Media åpnet bloggen min for Sophie Elise!

Det var en merkelig overskrift tenker dere sikkert. Men det som er enda merkeligere er det jeg skal fortelle dere nå.

Det har seg nemlig slik at jeg har en gruppe på Facebook som heter Bunny Trash. Dette er en gruppe for bloggen hvor jeg poster blogginnleggene mine. Det er 1600 medlemmer i gruppen. I det siste har jeg slitt med at medlemmer ikke får opp varsel når jeg poster innlegg i gruppen. Bare kanskje 20 av 1600 medlemmer får varsel, og gruppen er praktisk talt ikke hensiktsmessig lengre. Jeg har tatt dette opp i gruppen flere ganger nylig. Ved et tilfelle tagget jeg @alle medlemmene i gruppen, og da gikk det bare noen få minutter så ble den funksjonen fjernet for meg, av Facebook.

Dette er ikke et uvanlig fenomen, det kalles «shadowbanning», også kalt stealth banning, hellbanning, ghost banning, ghosting og whatever..

«Uttrykket «shadowbanning» er en villedende form for kontosuspensjon på nettfora, der en person ser ut til å være i stand til å poste mens de (les: FB) faktisk har alt innholdet skjult for andre brukere. Nylig har begrepet kommet til å gjelde alternative tiltak, spesielt synlighetstiltak som fjerning og nedrangering.

Ved å delvis skjule, eller gjøre en brukers bidrag usynlige eller mindre fremtredende for andre medlemmer av tjenesten, kan håpet være at i mangel av reaksjoner på deres innlegg, vil den «problematiske» eller på annen måte «ugunstige» brukeren bli lei eller frustrert og forlate nettstedet».

Så til poenget, i går postet jeg et innlegg om Nora Haukland og Sophie Elise. Innlegget heter «Hun trenger hjelp, ikke hets». Det fikk en del oppmerksomhet, og jeg merket meg i statistikken at veldig mange lesere klikket inn i bloggen via Facebook, plutselig kom det klikk og likes i facebook-gruppen, og kommentarer. Jeg sjekket med medlemmer i gruppen, og alle spurte hadde fått varsel i feeden sin om akkurat dette innlegget. På Facebook er det også en funksjon som heter «innleggets rekkevidde», og der stod det at på få timer hadde innlegget nådd ut til fem ganger så mange som de andre innleggene i gruppen normalt gjør på en uke.

Jeg postet to innlegg til i går etter nevnte innlegg, og de fikk ikke de samme spurte medlemmene i gruppa varsel om. Det er veldig merkelig, ingen tvil.

Facebook i Norge styres av VG, Dagbladet, TV2 og NRK. De ønsker normalt ikke at folk skal lese innleggene mine, men tydeligvis ønsket de at akkurat dette innlegget om Nora Haukland og Sophie Elise skulle bli lest. Hvorfor?

I kommentarfeltet til dette innlegget kom en medblogger og jeg inn på om denne saken med Sophie Elise og Nora Haukland er et kalkulert og bevisst stunt, isåfall er det et veldig stygt et, og media er med på det. Det gjør det hele enda styggere.

Den siste uken har en rekke kjendiser tatt til sosiale medier for å dele sin frustrasjon rundt rusbruk på byen. Blant annet «Martine Halvs» her på blogg.no. Disse hevder at spesielt rusmiddelet kokain er blitt så normalisert at det er rart hvis du ikke tar det. Denne diskusjonen startet for alvor etter at Sophie Elise i helgen delte det mye omtalte bildet på Instagram.

Så er det hva som er greia? Er bildet en del av en kampanje for å belyse stadig økende rusproblematikk og bruk av kokain? Hvem vet? Noe er ihvertfall i gjære, for det er ikke normalt at media ønsker at noen skal lese bloggen min, lese Bunny, Norges mest shadowbannede blogg, men for Sophie Elise åpnet de den opp.. skittent, veldig skittent.

Men folkens, don’t do drugs!!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#sophieelise #norahaukland #madshansen #martinehalvs #mariusborghøiby #mettemarit #kronprinsesse #kongehuset #nrk #kokain #narkotika #amfetamin #rusmisbruk #influencere #norge #bunnytrash #bunny

2 kommentarer
    1. Eg veit ikkje kva som skjer, verken med denne saka, eller med fb. Det eg veit, er at fb er eitt fascistisk medie, som er totalt ubrukeleg. Eg får omtrent ingen varsler lenger, og dei eg får, er berre om dritt.
      I feeden er det mest berre reklame og sponsa innlegg, forutan propaganda frå MSM. Eg gidd ikkje bruka den dritten lenger.

      1. Dessverre må jeg bruke FB inntil de banner meg helt, det er der jeg når mest ut, insta funker dårlig for meg, SnapChat, MeWe.. veldig få går direkte inn på blogg. Folk tror blogg.no enda består av rosabloggere som skriver om sminke, pupper og botox.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg