man skal gjøre om man møter en. Legge fra seg tursekken på bakken og rygge forsiktig bakover er et annet triks. Skal ta med meg tipset om å lage masse lyd! 😀

      1. Det tipset ditt er vel det samme som disse nevnte seks bare litt annen formulering. Jeg har ikke lyst å lage lyd, jeg har enda tilgode å møte både hoggorm og bjørn. Tenker alle dyr rømmer hvis man bråker, både rådyr og ekorn og hva det måtte være, dét er jo ikke noe gøy vel..

        1. Jepp, det samme, men jeg har hengt meg litt opp i at det er lurt å ha med en sekk i skogen, i tilfelle jeg møter en bjørn… 😯 Rart at du ikke skulle kommentere at samboeren min er Bjørn… 😂

                  1. Tja, jeg har lagt inn et punkt syv i innlegget mitt her. Så kan du tenke litt på om hva du ville valgt OM du møtte en bjørn, legge igjen sekken eller beholde den 😜

    4. Har vært på telttur i område hvor det samtidig hadde vært observert bjørn.. vi merket ikke noe til den. Føler meg mer utrygg på elg, liker ikke når den står på trappa når jeg skal ut. Ellers så bruker vi å ha besøk av gaupe i hagen, enden av revidert dens går midt nedi oppkjørselen vår.

    5. Var i Pasvik for nokre år sidan, og vona då å få sjå bjørn, men dengong ei. Har ikkje møtt bjørn i det fri, men det er eitt stort ynskje, då bjørn er det einaste dyret me har i Noreg, som eg ikkje har møtt i det fri.
      Det er snakk om elg her, og kor koseleg den er. I den forbindelse, kan eg opplysa om at elg er det dyret som drep flest mennesker her i landet.
      Eg las ei oversikt over det for nokre år sidan, og elg hadde på 40 år, drept meir enn ti gonger så monge som bjørn og ulv tilsaman, på 400 år.
      Elgen skal ein altså ikkje spøka med, spesielt ikkje om det er ei ku med kalv/ar.
      Dei kan vera svært agressive, og knuser lett skallen på eitt menneske, med eitt spark.

    6. Vet ikke om det første jeg ville ha gjort var å ta bilde av den. Liker bamsen godt, men har veldig respekt for den. En annen ting man burde passe på er og pakke inn maten i sekken godt. Skulle den være sulten, og få teften av maten kan de jo bli litt vel nærgående 🤔

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg