Ingen ønsker hjelpe brannofrene i Drammen.

200 drammenserne har meldt at de har ledig bolig for å huse ukrainske flyktninger, men ingen ønsker å hjelpe brannrammede fra egen by.

For tre uker siden brant toppetasjen på en av de største blokkene her på Fjell i Drammen. 326 personer ble husløse og over 120 leiligheter står tomme. Dette er mitt nabolag, dette er hvor jeg bor, venner av meg bodde i den blokka.

I dag skriver Drammens Tidende at «Brannrammede beboere fra Fjell har fått beskjed om at de må ut fra hotellet fredag, altså nå!! Fordi hotellet er forhåndsbestilt og fullbooket! Mange har ennå ikke lykkes i å finne seg nye steder å bo. Felles for personene på hotellet er at de alle har innboforsikring».

Jeg kan ikke se hva innboforsikring har med saken å gjøre. Det er da ikke innboet det står på da blokken er stengt og sikret. Det er da forsikringen til boligsamvirket som skal betale for ny bolig. Ikke innboforsikring. Innbo er jo møbler, klær og sådan, ikke bolig og tak over hodet? Uansett, så kan man ikke bare sette folk på gata?! Beboere fra blokka sier de ikke vet hvor de skal gjøre av seg.

Selv om beboerne har innboforsikring dekker ikke den depositumet som kreves fra utleiere. Veldig mange har dermed ikke mulighet til å betale, selv om forsikringen dekker leiekostnadene.

Depositumet er typisk tre månedsleier eller mer. Og dekningen fra forsikringsselskapene stopper der beboernes ordinære boligkostnader slutter, beregnet utifra markedsverdien på egne leiligheter.

Rundt 1000 flyktninger fra Ukraina bosettes i Drammensområdet. Det er veldig bra at landet, kommunene og folk stiller opp for de rammede ukrainske flyktningene. Men jeg finner det meget spesielt at det faktisk ikke er noen som stiller opp for de som ble rammet av brannen. Våre egne?!

Bare kaos i byen her nå. Uansett hvilken krise som har gjort at folk trenger hjelp så kan det ikke bli slik at flere hundre husløse i Drammen ikke har steder å gjøre av seg?! Vi snakker her om familier og mange barn. Dette er krise!!

Noen mener at dette Drammens Tidende skriver er en aprilsnarr, men det kan jeg ikke tro på at man spøker med folks liv og helse?

Er det noen her som kan hjelpe?

Link: «Det brenner»

Link: «Det brenner enda»

Link: «Etter brannen»

Følg gjerne bloggen i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#brann #blokk #bolig #leilighet #krypinn #fjell #drammen #bunny #bunnytrash

10 kommentarer
    1. sameiet i blokka skal selvfølgelig være forsikret. og ansvarlig for nytt hjem til de rammede. merkelig at avisa kommer med slike påstander. gjeldende forsikringsselskap må jo kontaktes for en kommentar

    2. Hei igjen 😊🌹👍🇳🇴

      Ikke misforstå meg no,men eg mener at folk som bevisst velger vekk innboforsikring har seg selv å takke.En innboforsikring koster under en hundrelapp i mnd,folk som er organiser får tilbud om rimelige forsikringer fra sin fagforrening og noen arbeidsgivere tilbyr rimelige innbo og andre forsikringer til sine ansatte og som da blir trukket rett fra lønn,veldig enkelt og en god sikkerhet,innboforsikring dekker jo midlertidig annen bolig også.Så eg er forskrekket og skjønner ikke helt at så mange mangler den mest basice forsikringen av alle.Å ha forsikringene i orden ser eg på som en del av det å være et voksent,oppegående og ansvarlig menneske.
      Når det er sagt så merker vi svært godt den plutselige pågangen etter (spesielt) private utleieboliger,resultatet blir at det er mangel på alt fra hus til hybel tilleie og prisene på de få som er tilgjengelige er skrudd uhørt høyt opp allerede.
      Eg har en hageleilighet i huset som eg leier ut,tilfeldigvis blei den ledig nå i mars så eg tok kontakt med kommunen og stilte leiligheten til disposisjon til ukrainske flyktninger,med fortrinnsrett for mødre med små barn,svaret eg fikk ville sjokkert hvem som helst…
      Den ene krisen oppå den andre,det er krise på absolutt alt,eg kunne ramset opp for deg eksempler på hvordan alt dette rammer helt vanlige folk hver eneste dag,men eg tror du vet det.
      Nå skriver Dagbladet i går at det aldri har vært så mange covid-19 relaterte dødsfall i Norge som de siste ukene,og en ny og farlig virusmutasjon er i vente,ikke hvis men når…Det er jo akkurat i rute det,med nye trusler,vaksine»tvang»,frykt og løgn.Det er helt nødvendig for å ha lovhjemmel (som noen tilranet seg da «pandemien» startet) for å få gjennomført planen om coronapass.
      Ha en fin dag,Bunnytrash☀️🌺 Hilsen synskepeggy.

      1. Jeg er helt enig at innboforsikring er noe alle bør ha, og prioritere. Innboet må disse stå for som ikke har innboforsikring stå selv slik jeg ser det. Nå er det ikke slik at innboet er ødelagt i alle disse boligene, men saken er at hele blokka er stengt seks måneder, folk trenger et sted å bo, ikke nytt innbo. Så hva mener du egentlig her nå, at forsikringen til boligsamvirket ikke gjelder? Er det ikke de som skal betale for ny bolig? For det jeg skriver om her handler om bolig, ikke innbo. Det andre poenget er ønsket om å hjelpe, at de som har boliger, plass og rom stiller opp i denne dugnaden. For her er det boligkrise.

        1. Ja,eg vet jo ikke hvilken forsikring eller vilkår dette sameiet har,men tar utgangspunkt i mine egne forsikringer der innboforsikringen dekker midlertidig annen bolig,men villaforsikringen min gjør det ikke.
          Kan jo være forskjellig fra sameie til sameie og hvilke forsikringer de har.
          Uansett er det jo forferdelig at de som mistet alt i brannen ikke får hjelp.
          Hilsen synskepeggy.

          1. Sånn og forstå, en skulle jo tro at boligforsikring er det som skulle dekke dette. Inni mitt hode er det det som er logisk, men jeg har aldri egentlig satt meg inn i dette. Da er det veldig greit at vi har forsikringer i hue og rævva på jentene våre, oss selv, innbo og bolig. Men ja, det er grusomt med de som har mistet alt. Men i de aller fleste leilighetene tror jeg innbo står trygt. Ser ikke for meg at det er noe problem for dem i første og andre etasje ang innbo, når det er i niende etasje der har vært brann. Ikke vet jeg omfanget av vannskader da, men det viktigste nå inntil boligen er ferdig at disse folkene får tak over hodet.

    3. Det er selvsagt mer status å gi husrom til flyktninger enn til egen befolkning. Slik har det “alltid” vært. Både for privatpersoner og det offentlige.

    4. Om dette er ein aprilspøk, så er det iallefall ein svært dårleg sådan.
      Nei, det gir nok ikkje høg nok status å hjelpe våre eigne 😢.
      Dessverre har det norske samfunn vorte pill råttent. Å hjelpe, berre for å hjelpe, er jo totalt ute. Nei, skal me hjelpe, skal me jammen meg ha noko igjen for det.
      Tragisk 😥.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg