Minner: Da jeg satt i fengsel.

I dag er det 7. mai og minner dukker opp på Facebook. Det er på dagen i dag nøyaktig 10. år siden jeg satt fengslet i en celle ved Egerstorget på Karl Johan i Oslo. Jeg lot meg fengsle som samvittighetsfange i regi av Amnesty International som jeg er medlem i, og da var aktivist for. Det var intet problem for meg å stille opp for denne saken. Den var viktig for 10 år siden, og dessverre enda viktigere i dag, så absurd som det høres ut.

Det er vanskelig for mange her i Norge å ta inn dette, skjønne og forstå alvoret, men i mange land rundt om i verden er det ulovlig å være seg selv, og ytringsfriheten også. Det var slik jeg meldte meg som aktivist, og jeg har vært på mange markeringer og demonstrasjoner for menneskerettigheter og ytringsfrihet. Denne gangen jeg lot meg frivillig fengsle som samvittighetsfange var da i en celle som var en rekonstruksjon av cellen til tidligere samvittighetsfange Mojtaba Madyar Sameinejad som satt fengslet i Evin i Iran. Madyar satt flere år i denne cellen for å ha blogget om politikk han var uenig om i hjemlandet sitt. Han ble fengslet og torturert for sine meninger. Faktisk!!

I Norge blir man i verste fall hetset og hatet på for å ytre sine meninger, selvfølgelig er det også risiko for å bli skadet og drept for å blogge om diverse tema. Men det er ikke slik at en blir hentet inn av myndighetene, fengslet og torturert i fengsel for å gjøre disse tingene. Ikke enda ihvertfall. Norge er ikke et islamsk land enda, selv om islamiseringen pågår for fullt og har tatt fullstendig springfart. Men det kommer, blodrøde aktivister fra Rødt, Antifa og største andelen av politiske partier her til lands jobber hardt for at det skal bli samme dritet i Norge som i diverse andre land.

En time satt jeg i denne cellen. Den hadde en glassvegg hvor alle forbipasserende kunne se meg. På glassveggen var det skrevet hvorfor «jeg satt i fengsel». Man kunne velge årsak selv, ting mennesker blir satt i fengsel for i andre land.

Hun jenta dere ser på bildet over valgte «å sone» for å ha kritisert myndighetene. Det var greit nok her i Norge, folk passerte og noen få skjønte hva dette handlet om. Det ble ikke noe bråk av det liksom. Så ble det min tur, og jeg valgte så sitte som samvittighetsfange for å være homofil. Jeg kan nevne at feks i Libanon er det 1 års fengsel for å være homo, 3 år i Syria, 10 år i Myanmar. I Gaza heter det seg at det er 10 års fengsel, men de dreper deg faktisk. I flere islamske land er det satt opp fengselsstraff, men de dreper deg.

Til eksempel Mauritania, Nigeria, Somalia, Sudan, Iran og Saudi Arabia er det dødsstraff for homofili. Noen steder er det også slik at en blir fengslet og torturert om en ikke angir, altså tyster, om en vet om noen som er homofile. Yupp, riktig. Så den gang for 10 år siden så valgte jeg å sitte som samvittighetsfange én time på Karl Johan for homofili. Jeg var jo i Norge, jeg tenkte ikke videre over dette, jeg bare ville bidra til en god sak, bedrive opplysning om hva som skjer i verden. Det var naivt av meg, veldig naivt..

Det jeg ikke hadde tenkt på var jo det faktum at Norge  fylles opp med mennesker fra disse landene, folk som støtter disse holdningene, støtter islam og sharialover. Da folk fra Libanon, Somalia, Iran også videre så meg i denne cellen hvor det stod #homofil tok de det som provokasjon og ble rasende. De hylte og skrek til vaktene utenfor, og de skulle ta meg.

Min time i cellen ble derfor litt forkortet fordi dette var sent på dagen, det begynte å bli kveld og mørkt. Jeg måtte frigjøres for å komme meg trygt hjem. Så i skumringen bevegde jeg meg raskt fra fengselscellen til togstasjonen. Hadde høy puls og ville bare hjem. Dette var i 2014, og dagen jeg sluttet være naiv. 10 år siden i dag. Det var da jeg begynte å lese Koranen, Sira, Hadithene og alt jeg kunne finne om denne ideologien.

Jeg hadde allerede avblåst tidligere overfall fra innvandrergjenger som tilfeldigheter. Men ikke mer. I 2015 tok det helt av her i Drammen, flere ganger i uken ble man hetset av innvandrergjenger for å være homofil. Et par år etter (her gjetter jeg, for jeg husker ikke nøyaktig år) startet noen islamister en facebookgruppe for å samle islams følgere til å angripe pride-paraden i Oslo. Det ble et firesifret antall i gruppen før facebook fjernet den. Sommeren 2022 ble homsekvartalet i Oslo, ved London pub beskutt. Det var én mann som skjøt og drepte, men terroren var planlagt av et gjeng islamister som myndighetene har importert hit til Norge. Og politi og myndigheter visste om dette.

I dag leser jeg at hat og hets mot homofile har økt masse siste årene, det er mer vold og hatytringer rettet mot, det er stor økning av anmeldelser – og selvfølgelig enda flere henleggelser. Så en kan jo spørre seg hva hensikten er med Amnesty, hva hensikten er med å belyse hvilke holdninger og ideologier som importeres til Norge, når det er slik at vi velgere, folket velger fram politikere og politiske partier som støtter dette?

Bildet under er av meg i fengselscellen. Om ikke annet ble jeg litt klokere den dagen for 10 år siden. Men nå er jo bare jeg meg, Bunny!

Hvordan er ståa med deg, har du blitt noe klokere siste 10 årene?

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#islam #samvittighetsfange #homofili #terror #norge #bunny #bunnytrash

8 kommentarer
    1. JA! Eg har absolutt blitt klokere de siste 10 årene om akkurat det samme som deg! Var faktisk ikke klar over fengselstraff i Libanon før for noe år siden. Et familiemedlem litt ute i slekta der nede flyktet til et land i Europa og lever ennå skjul fordi han er homofil…Det er uforståelig at sånt skjer, men det skjer likevel og det er helt horribelt! Om ikke en homofil fange dør i fengsel så kan du være sikker på at familien ordner det etter på…

      Vibbedille

    2. du e råtøff bønnybror, det e ikkje greit at vi befrir mennesker og blir takka med syke fordommer og destruktive adferder. kjente æ fikk løst å komme nedover me avsagt øks å passe på dæ. men, du skriver godt, fint at du setter lys på sånt.
      ❤️

      1. Jeg klarer ikke sitte på fingrene ihvertfall og bare se på all dritten. Noe kan alle gjøre.. klem til deg, sender masse god energi din vei 🥰🐰

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg