Minne fra en forgangen jul: gladpillen!

  1. Dette var en romjul for mange år siden, helt i slutten av mine tenår. Noen venner og jeg fikk tilbud om å få kjøpt noe Ecstasy av en bekjent. Vi var tre, et vennepar av meg som den gang var kjærester. Vi gikk fra sentrum og opp i åsen over sentrum. Harstadåsen.  Der bodde mannen som solgte Ecstasy sammen med kjæresten sin i en liten kjellerleilighet. Jeg husker ikke hva E’en het eller hva vi betalte for den. Eneste jeg husker er at det var Ecstasy og den fungerte akkurat som den skulle.

Sammen med paret som vi kjøpte E’ene hos tok vi denne rusen. Da det begynte å fungere skulle vi, kjæresteparet jeg kom sammen med og jeg, dra til meg. Ganske straks etter vi forlot leiligheten oppe i åsen begynte tablettene å fungere for fullt. Det var bare nedoverbakker, det var vinter og glatt overalt. Speil-is. Skikkelig holke. Vi ble helt gelé i beina, ramlet og trynet nedover bakkene, slo oss i hodet og ellers overalt, men der kom ingen smerte. Vi holdt på å le oss ihjel. Bare lo og lo. Latteranfall. Hadde aldri trodd at det kunne være så gøy å ramle på isen.

Da vi kom ned til sykehuset ble det slutt på de bratte sklibakkene. Resten av veien hjem til meg gikk stort sett bare bortover og bortover. Der var èn nedoverbakke, men den var langt fra bratt og det var godt strødd. Vi bestemte oss for å ake litt ved sykehusbakkene før vi gikk videre. Var jo så utrolig gøy. Vi ble gjennomvåte og kalde, men vi var så på tur at det merket vi ikke der og da.

Så begynte vi å tusle mot leiligheten min igjen. Vi hadde ikke gått mange meterene fra sykehuset da det kom ei drosje kjørende. Jeg viftet med armene og fikk stoppa drosja. Vi satte oss inn og hun som kjørte, kjørte oss helt hjem til døra hos meg. Vi surret og lo mens vi leitet i lommene våre etter penger for å betale. Men hun sjåføren sa at det ikke var nødvendig å betale. Personlig ble jeg helt paff. Hun sa hun ikke trengte penger. Hun var så fornøyd med å kjøre oss sa hun, hun hadde aldri kjørt noen som vår glade før. Det var tydelig at vi hadde gitt henne en opplevelse.

Dette ble en kveld jeg aldri glemmer, det var så mye latter og moro hele kvelden. Paret som jeg hadde denne kvelden sammen med er enda gode venner av meg. Hun er jo da en av mine beste venner og har vært det over halve livet mitt.

Det er ikke alltid at utfallet av å ruse seg på Ecstasy er like heldig som mine opplevelser. Mye fælt har skjedd, spesielt med ungdom, pga denne lille pillen. For de som ikke vet hvordan Ecstacy ser ut så er den i alle mulige farger, rosa, hvit, blå, grønn… Den har gjerne et navn, navnet finner man som et påtrykket symbol på den, for eksempel en due, et dollartegn, en sommerfugl og så videre.

Jeg var narkoman i mange år. Ruset meg på masse psykedelika og amfetamin. Men også heroin, morfin og ellers det som dukket opp i miljøet. Jeg bodde et år i rehabiliteringsleilighet, hadde fast kontakt med miljøterapeut og Utekontakten i Harstad. Jeg har mistet mange venner opp gjennom årene. Noen har hengt seg, skutt seg, tatt overdoser og noen har blitt så syke at de har dødd.

Jeg hater når folk skal fortelle meg at de har sååå peiling på rus og narkotika, fordi de kjenner noen, har en fetter, en sønn, en tante eller en nabo som har ruset seg eller er/har vært narkoman. Etter mange år sitter jeg enda med den sure, sviende, etsende smaken av amfetamin på tungen min. Ingen trenger å fortelle meg!

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

  1. ACTIS – Rusfeltets samarbeidsorgan
  2. Actis er en paraply for organisasjoner, nettverk og stiftelser som vil mobilisere til frivillig innsats for å redusere skadene ved bruk av alkohol og narkotika. Actis er en fortsettelse av det tidligere Avholdsfolket Landsråd. Ved lansering av Actis – Rusfeltets samarbeidsorgan sluttet ti nye organisasjoner seg til felleskapet og Actis representerer nå 25 organisasjoner.
  3. UMN – Ungdom mot narkotika
  4. Egentlig var det ikke meninga at UMN skulle utvikle seg fra å være en bred aksjon, til å bli en stor, mangfoldig og livlig organisasjon (UMN). Men takket være de mange aktive Slå tilbake – gruppene lever ungdommens organisasjon mot narkotika i beste velgående.
  5. Landsforbundet mot stoffmisbruk
  6. LMS organiserer først og fremst familie og pårørende til stoffmisbrukere – blant annet foreldre, besteforeldre, samboere/ektefeller, søsken og venner. I tillegg har vi med oss “vanlige folk”, som ønsker å støtte kampen mot narkotika. LMS er partipolitisk og ideologisk uavhengig og består i dag av mer enn 5.500 medlemmer. Forbundet har i en årrekke oppfylt kravene for å få statsstøtte, og vi mottar hvert år midler fra fagmyndighetene innen Rusfeltet. Det bekrefter at også de offentlige myndigheter ser verdien i det arbeidet LMS gjør.Nei til Narkotika? Lik og del!!!
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg