Ingen er hevet over smittevernloven!


Dette bildet av overlege Kerstin Anine Johnsen Myhrvold er screenshot fra Nettavisen. Foto: Vidar Ruud (NTB)

Dette er noe jeg har skrevet om og sagt mange ganger. Men hvem er jeg? Bare en original fra nordnorge, en helt «vanlig» tenkende som aldri kjører bil, men er til fots, beveger meg rundt i samfunnet og ser på hjernevasken og galskapen rundt meg.

Kanskje noen tar tilbake litt av den normale hverdagen når kommuneoverleger og fagfolk endelig kommer igjennom med sine motsigelser av det vi har blitt forsøkt hjernevasket med til nå.

Altså noen er jo blitt så totalt grønnsak i hodet at det er ingen vei tilbake, men en del kan vel muligens prøve å ta litt av den normale hverdagen tilbake etter dette innlegget skrevet av Kerstin Anine Johnsen Myhrvold, Kommuneoverlege i Nordre Follo.

«Munnbind kan være ubehagelig å gå med, særlig når det er varmt i været. Det kan være vanskelig å oppfatte hva som blir sagt i en samtale. Dermed må vi trekke mye nærmere enn 1 meters avstand for å oppfatte hva den andre sier.

Både som innbygger og som fagperson føler jeg meg krenket når jeg blir bedt om å ta på munnbind i situasjoner som ikke er hjemlet i forskrift, eller på annen måte er smittevernfaglig begrunnet. Som om jeg utøver dårlig smittevern hvis jeg ikke bruker munnbind. Det gjør jeg ikke.

Smittevernloven forteller her at den som har satt i verk smitteverntiltaket, straks skal oppheve vedtaket eller begrense omfanget av det når det ikke lenger er nødvendig».

Folkehelseinstituttet publiserte i april oppsummert kunnskap om hvorvidt det å bruke munnbind stopper eller bremser spredningen av luftveisvirus.

Konklusjonen er at:

  • Bruk av munnbind utgjør liten eller ingen forskjell på hvor mange personer som pådrar seg en influensalignende sykdom.
  • Munnbindbruk utgjør ikke noen forskjell på hvor mange personer som får påvist en luftveissykdom ved en prøve analysert ved et laboratorium.
  • Ved kunnskapsoppsummeringen fant man ingen studier som så på effektiviteten av munnbind når det gjelder negative effekter, død, alvorlig virussykdom, sykefravær, sykehusinnleggelser eller sykdomskomplikasjoner.

«Det finnes altså ingen vitenskapelig dokumentasjon på at slik bruk vi ser i befolkningen, har god effekt på noen av punktene.

I begynnelsen av september 2020 økte smitten i hovedstaden. Ett av tiltakene som ble innført, var bruk av munnbind i kollektivtrafikken. Bruken skulle begrenses til rushtiden, og man kommuniserte at dette tiltaket skulle evalueres etter to uker.

Effekten på smitten uteble, men da ble det reagert med å utvide anbefalingen om munnbindbruk!!

Min oppgave som samfunnsmedisinsk lege er blant annet å gi kommunens administrasjon, de folkevalgte og befolkningen en klar medisinskfaglig begrunnelse for tiltak, vurdere om noe er nødvendig av hensyn til smittevernet, og om det fremstår tjenlig etter en helhetsvurdering.

Misforstå meg rett, munnbind som smitteverntiltak har absolutt sin plass i bekjempelsen av covid-19. I helsetjenesten. I områder eller perioder med høyt smittetrykk. I møte mellom mennesker når det ikke er mulig å holde minst 1 meters avstand, utover kortvarige passeringer.

Det betyr ikke at du som borger må bruke munnbind når du er alene i bilen. Det betyr ikke at du behøver å bruke munnbind på sykkeltur eller når du triller ditt spedbarn i barnevogn gatelangs. Det betyr ikke at du behøver å bruke munnbind i nær sagt enhver situasjon i det offentlige rom».

Alle smitteverntiltak i befolkningen skal begrunnes godt og hjemles i lovverket. I Norge er ingen hevet over loven, heller ikke tidligere byrådsleder Raymond Johansen, helseminister og pikk-olo Bent Høie, styremedlem og medeier i Epiguard AS (<— se link) Espen Nakstad, eller sushi-og kakeelsker statsminister Erna Solberg!

«Kanskje er det likevel ikke så galt når Svein Østvik stiller spørsmål? Østvik representerer befolkningen i Norge, i hvert fall deler av den. Og befolkningen fortjener – og har også krav på – gode svar» sier kommuneoverlege Kerstin Anine Johnsen Myhrvold.

Ja, kanskje det er på tide å høre på vanlige tenkende folk igjen nå!!!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#coronapass #koronatest #covid #smittevern #myndighetene #munnbind #smitte #kommuneoverlege #hjernevask #kerstinanine #johnsenmyhrvold #benthøie #espennakstad #kerstinaninejohnsenmyhrvold #helseminister #statsminister #korona #coronavirus #ernasolberg #sveinøstvik #norge

2 kommentarer
    1. For å komme noen vei med dette her, har et par diskusjoner den siste uken gjort meg oppmerksom på at det er et presserende behov for leger!
      Jeg vet ikke om du har fått særlig av “argumentet” ‘Du er jo ikke lege! Hvorfor sier ikke legene noe da, om det var så opplagt som du sier!’..
      – Og hvorfor legene ikke sier et pip, det lurer jeg på også! Jeg kan dermed bare svare for hvordan jeg kan være cocky nok til å påstå jeg ‘kan ting selv ikke de vet’.. En lege kan umulig vite mer enn vitenskapen har funnet ut. Det eksakt samme lærematerialet de har som pensum, er tilgjengelig for meg, og alle andre, samtidig som jeg innehar tilsvarende mentale kapasitet til å tilegne meg dette stoffet! Nå interesserer ikke jeg meg nevneverdig for medisin (da ville jeg jo VÆRT lege), men er det en eller annen form for krise, reagerer jeg instinktivt med å jakte info..
      Men hvorfor er det så forbannet få leger som tar til orde mot dette her!? Er jobbene deres truet, eller hva?? NOE må det jo være..

      1. Jeg har bitt meg merke i noen leger som har tatt til ordet, det har blitt me det ene utsagnet eller den ene artikkelen.. flere har skrevet under på the Great Barrington Declaration.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg