Ingresser, overskrifter, fugler og dumskaller!

Leser du kun ingresser og overskrifter? Selv prøver jeg liksom å forholde meg til helheten av en artikkel, og kommenterer ut fra det. Eller jeg kan påpeke at overskrift og ingress ikke samsvarer med innhold. Tidvis kan jeg være både sarkastisk og ironisk også, det er når jeg skjønner at overskriften er ‘clickbait’, for det jeg ser stadig oftere er at media, bloggere og i det hele tatt, kommer med overskrifter og ingresser som ikke samsvarer med hva innholdet er, hva saken handler om.

Men samtidig ser man jo at publikum, leserne, kommenterer utfra forsidebildet, ingress eller overskrift. Noen ganger blir jeg sittende og undre meg «hva i hel**** er det du babler om?!»

Hvorfor er det slik, altså dette er jo så dumt?! Jeg har selv latt meg lure av overskrifter og sådan. Er det for eksempel en plussak hos noen jeg ikke har betalt for tilgang, så bruker jeg å spørre hva det handler om. Altså, man vet jo at ‘clickbait’ ofte blir brukt, derav uttrykket.

Jeg prøver selv å lage overskrifter i bloggen som samsvarer med innhold, men det blir ikke alltid som jeg hadde tenkt. For eksempel i går skrev jeg et innlegg «Når flere fugler faller død fra himmelen» som handler om politikk og hva som skjer i samfunnet iht hvordan disse aktuelle sakene påvirker oss og at de har en sammenheng. Så ja, jeg bomma på den overskriften, den ble feil og dum.

Jeg har ingenting å tjene på ‘clickbait’, heller tvert imot. Jeg har ingen inntekt på bloggen, og jeg tror heller folk slutter å lese bloggen hvis man ‘lurer’ leserne. Jeg ser et par bloggere som ‘clickbaiter’ bevisst, jeg ønsker ikke gjøre det. Når jeg bommer på overskriftene mine, så taper jeg på det. Da håper jeg at innholdet i innlegget «redder» meg fra at publikum rømmer, og så føler jeg meg ærlig talt litt «dum» fordi jeg burde sett i forkant hvor misforstått det kan bli. Mitt ønske er å være tydelig, ikke lure noen.

Jeg beklager at jeg ikke alltid er så god på overskrifter. Ønsker veldig gjerne bli bedre!

Men mange har lest det nevnte innlegget, det er på under et døgn delt 270 ganger. Det er i mine øyne viktig å reflektere over hva som faktisk er skrevet i innlegget, og at folk deler tyder på at en del er enig i det. At overskriften ble noe feil er en ting, men er man ikke litt «dumskalle» når en kommenterer innlegg uten å ha lest i det hele tatt og har null peiling på hva det faktisk handler om? Har en ikke et ansvar selv om å sette seg inn i saken før en kaster seg ut i diskusjon og debatt?

Mange har lest innlegget, og som sagt så har det blitt delt mange ganger, hvilket tyder på at innlegget er likt. Gode tilbakemeldinger har jeg også fått, men mye tyder også på at det er ganske mange som bare har sett bildet og/eller overskrift og dermed så florerer det nå med diskusjoner og kommentarer om fugler.

Altså det med fuglene var en sammenligning, en metafor, en uttrykksmåte. Men nå spør altså folk «var det bare tre fugler», «har de ikke fått mat», «er vel naturlig at fugler dør», «5G» og «fisk og delfiner dør også». Været, klima.. det vil liksom ingen ende ta, haha.. men poenget mitt er at det virker som om besynderlig mange ikke vet hva de kommenterer, ikke setter seg inn i hva det handler om. Noen regner man med bare leser ingresser og overskrifter, altså slik er det bare. Men at det er SÅ utrolig mange som kaster seg inn i fordummelsens rekker og diskuterer uten å vite innhold.. wow!!

Så fra min side, ingen problemer med å innrømme at overskriften ble feil, men er det ikke enda dummere å faktisk ikke lese en sak før en «voldtar» kommentarfelt med usakligheter som ikke har noe med noe å gjøre whatsoever. Gjør folk seg dumme, eller er man så dum?

Jeg trekker ingen konklusjoner her, jeg spør. Hva mener dere?

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#overskrift #ingress #bilde #tekst #innhold #clickbait #diskusjon #debatt #fordummelse #engasjement #dumskap #ignoranse bunny #bunnytrash

13 kommentarer
    1. Jeg er veldig enig med deg her 🙂
      Jeg lager overskrifter som samsvarer med teksten jeg har i innlegget. Jeg får ikke til å lage overskrifter som ikke stemmer overens med budskapet 🙂 Så får hver enkelt klikke på det fordi bildet er spennende eller fordi overskriftene faktisk er tiltalende av nysgjerrighet 😀

      1. Ja ikke sant. Altså hvis en som skribent poster artikler og innlegg som ikke har noe samvær mellom overskrift og innhold, så slutter ihvertfall jeg å klikke meg inn. Jeg har kjefta på lokalavisen her flere ganger fordi dem clickbaiter, og jeg betaler IKKE for pluss-abonnement der. Gidder heller ikke klikke på blogger der overskriften sier feks at det ‘blir ikke bryllup’, og når en klikker seg inn for å se hva som har skjedd så blir det bryllup, men ikke slikt bryllup som først planlagt, de har bestemt seg for å invitere færre og bestille én kake mindre. Det blir så overdrevet dramatisk og bevisst clickbait at jeg føler meg lurt som leser og da gidder jeg ikke klikke inn der mer.

    2. Synes overskrifta var grei, eg 😊. Forstod metaforen, og kvar du ville, før eg opna innlegget. Det gjorde det berre enda meir interessant å lese stykket.
      Men nå er jo eg berre ein stakkars einfoldeg “tinnfoliehatt” 🤣, så eg tenkjer sikkert ikkje longt nok 🤔😝.
      Det hender nok eg kommenterer på +artikklar, men då skriv eg i kommentaren, at eg ikkje har lest artikkelen, og kommenterer berre overskrifta/ingressen.
      Ellers synes eg det verte for dumt å kommentera noko eg ikkje har lese.
      Slike kommentarer du nevner her, er så inn i svartaste granskauen irriterande, at eg prøver i det lengste å blafre forbi.
      Kva eg meinar om dei som har skrevet dei, egnar seg ikkje på trykk 😜🤡.

      1. Altså, jeg har sett og opplevd dette fenomenet før, men i går ble det så inni granskauen dumt at jeg begynte nesten å tro at jeg hadde havnet på Åsgård..

      1. Jo, men seriøst.. jeg er ikke her for å diskutere fugler når det faktisk er menneskeheten som er truet.. jeg er ganske sikker på at fugler kom før mennesket, og vil leve etter menneskers bortgang, såfremt ikke bare hele jorda eksploderer eller imploderer da.

    3. Heilt enig.. Har skjedd noen ganger (heldigvis ikke så veldig ofte) at jeg har fått kommentarer på et innlegg, som har fått med til å lure på hva vedkommende egentlig har svart på.. Og når det kommer til overskrifter er jeg temmelig rævva til tider.. For noen ganger virker ting SÅ genialt i mitt hode – og en time etterpå, lurer jeg på hva søtten jeg egentlig tenkte på, haha. 🙈🤣

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg