Kule nyheter fra lille byen jeg vokste opp.

Gågata i Harstad. Foto: Tanja Falck.

Jeg sto opp i dag, gjorde mine vanlige rutiner, og blant dem er morgenrøyken på balkongen med en kopp deilig tassimo kaffe og litt nyheter. Øverst på lista av mest leste nyheter var en artikkel fra Dagbladet, og Harstad, byen jeg ble født og vokste oppi var nevnt, og jeg måtte klikke inn.

I artikkelen fortalte de om en mann hvis navn er Rune Strand, en sykmeldt industriarbeider som gjennom sitt prosjekt Fra Sjel til Hånd har lagt ned mer og mer tid og innsats de siste seks årene for at folk i juleknipe skal få en best mulig høytid. Med fokus på barn.

Han forteller at det er 20-30 prosent flere og nye som har henvendt seg om hjelp denne høsten. Og det på tross av at han merker at stoltheten fortsatt er vond å svelge på bekostning av å be om hjelp. Tenk på hvor mange det da er i realiteten, som trenger hjelp! DET ER faktisk noe å tenke på!!

Det hele startet med at Rune så en dokumentarserie på tv som handlet om barnefamilier i Oslo og problemene som bygde seg opp mot jul. Da fikk han mange tanker om juleslit han hadde sett og hørt om rundt seg i flere år.

Her reagerer jeg, fordi her har vi en mann som lever blant vanlige folk, fordi han er en del av det. Han har i en årrekke sett og blitt bevisst på at stadig flere i «verdens beste land å bo» sliter med dårlig økonomi og fattigdom, og at dette særlig gjelder småbarnsfamilier. Det er liksom ikke noe nytt fenomen dette. Likevel snakker folk om hvor bra man har det i Norge, og jeg stiller spørsmål om man tror dette fordi man blir fortalt det, eller om det er den oppriktige oppfatningen folk har?

Når folk ikke har råd til å feire jul, ikke ha mat i skapene, betale strømregninger, gi julegaver til egne barn, må be om hjelp av venner, familier og frivillige organisasjoner, så kan jeg ikke tro på at denne gruppen faktisk mener at dette er verdens beste land å bo, jeg tenker det er et mantra fordi man ikke vet bedre, har ikke bodd i noe annet land. Personlig mener jeg det er skummelt å bo i et land som er så steinrike som Norge hvor man tydelig ser at den politiske elite, vårt storting og regjering driter i vanlige folk flest.

Altså ta til eksempel, nåværende regjering (AP og SP) har kommet til budsjettenighet med SV om å utsette nåtidens konsesjonsrunde i oljebransjen ut denne stortingsperioden. Det betyr hele tre år med mindre leteareal iht olje og gass, hvilket betyr mindre leting, mindre funn, mindre utbygginger, mindre produksjon og ikke minst mindre arbeidsplasser, penger og løsninger om økonomien i Norge skulle bli katastrofal. Dette mens vi har krig i Ukraina og en energikrise i Europa! Hvilket er veldig besynderlig da det er kun president Putin, Russland og andre udemokratiske regimer som tjener på dette. Ikke Europa, og ihvertfall ikke Norge!

Altså er Norge et så steinrikt land at dette kan de vedta, dette HAR de vedtatt. Samtidig som de nekter komme med løsninger for at folk skal ha det bra i Norge. For hver dag nå øker antallet mennesker i Norge som defineres som fattige. Vi er passert en halv million fattige i Norge.

Så når vanlige folk har visst om økende fattigdom i en årrekke, hvordan kan det ha seg at folket selv ved valg legger inn stemmer på partier som ledes av slike som Audun Lysbakken som i mange år har båret kallenavnet «den korrupte statsråd»? Hvordan kan det ha seg at folk legger inn stemme på Arbeiderpartiet som ledes av Jonas Gahr-Støre som i alle år har vist seg og være en arrogant lystløgner født med en gullskje i munnen, en som ikke bryr seg en dritt om folk flest og anser seg selv som ‘vanlige folk’ og alle andre som ‘noe annet’?

Kanskje burde mann fått inn slike som Rune Strand i fra Harstad til å ta seg av beslutninger som angår Norge og Norges befolknings ve og vel? Altså noen mer folkekjære som bryr seg. Jeg mener ikke at den styrende makt i det politiske landskapet skal fungere som julenisser og bare ødsle, kaste ut penger til folket uten noen vettug kontroll. Men bare sørge for at alle har det bra i vårt lille land. Dagens regjering forteller oss jo hver dag at det er mulig, de bare nekter å gjøre det!!

Bare litt til om Rune Strand. Familien hans bodde da jeg var barn rett over gata for mine besteforeldre. Han er yngst i en søskenflokk på fire. Han har tre eldre søstre, hvor den yngste av dem var født samme år som meg, nest eldste samme år som min søster. I mange år hadde vi kontakt med den familien. Barna, foreldre og besteforeldre, og de var alle som Rune Strand er, medmennesker som vil at alle skal ha det bra. Jeg har god kontakt med eldste søster i flokken, hun er like god som hun alltid har vært. Hjelpsom og tilstede for folk rundt seg.

I fjor ble Rune Strands prosjekt Fra Sjel til Hånd stemt fram lokalt som klar vinner av frivillighetsprisen fra kraftselskapet Polar Kraft. Hva om nordmenn kunne også stemme frem politikere som bryr seg om folks ve og vel, Norges framtid, fremfor arrogante drittsekker som har helt andre agendaer? Jeg vet det er veldig få av dem, men de er der.

Stå på Rune Strand, lille gutten fra oppveksten, ble stolt av å se deg i avisa, har visst om prosjektet ditt noen år, du har min respekt, og kult at du opplever giverglede og omtenksomhet i lille byen vi vokste opp, det er ekstra viktig at folk stiller opp for hverandre i disse tider når de folkevalgte som er ansatt til å gjøre jobben, ikke gjør den.

Link: Nissen Rune (Dagbladet)

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#runestrand #frasjeltilhånd #harstad #frivillighet #storting #politikk #regjering #norge #bunny #bunnytrash

6 kommentarer
      1. Ja, og som jeg mener å si, så er det extra viktig i disse tider, nå tenker jeg ikke på julen, men sånn i det hele tatt 🥰

    1. Det er fint å lese om “lokale helter” som gjør slike gode ting i hjembyen. Selv om Drammen er din hjemby nå, kan jeg tenke meg at dette gjør deg stolt 🙂

    2. Et flott innlegg om en flott person som virkelig har hjerte for andre! Ille at det er frivillige som skal ordne opp for medmennesker som lider under politiker-bestemmelser! Pokker for en gjeng vi har i styringa i AS Norge.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg