Kjærlighet med betingelser!


For mange er det uforståelig at andre mennesker underkaster seg for religioner, sekter og farlige ideologier. Men ting er ganske annerledes når man blir født inn i noe, vokser opp i det, og knapt kjenner til noe annet levesett. Det å bryte ut av noe kan kjennes veldig utrygt, direkte skremmende faktisk. Og konsekvensene grusomme.

Blant annet i Østlandets Blad har det nylig blitt omtalt en sak om en kvinne som har brutt ut av Jehovas Vitner, eller rettere sagt, blitt kastet ut.

Kvinnen er tobarnsmoren Gry Helen som i hele sitt voksne liv har vært en del av Jehovas vitner i Ski. Etter at hun fortalte de eldste i menighetene om at hun hadde blitt forgrepet seksuelt, har menigheten tatt avstand fra henne. Det gjelder også hennes nærmeste familie.. Hun har med det ikke sett barna sine på over et år.

Tenk noe så grusomt, først blir hun forgrepet seg på, så blir hun straffet av sine egne. Hun er fortvilet, forteller at hun føler seg som en zombie. Hun lever ikke lengre, hun bare eksisterer, i påvente av å få livet sitt tilbake. Om dét noen gang skjer.

Link: Kastet ut av Jehovas Vitner – ikke sett barna på over et år (Østlandets Blad)

Barna er voksne, men å ta kontakt med mor vil gi konsekvenser. De vil da bli avvist i miljøet de er vokst opp. Miste kontakt med sine nære og kjære, familie og venner. Akkurat som moren. Det burde ikke være vanskelig å skjønne at det kan føles veldig utrygt og skremmende.

Religion er ondskap, ikke kjærlighet. Det er min personlige mening. Jeg har vokst opp med mennesker rundt meg som har vært Jehovas Vitner. I skolen var de alltid utenfor. Mye de ikke fikk være med på, bursdagsfeiringer, diverse arrangement i og utenfor skolen. De feiret ikke jul. De levde i et samfunn utenfor samfunnet, og på mange måter fikk man ikke kontakt fordi man hadde ikke samme felleskap. Det ble kleint. Kunne ikke spørre om hva de hadde fått i bursdagsgave eller julegaver. Man følte at de levde så annerledes at man ble brydd. Følelsen av å ekskludere noen man liker er også ubehagelig. Disse jeg vokste opp med var, og er fantastiske mennesker. Men det var ikke vi som ekskluderte, det får Jehovas Vitner stå for.

Denne tobarnsmoren som ikke har sett barna sine på over et år er nå i overskriftene i medier landet rundt. Og i kommentarfeltene kommer det ytringer og spørsmål fra folk som ikke forstår helt, men gjerne prøver forstå. En kvinne spør «Disse barna, bestemmer ikke de selv?»

En av mine barndoms venninner, eller vi ble gode venner eter hun brøt med Jehovas Vitner. Som barn kjente vi hverandre, men hadde liten kontakt. Hun besvarer spørsmålet slik:

«Jo, barna bestemmer over seg selv. Akkurat som min bestemor bestemmer over seg selv. Hun har ikke hatt kontakt med meg på over ti år, hun har valgt bort å bli kjent med oldebarna sine fordi hun har lært at hun viser meg kjærlighet ved å ikke ha kontakt. Det er deres måte å redde oss frafalne på. Hun tror hun redder meg ved å unngå kontakt. Sånn at jeg skal ønske å komme tilbake og bli et godt menneske (les jehovas vitne) igjen. Indoktrinering er ikke bra for noen andre enn de som sitter på toppen og styrer».

Nok en gang vil jeg si at jeg har ikke noe til overs for denne sekten, eller noen sekter, jeg synes det er avskyelig med den slags manipulering, hjernevask.. eller kall det hva dere vil. Det er en totalt misoppfattet form for kjærlighet, det skader, intet annet.

Jeg er veldig glad for at mine venner fra oppveksten har brutt ut. Her om dagen ringte Jehovas Vitner meg, og jeg ba dem aldri ringe meg igjen. Jeg synes det er veldig greit at jeg kan være åpen om hvor sterkt jeg misliker religion, farlige ideologier og sekter. Jeg ønsker forbud mot den slags, forbud mot mot religion i det offentlige, forbud mot Rikets Sal og deres oppsøkende adferd.

Jeg er glad i mennesker. Kjærlighet er å være nær hverandre, omfavne hverandre, være tilstede for hverandre – ikke å vende sine egne ryggen, ikke å presse noen til «frivillig tvang», seksuelle overgrep, utenforskap, sosial kontroll og fangenskap.

Kjærlighet med betingelser, der har dere Jehovas Vitner!

Link: Guds utvalde (Brennpunkt)


Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#jehovasvitner #sekt #kult #klan #ideologi #religion #riketssal #sosialkontroll #brennpunkt #gudsutvalde #vakttårnet #utenforskap #rebelheart #ekskludering #samfunn #norge
14 kommentarer
    1. Jehovas ringte på døren til meg for mange år siden, jeg prøvde høflig å avvise dem og da jeg skulle lukke døren så tok de tak i døren så jeg ikke fikk lukket den. Da ble jeg ikke så høflig lenger.

      Jeg ble kvalm av å lese den historien der. Jeg har lite til overs for slik religion og oppførsel.

      1. I gamle dager hadde vi dem på døren stadig vekk. I jobben min i barnehage sto plutselig to av dem midt i lekestua, de tok seg bare inn i en barnehage faktisk. Jeg hadde lyst å heve stemmen å reise dem til H, men måtte pent bare holde en hjelpende hånd bak ryggen deres og følge dem ut døra. At de ringte meg her om dagen er første gang. Har nok med pandemien å gjøre. Beklager at du ble kvalm, for meg er det viktig at folk begynner å ta til orde for å eliminere slike trossamfunn.

        1. Du har ingenting å beklage kjære deg ❤️
          Jehovas bør beklage, men slikt gjør vel ikke de.

    2. Det er nok mange triste skjebner Bunny.
      Jeg kjenner flere slike som har fått samme eller tilsvarende “medisin” fra denne sekten…
      Det eneste man kan gjøre for å hjelpe dem som faller utenfor, er å være der for dem – og vise at det er noen som bryr seg.

        1. Ja det skulle vært gjort for mange år siden.
          I Russland ble dem forbudt som sekt eller trossamfunn for noen år siden.
          Grunnen var at dem fikk sektmedlemmer og særlig nyere / ferskere medlemmer til å donere bort alt dem eide til jehovas vitner, inkludert både lønn, heim og biler.
          Dem satt ribbet tilbake og ble helt avhengig av hjelp fra sekten – eller hjelp fra det offentlige.

          Jeg kjenner til slike saker også i Norge, men tror ikke disse har fått noen mediedekning, for det er lite kjent her. Kanskje med denne saken, at det vil dukke opp “flere lik” slik at man får dette på dagsorden…

          1. Noe bra fra Russland.. folk må ytre seg for at det skal bli handling, i Norge er dessverre folk blitt stadig mer tilbakeholden når det gjelder ting som bør snakkes om, og de som ikke eier skamvett slenger ut ufinheter og det som verre er. Jeg kommer aldri til å tie når det gjelder trossamfunn, jeg vil at folk skal komme ut og frem slik at disse miljøene får motstand.

    3. Forferdelig sekt som ødelegger mange liv dessverre.
      Før så kom de titt og ofte i nabolaget her jeg bor og prøvde å rekrutere folk, nå ser vi de sjeldent heldigvis.

    4. Det er jo helt absurd mange plattformer som forbyr nedsettende snakk om religion, og går en for hardt ut, kan en jo til og med rammes av loven! Herregud, myndighetene over hele den vestlige verden legger jo forholdene til rette for at idiotiet kan fortsette!
      Samtidig, skjønner jeg heller ikke hvordan det er mulig for et voksent menneske å tro på sånt vås når man lever i et opplyst samfunn. Jeg mener.. Disse folka lever jo ikke avskåret fra samfunnet slik som Amish!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg