Jeg orker bare ikke dramaet!

Observerte et par tre innlegg på blogg i går om hvilke krav man stiller til de blogger en leser, og må si meg veldig enig i at kommunikasjon, det å svare på kommentarer og henvendelser er noe av det viktigste her, for det er vel her den største forskjellen fra andre skribenter, og selveste ‘it’ som definerer bloggere. Gjennom julekalender-konseptet mitt i desember lærte jeg mye om mange bloggere, og noen er så dårlige på kommunikasjon at jeg blir flau på deres vegne. En hel del i øvre halvdel av topplisten opptrer så overlegent at en skulle tro de ikke hatt foreldre til å oppdra dem. Det er da vanlig god norsk folkeskikk å svare på henvendelser, vise et snev av høflighet, eller er det jeg som er helt på jordet nå?

En annen ting: ‘Clickbaits!!

Nå skjønner jeg godt hva «Kokkejaevel» mente da han en gang kom innom kommentarfeltet mitt og uttalte seg om andre bloggeres ‘klikkåter’, altså clickbaits. Jeg hadde skrevet et innlegg som en reaksjon på at en annen medblogger kalte meg ‘høy på meg selv’. I dette reaksjons-innlegget skrev jeg om meg selv og dro inn andre bloggere jeg liker som jeg mente gir av seg selv med å skrive om egne erfaringer, privatliv og dette med psykisk helse. I innlegget hadde jeg i en bisetning nevnt ordet ‘clickbaits’ hvorav «Kokkejaevel» mente jeg burde se meg i speilet, og i tillegg se på de andre bloggerne jeg hadde omtalt i innlegget.

Vel, i dag har jeg bedre kjennskap til samtlige av disse bloggerne, og jeg ser at én av dem skiller seg noe veldig ut med å stadig, nesten daglig lage dramatiske overskrifter. Og når jeg klikker inn på innlegget så viser det seg at overskrifta er opplagt ment som clickbait. Da orker jeg ikke mer, når det skjer igjen og igjen og igjen så føler jeg meg lurt, og da trekker jeg meg som leser. Nok er nok.

De fleste som skriver tekster, enten det er artikler i media eller om det er blogg, så ønsker man jo gode overskrifter som tiltrekker lesere, men det er noe med at når det er så hinsides oppblåst så føler en seg lurt og orker rett og slett ikke lese mer. En slutter å klikke inn på den bloggen.

Jeg selv har egentlig alltid ønsket, og jeg ønsker enda, at jeg kunne vært mye bedre på overskrifter. Jeg synes faktisk ikke jeg får den biten helt til. Jeg synes selv jeg har mye bedre tekster og innhold enn jeg har overskrifter. Heller dét enn motsatt!!

På tross av at jeg veldig gjerne skulle hatt gode og tiltrekkende overskrifter så heller jeg i den retning at jeg faktisk forsøker mest mulig å unngå clickbaits, uansett hva «Kokkejaevel» og andre måtte mene. Det har noe med at på seg selv kjenner man andre, og jeg selv orker ikke lese andres blogger hvis det er stadig overdramatiserte overskrifter og bilder som gjør at innhold og tekst blir dødt i forhold. Så hvorfor skulle jeg selv bruke slike metoder når jeg vet med meg selv at i lengden vil det nok bare ha motsatt effekt.

Når noen skaper drama som ikke eksisterer så orker jeg ikke, og jeg orker heller ikke at mine lesere, uansett om det er faste lesere eller nye, så ønsker jeg ikke at noen skal sitte igjen med å føle seg lurt etter å ha vært innom.

Takk for at du leste – Bunny Trash – rett fra levra!

Hvis dere liker bloggen min så følg meg gjerne i gruppene mine på Facebook og MeWe. Beste alternative bloggen i Norge!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#clickbait #blogg #bunnytrash

28 kommentarer
    1. Hei, du har fullstendig rett, clickbait er å lure folk. Noen er nok verre enn andre, og det hjelper ikke at det beklages for misbruk av tekst i overskrift når det gjøres for å trekke lesere. Snakk om å lure folk, og ikke minst seg selv.
      Du er en av svært få som svarer folk ordentlig i kommentarfeltet. Du tar folk seriøst, når folk opptrer tilsvarende.
      Noen her inne gidder knapt å svare dem som prøver å gi innspill, meninger og kommentarer. Jeg registrerer at spesielt en blogger ser ut til å bli fornærmet om noen ikke klapper og heier henne frem. Altså, sliter et menneske så skal det muntres opp litt, men bevare meg vel, voksenpersonen må vel forstå at noen mener at det kan være konstruktivt og rett å ikke alltid være en evig kappevender! Behagelig? Muligens, men for et patetisk skuespill, sier jeg. Det bør der legges merke til at mange innlegg står med 0 kommentarer. Hun har absolutt ingen dialog, i beste fall ikoner. Den kan like godt lukke sitt kommentarfelt til der er vokst litt fra barnet i seg. Noen poenger bør ha klar tekst, klar tale?

      Du er som vanlig relevant, og du er modig i dine meninger. Ha en riktig fin dag, selv i gråvær.

      1. Tusen takk for dette, det er mange bloggere som svare og man får muligheten til dialog og sådan.. men det er vel de som får ufortjent lite oppmerksomhet? Anyways, fin fin dag til deg 🥰

    2. Enig i at det ikke er så artig å bli lurt av clickbaits når innholdet er kjedelig. Men må innrømme at jeg er veldig fornøyd med meg selv om jeg en sjelden gang får til en clickbait-overskrift 🤗

    3. Vet du, det var akkurat som å lese det jeg selv har tenkt i det siste, og så skrev jeg nettopp litt om clickbait selv før jeg så innlegget ditt. Er så veldig enig med deg!
      Heller gode tekster og innlegg, enn overskrifter som lurer folk inn, og som heller gjør meg irritert, og får meg til å slutte å lese bloggen til vedkommende. Nevner ingen navn 🙂
      Fint skrevet om akkurat dette!

      1. Takk, jeg måtte si noe – et annet problem med clickbaitoverskriftene er at når en klikker inn så er det samme innhold som det var bare få innlegg tidligere. Ny overskrift, samme innhold.

        1. Ja, det er enda værre. Og jeg synes det er koselig å få svar, og svare på kommentarer også. Da blir man jo bedre kjent med den som gidder å lese og kommentere hos en. Merker at jeg synes det er litt leit når noen ikke tar seg bryet med å svare. Forstår de som har hundrevis av kommentarer osv. Da blir det vanskelig å svare alle, men vi ser jo hva som svares på også 😉

          1. Jeg finner ingen bloggere som får hundrevis av kommentarer… men en annen ting som er litt ironisk er at innlegg som jeg selv skriver, de som har flest klikk og lesere, der uteblir kommentarene. Det er gjerne fordi leserne er gjerne et annet publikum enn bloggere. De fleste som kommenterer i blogg er bloggere selv.

    4. Akkurat dette har jeg tenkt å skrive om mange ganger, spesielt det om kommunikasjon i kommentarfeltet. Jeg blir meget fort lei av å kommentere når man enten ALDRI får en kommentar igjen, noe som i og for seg er greit, jeg kan jo ikke “kreve” at alle skal like mine innlegg og kommentere bare for. Men å aldri få svar på en kommentar, DA takker jeg for meg jeg også. Kjedelig å føle seg oversett, da spesielt om man kommenterer mye.

      Ha en fin dag BT <3

      1. Vel, synes det var skikkelig teit under julekalenderen da jeg kommenterte i kommentarfeltet til diverse at de hadde vunnet flaxlodd.. jeg fikk ikke noe svar, men det som var irriterende var andres kommentarer ble godkjente.. men ikke mine 🤪

    5. Veldig enig! Og gode overskrifter selger, men det kan ikke være bare lokkemat! Vanskelig å finne rette, slående overskrifter……..! Drama vil jeg helst ha meg frabedt – på alle felter i livet! Klem 🙂

    6. Det er forskjell på en fengende overskrift, som pirrer litt, og et click-bait. Jeg tenker at det bør har NOE med innholdet å gjøre, men gjerne litt catchy for å pirre eventuelle lesere. Men når det er bare tull, for å få lesere inn på bloggen, så tror jeg de gir seg fort med lesinga etter et par ganger… 😉

    7. Føler meg ikke lurt av dine overskrifter👍Derimot et par andre😝Anna Rasmussen style😂er noe med det ja når innhold og tekst dødt i forhold🙈

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg