Kvinner er født med vagina, riktig eller feil?


Slike saker som dette gjør meg faktisk til dels satt ut, jeg kan ikke skjønne hvorfor enhver ytring noen gjør vris og vendes på for å lage en krenkesak?!

Altså, en kvinnelig skotsk jus-student vil få disiplinær straff ved et universitet hun studerer, etter at hun sa «at kvinner er født med vagina». Det fordi hun var «krenkende og diskriminerende» heter det fra Universitetet. Utenom det «ønsker de ikke å uttale seg i disiplinære saker».

Nå frykter den unge jusstudenten at drømmen hennes om å bli menneskerettighetsadvokat er i fare fordi hun har ytret noe som er et faktum: «kvinner er født med vagina». Det må også nevnes at hun har uttalt at kvinner ikke er fysisk like sterke som menn, og for å ha sagt imot at «alle menn er voldtektsmenn».

Dette ble hun klaget inn til universitetet for av medstudenter som mente at hun er transfobisk. Nå vurderes det om kvinnen skal bli kastet ut av universitetet.

Hun sier selv følgende: «Jeg nekter ikke for å ha sagt disse tingene, jeg mente ikke å fornærme eller krenke noen, men delta i en debatt. Jeg trodde aldri at universitetet ville forfølge meg for å utnytte min juridiske rett til ytringsfrihet. En må kunne fritt utveksle ulike meninger, ellers er det ikke en debatt».

En kan stille seg selv spørsmål om hvor er beskyttelsen av hennes rett, studenters rett til ytringsfrihet under den europeiske menneskerettighetskonvensjonen?

Jeg respekterer menneskers rett til å gjøre hva de måtte ønske med sin egen kropp. At transpersoner skifter kjønn, at det liksom skal kunne gjøre menn til kvinner og motsatt, greit. Whatever.. Men jeg vil like fullt påstå at kvinner ER født med vagina, og menn med penis. Uansett hvilke inngrep en gjør, så vil det slltid være forskjeller på en kvinne og en transkvinne. At jeg mener dette, skal det være grunn til at jeg skulle bli nektet å fullføre utdannelse? Skulle jeg bli nektet å jobbe? Er jeg transfob for å mene dette? Nei mener jeg, jeg er da vitterlig for både menneskerettigheter og ytringsfrihet!

Hvordan skal det bli i denne verden hvis en ikke kan mene noe om saker som dette? Når ikke engang en jus-student som har som mål å jobbe med menneskerettigheter og bidra med noe positivt i denne verden ikke kan ytre sine meninger for å oppnå debatt og bli opplyst om andres perspektiver og synsvinkler?!

Jeg vet dette er en sak fra Storbritannia, men den er høyst aktuell og pågår as we speak, det som skjer der påvirker her, det vil komme over havet, og det vil da, før eller siden, skje her også.

Hva mener dere om denne krenkepropagandaen?

Link: Student faces being expelled from Scots uni for saying women have vaginas (The Sun).



Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#transfobi #transkvinne #transperson #transmann #ytringsfrihet #mann #kvinne #vagina #penis #thesun #menneskerettigheter

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg