Jeg har nå plutselig hele 9 ganger større sjanse for å dø!!


Virusvarsel
:

Nå har jeg prøvd over lengre tid å kunne lese oppdateringer om situasjonen i Norge vedrørende koronapandemien, smitte, smittespredning og så videre. Lese uten å bli opprørt og stresset. Jeg har prøvd å «slappe av» med situasjonen, bare holde meg opplyst, og leve med det så godt jeg kan.

Eneste som har stresset meg i det siste er at det nærmer seg vaksinasjon for min kjære som jobber i akuttmottaket på sykehuset, og tidvis med koronatestingen av folket. Han tenker ta vaksinen. Jeg er en av «de få» som er mer skeptisk til vaksinen, og ønsker ikke at mine nære og kjære skal vaksineres. Inntil videre har jeg ikke tenkt å ta noen selv, og har frivillig stilt meg aller bakerst i køen.

Jeg har en del underliggende sykdommer. En del diagnoser. Jeg har lest og forhørt meg med leger om jeg er i såkalt «risikogruppe», da har jeg først og fremst tenkt på min Osas, obstruktivt søvn apné syndrom, siden sykdommen går på dette med pust og så videre. I begynnelsen fikk jeg usikre og vage svar. Etterhvert fikk jeg beskjed om at jeg tilhørte ikke risikogruppen. Jeg forhørte meg om lavt stoffskifte (hypotyreose) kunne medføre noen risiko, eller CFS, eller disse kombinert. Nei var svarene, jeg tilhører ikke noen risikogruppe.

En har ikke noe valg enn å stole på dette. Fedme skal jo heller ikke være problem. Jeg har tatt av meg 28 kilo og har en BMI på under 25. Så alt i alt, dette siste året har jeg vært så frisk som jeg ikke har vært på over ti år. I hvert fall ikke følt meg bedre enn nå. Vi er testet også, mange ganger, ikke noe korona her i huset.

Men i media flyr viruset fram og tilbake. Jeg vil jo påstå at dette verste med covid19-pandemien er ikke det i seg selv. Det som er mest ødeleggende er jo anbefalinger, restriksjoner, usikkerhet og tiltak rundt. Og konsekvensene av dette. Og det aller verste er MEDIA.

Media skyr ingen midler, her hauses det opp om den ene gruppa etter den andre som er mer utsatt. En periode var det ungdommer. I det siste har det vært ikke-vestlige. I Danmark har de tatt livet av over 1 million minker fordi noen mink fikk påvist korona. Nylig leste jeg om hester her i Norge som har fått korona. Nå kan tydeligvis alt levende få korona. Oppå dette får vi flere oppdateringer hver dag om at muterte varianter av viruset har kommet seg hit og dit. En sør-afrikansk, og en britisk mutasjon. Snart kommer vel det mongolske, indionesiske, canadiske og Quatarske.

Som skrevet, jeg prøver å være rolig om dette. Vi er en liten familie, vi er mest for oss selv, men har en liten vennesirkel der vi har forholdt oss til stort sett de samme gjennom hele pandemien.

I går kveld rett før leggetid leser jeg en artikkel fra nordnorge. Fra der jeg er født og oppvokst. Der skulle jeg få noen informasjon som jeg ikke engang har sett blitt nevnt før, på tross av hvor mye jeg har lest og holdt meg oppdatert.

Nye studier viser at covid19-pasienter har minst tre ganger større sannsynlighet for å måtte trenge intensivbehandling om de også har tannfestesykdommen periodontitt.

4,5 ganger økt sannsynlighet for å trenge ventilator, og nesten 9 ganger økt sannsynlighet for å dø, sammenlignet med de uten periodontitt.

Periodontitt faktisk!! Jeg har periodontitt!! Jeg har brukt hundre tusen på behandlinger for dette. Jeg har makset ut kredittkort for reiser til ordentlig tannklinikker andre steder i Europa for behandlinger, og jeg har brukt 5 klinikker her i Drammen og Krogstadelva for å få kontroll på sykdommen. For et par år siden avsluttet jeg behandling, og har «kontroll», men det er jo kronisk, så jeg er ikke kvitt dette.

Men periodontitt, ærlig talt, det har jeg aldri tenkt på! Av alle mine diagnoser så var denne den siste diagnosen i mine tanker som jeg kunne tro hadde noen påvirkning på covid19 i det hele tatt. Jeg må si jeg ble satt ut.

Nå etter et år inn i pandemien er jeg plutselig i risikogruppa, og ut fra det jeg leser så er dette en av de mest farefulle risikogruppene med «minst tre ganger større sannsynlighet for å måtte trenge intensivbehandling og 4,5 ganger økt sannsynlighet for å trenge ventilator, og nesten 9 ganger økt sannsynlighet for å dø».

Snakker om skremselspropaganda!! Fikk jo hjertet i halsen. Hvor tilfeldig er det at jeg har time hos tannlege nå førstkommende tirsdag? Om tre dager.

Neida, jeg gidder ikke bli hysterisk og stressa om dette. For neste uke kommer media med nye oppslag a la snømus har fått påvist koronasmitte, og de som er venstrehendt og de som har hatt gonoré har 12 ganger økt sannsynlighet for å dø!!

Jeg slapper av jeg. Men det må være lov å stille spørsmål vel. Jeg tenker, at så lite de vet om dette viruset, hvem og hva som blir smittet, hvorfor, hvem som blir mest syk og så videre. Altså dette med periodontitt, det har de ikke funnet ut om før nå. Så lite kunnskap har de om selve viruset.

Hvor mye kunnskap har de da med tanke på disse vaksinene?

Jeg ser mange skriver ‘vaksinen’, i entall. Men det er mange vaksiner. Jeg bare spør, hva tror dere de vet i det hele tatt om vaksinene? Hva disse gjør med folk over tid? Hva som kan skje inni menneskekroppen i løpet av et år etter vaksinering? Etter to år? Er vi nå forsøkskaniner i et vaksineprogram? Jeg bare spør.. hvordan kan de vite at disse vaksinene er velfungerende og effektive når de enda vet så lite om sykdommen?

Ser frem til å få masse opplysende og informerende gode svar her i bloggens kommentarfelt! Takk!!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#vaksine #periodontitt #covid #korona #smitte #sykdom #forskning #pandemi #risikogruppe 

 

4 kommentarer
    1. En som er så høy på seg selv når det gjeldre skriverier på bloggen, burde vel å lære seg stedsnavnet Krokstadelva.

      1. Anonym I alle dager for en kommentar. Hva feiler det deg ? Har du ikke noe annet å kommentere så kan du vel la være

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg