Jente (10) ble bitt av hund under polititrening – meget spesielt dette vil jeg påstå!

Etter innlegget mitt i går om mannen som ble kastet av toget angivelig fordi han hadde en kattunge med seg (hvilket er lov ifølge Vy) vil jeg i dag bringe frem en annen aktuell sak fra dyrenes verden her i Norge.

I desember i fjor ble jenta som da var ti år bitt i eget nabolag av en to år gammel schæfer som var under opplæring hos en politimann. Betjenten som hadde ansvaret for hunden kom raskt til stedet og fikk kontroll på schæferen, men Elise som nå har fylt 11 år måtte den gang gå alene hjem med blåmerker og bitemerker.

På to steder blødde hun etter at hundetennene hadde bitt seg gjennom både strømpebukse, olabukse og henne. Det ble også store blåmerker rundt bittstedene.

Jenta heter Elise og denne saken har blitt omtalt i blant annet i VG (Link). Guro Wardberg som er Elises mamma reiste rett hjem fra sin arbeidsplass da hun fikk vite om hva datteren var blitt utsatt for. Hun måtte da trøste sin datter, sjekke omfanget av skadene og ordne med stivkrampesprøyte.

Etter å ha sikret sin datter ringte hun så til politimannen ganske sjokkert over at han hadde latt jentungen gå alene hjem istedet for å ta henne til legevakt eller kontakte noen av jentas foreldre. Jeg reagerer også, jeg mener hele saken oser riktig ille. Denne politimannen har jo vist seg å være totalt ansvarsløs helt fra første øyeblikk.

Dagen etter at Elises mamma hadde ringt politibetjenten besøkte han dem for å snakke om det som hadde skjedd. Elises mamma følte seg på ingen måte beroliget, og ringte derfor til politiet for å få råd. Der forteller hun at hun ble møtt med stor forståelse, helt til hun fortalte at hundeeieren var ansatt i politiet – da endret alt seg.

Elises mamma antok at hunden skulle avlives fordi den var aggressiv mot barn og nå faktisk hadde angrepet og skadet et barn. En ti år gammel jente. Men hundeeieren skal ifølge moren ha sagt at han ville beholde hunden, og at han kunne garantere at det ikke ville gjenta seg. Politiet beklager hendelsen på det sterkeste og påstår at de har satt inn mange «tiltak» for å «bøte» på det som har skjedd, og de informerte at schæferen skal bli patruljehund og at de ønsker å beholde den fordi den er verdifull for dem.

Med det bestemte Elises mamma seg for å anmelde saken. Dagen etter fikk hun beskjed om at hunden skulle omplasseres. Hun fikk også tilgang til dokumenter der politiet lovet «høy prioritet» i etterforskningen. Deretter ble det stille. I forrige måned, mai 2020 kontaktet hun igjen politiet som skal etterforske saken for å få vite status i saken. Da fikk hun beskjed om at saksbehandleren ikke hadde sett på saken.

Elises mamma reagerer på dette, og det gjør jeg også. Jeg reagerer på forskjellsbehandling fra når hunder som ikke tilhører politiet havner i uheldige situasjoner, jeg reagerer på alt i denne saken, jeg reagerer på at flere av politiets hunder er aggressive, jeg reagerer på den eventuelle «opplæringen», og jeg reagerer på politiets fordeler og maktmisbruk. For maktmisbruk mener jeg sterkt at det er blitt gjort!! At jeg skriver at jeg reagerer på at «flere av politiets hunder er aggressive» bunner i en hendelse nylig.

Min mamma og jeg var på AniCura dyreklinikk her i Drammen onsdag 22 mai for nøyaktig to uker siden i morgen. Min eldste mops var der på tanntrekking den dagen. Da jeg stod i skranken for å betale kom en av de ansatte og ba meg og de andre som var der trekke oss ut av venterommet fordi det skulle komme en politihund og den var aggressiv. Også denne politihunden var en schæfer, med munnkurv, helt vill i blikket. Politimannen holdt den i stramt bånd, den hunden trengte ikke tennene sine for å skade noen, og hadde han ikke blitt holdt så hardt og stramt så er jeg sikker på at den hadde gjort det.

En annen hendelse jeg vil nevne er en hendelse for tre-fire år siden. Hunden til en venninne av meg og familien hennes. Kort fortalt så hadde de en ung staffordshire bull terrier. Den kom seg ut og hadde da angrepet en annen hund. Bitt den den andre hunden i et bein og tennene hadde gått gjennom og den blødde. Ingen vet hvorfor den angrep den andre hunden, den hadde aldri angrepet eller vært aggressiv mot noen før, og heller aldri etter den ene hendelsen.

Hunden til venninnen min ble først «arrestert» og var i politiets varetekt et par måneder før den ble levert tilbake til familien. Men ikke så lenge etter ble den helt uventet begjært avlivet. Familien kjempet i mot i nærmere to år. Det var min venninne og hennes mann, og deres to døtre som da var 11 år. Jentungene og deres venner var helt trygge sammen med hunden. Samme var jeg, og samme var mine to hunder. En underskriftskampanje ble satt i gang. Vi har hørt om flere slike historier her i landet, det er bare å bruke Google.

Alt som kunne gjøres ble gjort for å vise politiet at denne hunden ikke kom til å skade noen. Eiendommen inngjerdet, og munnkurv når de var ute på tur. Men nei, politiet ga seg ikke og truet med dagsbøter. Jeg husker ikke hvor mye hver dag, men det var tusener av kroner. De truet også med å komme å hente hunden. Min venninne ville ikke utsette familien for flere belastninger, skremme barna eller at hunden skulle oppleve et traumatisk farvel, så hun ble tvunget til å levere sin kjøre trofaste venn til avlivning.

Ja jeg reagerer sterkt på dette. Hvordan politiet bruker sin maktposisjon til å direkte herje med og ødelegge familier. Hvordan de kan si at deres er mer verdt enn andres. Uansett om de er offentlige tjenestemenn. Hvordan de kan ha flere aggressive hunder selv, og kreve livet til andres hunder fordi dem er «antatt aggressive». Det er allvitende kunnskap at enkelte hunder kan fyke i tottene på hverandre, glefse, snerre og bite, det er forholdsvis naturlig. Men det er på ingen måte naturlig at hunder angriper og skader uskyldige barn!

Fremskrittspartiet ønsker Dyrepoliti, det gjør jeg også. Jeg ønsker at dem skal bli mange, synlige og tilgjengelige. Jeg ønsker mer rettferdighet for dyr.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke om at disse samme politimennene skal muligens få farte rundt med skytevåpen på seg… hva tenker dere?

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#politi #våpen #skytevåpen #stafforshire #bullterrier #schæfer #aggresiv #angrep #skadet #munnkurv #urettferdig #dyrepoliti #hund #mennesketsbestevenn #avlivning #familie #traumatisk #tragisk #etterforskning #mops #maktmisbruk #politikk #frp #fremskrittspartiet #trusler #norge

4 kommentarer
    1. En politihund er en offentlig tjenestemann og har nok ekstra beskyttelse i forhold til hvermannsen sin hund. Hundene de velger ut, har ikke typisk familiehund-gemytt. Denne var under opplæring, og dessverre sviktet noe..politimannen, sannsynligvis, og ham kan man ikke kreve avlivet. Jeg er ikke helt enig i at hunden skal avlives, og den moren synes jeg er hakket for bråkete angående saken. Hunden ..og politimannen, bør nok få en sjanse til.

      Men..enkelte av sakene der privatpersoners hunder kreves avlivet for filleting, og blir avlivet, er ikke ok. Der er det ofte maktmisbruk… Ikke saker der hunder har angrepet sauer eller rådyr, eller gått til kraftig angrep på personer uten forvarsel, de må avlives. Men om en hund hopper opp på et menneske i ren hilseglede og klørne risper litt..da skal ikke dyret avlives. Det er ikke angrep. Det er her det skjer feil litt for ofte i dette landet. Det er flere som bør få en ny sjanse. Man må ha litt peiling på hunders adferd og stole på fagfolk som tester hundens gemytt etter hendelser. Men ikke alltid..det hender politiet har rett, selv om saken fremstilles på helt annen måte av hundeeier og venner i media. Det var en slik sak her en gang. Man gjemte jo hunden også. Hunden var slett ikke så uskyldig og snill, og den var også trent til å angripe,som kamphund, men det ville jo ikke eieren innrømme. Bare den hunden så en annen hund, særlig små hunder, så snerret den og fråden stod rundt kjeften mens eieren tviholdt i lenken. Hunden hadde drept mindre hunder om han slapp den. Den angrep så folk på alvorlig måte, og politiet hadde rett ang krav om avlivning. Ikke eieren som sutret og klaget på nett. Det var godt kjent lokalt hvordan hunden var. Ikke hundens skyld, men eieren som trente opp en hund til drittadferd , og dermed ble den farlig.

      Vet om en person som alltid har hatt schäfere opp gjennom årene, og som kan disse hundene ut og inn, men han har familie og ville ha hund som passet. En valp han kjøpte, viste seg temmelig fort å være en dominerende alfahann. Han skjønte at den hunden ikke kom til å passe i en barnefamilie. Det kunne bli farlig. Ingen grunn til å avlive den, han solgte den til en politimann, og hunden skulle bli politihund.

      Det som ergrer meg, er alle idiotene som ikke overholder båndtvangen på større hunder. De små gjør ikke noen skade, så jeg er ikke like firkantet der. 😏Men en stor løshund kan være farlig for en liten løshund også. Mye rådyr her jeg bor, ofte i boligfeltet også, så båndtvangen er viktig når de har kalver.

      1. Takk for saklig innlegg, jeg er langt over 50% enig med deg. Såvidt jeg vet så skal ikke politihunder gå til angrep uten å ha fått beskjed om det. Dette tilfellet med hun jenta som ble angrepet, det var i eget nabolag. Der burde hun få ferdes trygt. En ikke ferdig utlært politihund har ikke noe med å gå løs der, spesielt ikke en aggressiv en. Og jeg reagerer som skrevet sterkt på at flere av politiets hunder er aggressive. Er de under riktig trening skal de ikke være det i det hele tatt. Jeg ville ikke ha krevd noen av disse hundene avlivet, men jeg står fast på at det politihunden gjorde var langt mer alvorlig enn min venninnes hund, en hund som jeg kjente og som mine to mops lekte trygt med. Politiet selv hadde denne hunden i «arrest» hvis de selv mente den var farlig kan jeg ikke skjønne hvorfor de leverte den tilbake til familien igjen, en barnefamilie, før de så krevde den avlivet. Nei, jeg er ikke trygg på hvordan politiet opererer og misbruker sin makt. Håper det blir mer dyrepoliti i Norge slik at saker som dette kan etterforskes mer, og rettferdige avgjørelser kan tas.

    2. Helt enig med deg.

      Jeg synes det er hårreisende at hunden angrep en 10-åring, uprovosert!

      Men javel, noe gikk galt med treningen, alle gjør feil, uhell skjer.

      Men det er bare fullstendig uhørt og helt på trynet at politimannen lot 10-åringen gå alene hjem, ventet ikke på å avklare ting med moren eller noen ting! Da har du ikke særlig god forståelse for hva det vil si å ha en jobb der du skal beskytte borgere. Hvor er ansvarsfølelsen?!

      Jeg er heller ikke sikker på om jeg ønsker politihunden avlivet, og jeg er ikke nødvendigvis alltid imot å avlive sivile hunder. Men jeg blir KVALM av dobbelt-standarden til politiet. Er en hund viktig for DEM skal den ikke avlives. Er en hund viktig for NOEN ANDRE skal den avlives. Og dette er det altså de selv som skal bestemme. Og som du sier, ofte blir sivile hunder avlivet for mye mindre alvorlige ting. Feks, igjen som du sier, hunder krangler seg i mellom av og til. Det kan være stygt. Men å uprovosert gå til angrep på et barn er da MYE verre.

      Har de aktuelle politifolka null forståelse for sin egen rolle? Betyr likhet for loven og inhabilitet ingenting for dem? De synes kanskje også det er greit hvis de selv har lyst til å ta ecstasy nå og da fordi de trenger å slappe av i helga for bedre å kunne ivareta “det offentliges interesser”, mens andre skal få bot og prikk på rullebladet og Gud vet hva for å ta seg en joint en gang hvert skuddår når den gamle gjengen samles på hyttetur?

      Intensivkurs i selvinnsikt og integritet hadde vært på sin plass.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg