Jeg ble nektet «Psykisk helse – liv og gjenopprettelse» på grunn av min legning


Noe av det første jeg gjør når jeg våkner om morgenen er å sjekke mobilen min. Jeg hadde fått en melding på messenger som jeg fant både utidig og fordomsfull.

Jeg har i flere år vært medlem i Facebook-gruppen «Psykisk helse – liv og gjenopprettelse» og fungert som moderator der.

Etter gårdagens innlegg: Ja til livet, kjærligheten og romantikken var jeg blitt fjernet som moderator i gruppen, innlegget var slettet og meldingen i messenger fra administrator Suhr ga meg klar beskjed om at jeg ikke fikk lov til å skrive i gruppen at jeg er homofil.

Innlegget mitt handlet om nettopp det tittelen på innlegget uthever: livet, kjærlighet og romantikk. Ordet homo eller homofil var ikke nevnt. Jeg hadde skrevet at snuppen min og jeg har 13 år jubileum i dag, at vi skal feire Valentines og reise til Paris neste helg.

I stedet for å gratulere eller komme med en hyggelig melding fikk jeg rett og slett beskjed om å pelle meg inn i «skapet», å tie om hvem jeg er. Det er ikke lov for slike som meg å fortelle om mitt liv, jeg kan ikke nevne kjæresten min eller noe som kan tyde på at jeg lever åpent. I denne gruppen er det forbeholdt heterofile.

Det blir brukt som forklaring at gruppen er kristen. Det er fordomsfullt, ignorant og stygt. Kristne skal ikke dømme. Men her dømmes det virkelig. Slike mennesker burde skamme seg! Vi har alle rett til å være den vi er, så lenge vi ikke er kriminelle eller skader andre. Å elske er en menneskerett, å være åpen om seg selv er bare fint.

Jeg kunne sett problemet hvis innlegget var med detaljert seksuelle handlinger eller noe sånt, men det sto som sagt bare at vi har 13 års jubileum, skal feire Valentines, spise på restaurant, gå på kino, reise til Paris og Disneyland. Thats it..

Nylig har psykisk helse vært et veldig aktuelt tema etter en profilert person begikk selvmord. Jeg ser ikke på det som noe rart at nærmere 700 mennesker årlig i Norge tar sitt eget liv når det er slik at man enda i 2020 blir utsatt for hat og fordommer for den mest naturlige og uskyldige annerledeshet vi har i samfunnet – å elske en person av samme kjønn.

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#kjærlighet #psykiskhelse #selvmord #hat #fordommer #uvitenhet #ignoranse #menneskerett #homo #homofili

8 kommentarer
      1. Slike ting skjer stadig vekk, bare så forundrerlig at det skjer i en gruppe for psykisk helse hvor meningen er å støtte hverandre og bli sterkere med hvem vi er. Takk Mona Iren 😘

        1. Ja, det kan en trygt si!..
          Herregud, dette er jo helt krise! Jeg mener.. Sannsynligheten for at en ungdom som sliter med aksept grunnet legning vil søke seg til nettopp denne gruppen, er jo rimelig høy, for å si det sånn. – Så hvordan vedkommende da vil reagere når h*n avvises, kan en jo bare begynne å forestille seg.. Dette er jævlig provoserende, for å si det mildt, og siden diskriminering på bakgrunn av legning er forbudt her til lands, burde admin rett og slett anmeldes..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg