Ikke lev i frykt for hat og destruktive følelser!


I går tok jeg opp tema «stengte kommentarfelt» i blogger og sa hva jeg tenker om sådan løsning, og fikk da innspill fra andre bloggere og fikk faktisk i gang diskusjoner hist og her om akkurat dette. Underveis i diskusjonene kommer det fram fra enkelte at de faktisk frykter stygge kommentarer, hets og trolling.

Noen bloggere skriver om psykisk/mental helse og bruker bloggen terapeutisk. Altså det er mange som sliter under dette. Det å skrive om det i offentlig blogg kan være god selvhjelp, og selvutvikling, jeg vet jeg har brukt bloggen min mye selv på sådan vis. En annen ting er å skrive om psykisk/mental helse fordi det kan være til hjelp for andre. Det å ha åpenhet rundt tema, det å heller «snakke det ihjel» fremfor å tie det i hjel er en god ting. Å gjøre psykisk helse til et ikke-tema, tabu, er skadelig. Hvor mange er det ikke som sliter under psykisk helse som er blitt uføre fordi utfordringene blir for store ute i samfunnet og i arbeidslivet, og hvor mange blir ikke da stigmatiserte som late, navere» og snyltere?!

Sådanne fordommer og antakelser gjør ikke akkurat situasjonen bedre for de som sliter med forskjellige varianter av type sterk angst, depresjoner, posttraumatiske stresslidelser, bipolare, tvangslidelser, schizofreni, pnes, fobier, selvskading og hva det måtte være. Mennesker kan gå med suicidale tanker og faktisk være suicidale. Man ser som oftest ikke at mennesker lider under dette, derfor blir det helt grusomt at mennesker kan få seg til å tråkke på og omtale andre nedsettende og stygt basert på hva de ikke ser eller vet noe om. Innenfor legekontorets fire vegger, innenfor nav-kontorets vegger er det bare den som lider under disse diagnosene og saksbehandler eller lege som vet hva dette handler om.

Hva er det med at selverklærte oppegående mennesker som er friske, i full jobb og lever velfungerende liv kan få seg til å tråkke på andre som ikke lever et like godt liv som en selv? Kanskje de ikke er så oppegående og friske likevel? Er i hvertfall ikke mennesker jeg tenker på som snille, gode og medmenneskelige. Her er omsorg og nestekjærlighet fraværende tydeligvis.

Men selvfølgelig, det er personlighetsforstyrrelser som psykopati og sosiopati også å hanskes med i samfunnet. Og narsissistisk personlighetsforstyrrelse.

Disse kommer også i kommentarfelt på sosiale media og i blogger. Vi kan ikke frykte dem med sine ondsinnede ord, mangel på forståelse og trolling. Jeg også har opplevd å bli direkte forfulgt av sådanne, jeg ble omtalt i temagrupper, fikk stygge meldinger på SMS og hvor det måtte være. Jeg har blitt truet med vold og truet med at vedkommende skal ødelegge livet mitt.

I dag har jeg et forholdsvis rolig kommentarfelt, der er en som stadig dukker opp med kommentarer om hvor uverdig jeg er som menneske på grunn av mine meninger og standpunkt. Forsøk på å latterliggjøre meg og forsøk på å skremme meg med utenforskap fordi jeg er uvaksinert mot covid. Haha.. han kan få mine doser. Lavmålet var da han under et annet pseudonym forsøkte rakke ned på meg på grunn av mine familieforhold. Men det sier litt, eller ganske mye, om den personen, ikke sant?!

Men tilbake til kommentarer fra andre bloggere som frykter hets og hva det måtte være fra personer som beskrevet over. Jeg tenker at man får bare ta dem som de er, på samme måte som en ønsker å bli forstått for sin egen mentale helse. Stikker man hodet fram offentlig så vil der alltid, før eller siden være noen som prøver hogge hodet av en. Ikke sant?

En medblogger som sliter med sin psykiske helse skrev om å ha gått i kjelleren etter kommentarer fra en topp-blogger. Altså en som er på toppen av toppen. Jeg klikket meg inn på denne topp-bloggerens kommentarfelt, og når en ser hva som utspiller seg der så må en bare tenke at det har ikke noe med en selv å gjøre. Disse trollene har en psykisk helse selv som ikke er bra, den er attpåtil ondsinnet. Det er veldig synd at topp-bloggere bruker denne plattformen til sådanne utspill.

Mitt råd er å aldri la noen bringe deg til taushet med sine hersketeknikker og uoppdragne oppførsel, fokuser heller på de positive i kommentarfeltene. De som gir innsikt til selvutvikling, de som man kan ha dialog med for å gjøre noe positivt for hverandres psykiske helse. De som kan bidra til å fjerne stigmatisering og tabu rundt tema.

Her er et eksempel på en fin «boost» fra mitt eget kommentarfelt fra en leser:

«Hei, jeg leser ofte blogginnleggene dine. Jeg er desverre ikke flink til å kommentere. Er nok fordi jeg er sjenert/usikker. Men denne gangen må jeg bare si noe.

Du er en av de få jeg vet om som faktisk sier ting rett ut, uten å hverken være slem eller ond eller noe sånt. Er det noe negativt, så skriver du det på en sånn måte at det er kun om sak, noe en person har gjort. Er det positivt, så tar du gjerne med person.

Uansett sak du skriver så er det utrolig bra at du faktisk «tør skrive det og stå stormen ut» fordi samfunnet har blitt så redd for og så forba.. pk at alt aviser og media skriver blir helt feil. Konstruerte virkeligheter som du sier.

Hadde jeg fått velge, ville jeg hatt deg som journalist i en stor avis sånn at mennesker faktisk får sannheten, men foreløpig får jeg bare fortsette å lese bloggen og være enig i det meste du skriver. 

Tilslutt vil jeg være uenig med deg faktisk. Du er og vil aldri være «White trash» i mine øyne!
Fortsett å vær den du er! Ønsker deg, dere og de små prinsessene en fortreffelig dag».

Jeg fortsetter å være den jeg er, narsissistiske troll og så videre i kommentarfelt endrer ikke på det. Jeg lar heller de gode menneskene jeg kommer i kontakt med påvirke min selvutvikling. Men jeg vil likevel takke trollene for engasjement og for at de stadig med sin opptreden påminner men hvor bra menneske jeg egentlig er. Tusen takk 😘


Jeg har grupper hvor jeg publiserer mine innlegg etterhvert som de blir produsert. Dere er mer enn velkommen til å følge disse.

Bunny Trash på MeWeLink!!

Bunny Trash på FacebookLink!!

#blogger #psykiskhelse #blogg #mentalhelse #blogging #bloggere #nettroll #troll #leser #lesere #følger #personlighetsforstyrrelser #psykopater #sosiopater #hets #hat #netthets #narsisisster #psykiskelidelser #kommentarfelt #følgere #troll #trolling #helse #sykdom #bunnytrash

11 kommentarer

Siste innlegg