Jeg gikk til toppen og enda lengre!

Vibbedille postet et innlegg i går om at hun skulle bestige en eller annen topp rundtomkring der hun bor, og jeg ble så inspirert at jeg bestemte meg da jeg leste at jeg også skulle bestige en topp i dag. Denne uken er det meldt et fantastisk vær hver dag, så da er det bare å benytte anledningen tenkte jeg. Så da ble det slik at jeg i dag kledde meg i spandex fra Kreta og Madonna briller fra Dolce Gabbana og trasket av gårde, at sveisen ser ut som et krater var ingen hindring. Ut i sola skulle jeg og opp til Nordbykollen.

Det har seg jo slik at jeg har begynt å sette meg 13 mål hver måned som skal gjennomføres, og punkt 3 av «13 ting jeg vil gjøre i april» var nemlig å bestige Nordbykollen og komme meg opp i det tårnet som er satt opp der. Det er 2 år siden jeg har vært på Nordbykollen, og jeg har aldri vært i tårnet før. Så da var det på tide. Først må jeg ned fra Fjell hvor vi bor, ned på sletta til Rundtom heter det, og så opp til Tors Vei og videre opp til Nordbykollen. Gikk greit ned, og greit opp til Tors vei. Det gikk greit hele veien, men fra Tors Vei og opp til Nordbykollen er det enda masse snø. Ikke vondt å gå akkurat, men en må liksom planlegge hele tiden hvor en går for å ikke tråkke gjennom, man må rundt gjørmehull og denslags. Fikk testa motorikken kan man si. Ble mer og mer utfordringer jo lengre opp jeg kom, litt gøy da.

Jeg tråkket nesten på denne karen på veien oppover. Stakkar lille nuskedusken oppå snøen, han var sikkert veldig kald. Rørte seg ikke særlig. Men det var liv i han ja, disse legger egg nå, så da er det ikke lenge igjen til man kan gå på rompetrolljakt. Det har jeg litt lyst til, har ikke gjort det siden jeg var barn. På denne turen i dag gikk jeg på dråpejakt for første gang i mitt liv, det kan dere se her i innlegget «Mine første dråper».

Jeg måtte knipse noen bilder, jeg synes jo det er så mange tur- og naturblogger som er så flinke til å knipse når de er ute på tur. Jeg har alltid sagt til meg selv at jeg burde bli flinkere til det, men i bunn og grunn så er Bunny en blogg med tekster. Jeg kan jo fremover prøve å bli litt både og. Det er jo mye å ta bilde av i skogen, hvis man bare ser. Jeg har egentlig aldri heller vært så god på detaljene, men utsikt over by og landskap har jeg alltid vært tiltrukket av.

Anyways, når en ser denne stanga her, så er man straks på toppen. Eller, man ser den jo stort sett hele tiden, men når man kommer så nært som dette så blir man litt glad, for da er man fremme. Litt sånn gledesrus over å ha kommet seg til toppen.

Og noen meter bortenfor er det «berømte» tårnet. Jeg klatret opp, og da jeg var nesten på toppen så kjente jeg høydeskrekken. Yupp, jeg får tidvis høydeskrekk, og denne gang ble det nok utløst av at underlaget er gitter som man ser rett gjennom og ned, og det faktum at underlaget var løst flere steder. Det likte jeg ikke, men «skrekken» varte bare noen sekunder. Og det er noe med meg, om jeg hadde fått fullstendig panikkangst så skal jeg opp likevel. Har jeg bestemt meg så blir det slik. Om tårnet hadde vært tre ganger så høyt så hadde jeg fortsatt.

Joda, så der var jo slik en postkasse med en bok i der folk som har vært oppom skriver navnet sitt, jeg var den første og eneste i dag. Bortsett fra denne amfibien jeg møtte i bakken og noen maur så jeg ikke en levende sjel på denne turen. Jeg skrev Bunny i boka og refererte til bloggen, så var det opp i tårnet med meg.

Utsikten er fantastisk, man ser hele byen, elva, ut mot Svelvik, Drammensfjorden og retning ut til Oslofjorden. Og på en dag som denne, knall blå himmel, sol og i det hele tatt, så var det utrolig digg å være der oppe. Jeg ble der en stund, ikke så lenge i tårnet, men like ved der det står benker på bergene vendt ut mot byen. Ikke er jeg spesielt glad i TikTok og har ikke postet noe der på mange mange måneder, men i dag postet jeg en video med utsikt fra tårnet: «Nordbykollen-tårnet».

Anledningen måtte jo benyttes til å ikke bare ta bilder av utsikten, her oppe må man ta selfies også, med byen i bakgrunnen og årets beste sveis. Ikke sant?!!

På vei ned fra Nordbykollen surra jeg meg inn på feil sti, og det ble litt omvei. Jeg var så opptatt med disse dråpene og denne dråpejakten jeg nevnte lengre opp her, men det gikk veldig bra det. Oppdaget nye stier, og der var laget et par steintrapper også. Moro. Knipset noen bilder underveis, som et forskrudd tre, tusenvis av flittige maur, en liten hule nederst på et tre hvor det kanskje bor noen, en brønn, og plutselig var jeg nede. Så var det bare å begynne å gå oppover og hjem til Fjell igjen, hehe.

Ble noe tørr i ansiktet av sola, så nå har jeg smurt meg med Aloe Vera. Snart skal jeg ut en luftetur til med jentene. En herlig dag, og jeg har knapt tenkt på mat. Det er jo altså slik at alt jeg har gjort i dag har jeg gjort på tom mage. Ikke spist noe siden i går kveld i åttetiden, og ikke skal jeg spise noe før i morgen. Her kjører jeg 5:2-dietten, bare det at jeg spiser ingenting to dager i uken, istedet for inntil 500 kcal de to dagene, som man vanligvis gjør på denne dietten. Jeg har bestemt meg for å kjøre hardt, kjøre stil – og jeg storkoser meg!! Ha en fin kveld folkens!! 🐰

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#nordbykollen #tur #natur #drammen #bunnytrash #bunny

1. Vel gjennomført tur og flotte bilder.🤗👌🏻👏🏻
      Dere har jo faktisk ca like mye snø som oss enda. Det hadde jeg ikke trodd.
      Man kan fort bli bitt av turbasillen, så jeg ser for meg at det kommer flere turbilder fra bloggen din fremover.🤩👌🏻

1. Takk takk! Ikke noe snø i buen da, dette er jo den toppen med beste utsikt over byen. Men uvanlig mye snø til å være på denne tiden. Bruker begi oss på skogsturer én måned tidligere vanligvis, og da med mindre snø enn dette. Det hjelper å gå i skauen når en skal ned noen kilo, så noen turer blir det nok 😜

2. Flott tur da 😃! Fine dråper også, forresten. Jeg har vært ute på hageflekken i dag, klippet ned busker, ryddet opp mye – og nytt årets første utepils! Rett nok på egen platting, men ute er ute 😉. I bare t-skjorte. Fiiiiine dagen ❤️.

1. Herlig herlig dag!! Utepils ja.. å det står på listen min over 13 ting jeg skal gjøre i april.. må bli en lørdag, hvis ikke kræsjer det med fasten 🤪

3. Fantatsisk Bunny, så herlig! 🙂
      Det tårnet vil også eg opp i!!
      Fikk røynet min egen høydskrekk i dag, men ikkj F om eg skulle gi meg 🙂
      Du og du så flinke me er!

Klem Vibbe 🙂

1. Blir i knallhumør av dette, og riktig så smal i øynene etterpå ser jeg, hehe.. Tårnet står fast i Drammen vettu, så man må hit for å bestige det 😜 klem tebakers, du er rå!

1. Humøret stiiiget veldig for hver høydemeter,
          eller, tur i det hele tatt gjøøør noe med smilet!
          Har planer om en tur til Oslo i løpet av sommeren, da hopper eg på toget til Drammen vettu 🙂
          Ingen problem!

1. Helt klart.. nesten hver gang.. snuppen min og jeg tok alle toppene på en dag, på en sånn topptur der hver topp skal registreres.. da vi omsider kom i mål var vi ganske grinete skal jeg si deg, var en nabo som etterlyste oss også..

1. Her er det 10 Topper eller 7 Nuter, sist nevnte tar de sprekeste alle på en dag 🙂 Eg satser på å kunne krysse av alle innen oktober, litt realist på man være 🙂

1. Jeg har tatt alle her hver for seg, og en gang alle på én dag, men det skjer ikke igjen. I nabokommunen (Lier) har de en Topp 3 jeg tenker teste, for to av de toppene har jeg ikke vært på før. Jeg er ikke så god på å være realist når det kommer til topper. Jeg klarer ikke å gi meg, så en gang ble det noen dager med krykker.

4. Det såg ut til å vera ein flott tur 😊.
      Såg på nokre av bileta, at om ein beveger seg litt bort frå stien, så må der vera mogleg å finna sopp til hausten.

5. Dette var tipp topp altså! Du må nok begynne med bilder, ja – du har blikk for detaljer nemlig! For meg var jo dette o lykke å både lese og se bilder! En flott topp og super utsikt! Tusen takk, Bunny! 🙂

1. Lettere å huske på å ta bilder når jeg tusler alene. Når jeg går med snuppen min så har jo han en rakett i rævva, så da får jeg ikke med meg noenting.. 🤪

6. Hei igjen bunny 😍 fikk ikke spurt men har du sett den filmen ? man blir skikkelig forbanna, men så verdt å se.

7. Ser der ja, det var en vakker skildring av en topptur. Ikke møtte du på en eneste av disse knivstikkende krapylene fra den tredje verden, bare rett og slett stå på toppen å skue ut over det det vakre hvite andet Norge for nordmenn 😉

8. Ja nå kan du være stolt av deg seg. Ikke bare trasket du målrettet i vei. Du overvant høydeskrekken og tok flotte bilder. Har selv ekstrem høydeskrekk og klaus, men har noen teknikker på lur for å klare å gjennomføre det jeg bestemmer meg for. Etter drøyt to år med pendlerleilighet på gubben i 16. etg. i Mjøstårnet i Brumunddal ble jeg kurert, trodde jeg. Var jo stadig på takterrassene for å bli vant til høyden og ta knekken på høydeskrekken. Der var det spiraltrapper til øverste plan, og da var det om å gjøre å se rett frem og inne ned. Men merker jo at selv om jeg ble trygg der, funker det ikke i andre settinger. Men noen svakhet er det vel lov til å ha.
      Ønsker deg en fin fortsettelse på ditt nye lettere og sporty liv, og heier på at du når målene dine.

1. Tror ikke høydeskrekk lar seg kurere helt desverre, men en kan bli mye bedre. Derfor skal jeg alltid opp i de verste/beste karusellene, ligger video av meg på YouTube når jeg ZipLiner i Vikersundbakken. Tanken er å hoppe strekk og fallskjerm også. Dét hadde vært noe, men koster en del. Takk takk. Målene når jeg, jeg er Bunny 😜🐰

1. Hjelpes. Gikk inn og tittet. Kjente suget i magen allerede før du var halvveis. Jammen var du tøff. Ned kommer man jo alltid på en eller annen måte og det vil helst gå bra.

1. Har sett den nå. Jeg likte veldig godt hvordan den hele tiden tok nye uventede vendinger. Var spennende. Men slutten… må jeg skrive den selv? 🐰

9. Sveisen er helt innafor den 🙂 !!

Herlig tur du fikk, med flotte naturbilder og også av en frosk 🙂 Og flott utsikt fra toppen 😀 Bra jobba!

1. Haha, så det mener du.. sveisen innafor. Uff ja, stakkar lille frosk. Utsikten der er knallbra, jeg personlig mener dette er beste sted for å se Drammen. Takk takk Mette 😊

10. Så hyggelig å se at du kommer med turbeskrivelse! Oppfordrer til flere av det slaget. Jeg har kun gått stien opp til Spiralen i Drammen for noen år siden, spørs om jeg må komme meg opp på denne kollen også. Flott utsikt over byen derfra.

1. Spiralen er jo mer populær da Åspaviljongen er underveis og kafé på toppen i tillegg, men jeg foretrekker Nordbykollen, der er fredeligere, og beste stedet å se Drammen fra. Utsikten er spektakulær.