Hvorfor bli slank på 1-2-3 eller 5:2?!


Det kom meg for øret tidligere i dag at en medblogger har vært innom mine innlegg her på bloggen og fått med seg at jeg slanker meg. At jeg faster to dager i uka, som man gjør når en følger 5:2 dietten. Det vil si at jeg to dager i uka spiser under 500 kcal.

Dere vet at muslimene har faste? Det betyr ikke at de ikke spiser. Det betyr bare at de ikke spiser mens sola står over horisonten. De spiser når sola har gått ned. Mange er derfor oppe om natten og spiser og sover om dagen, spesielt her i Norge hvor 6 av 10 mottar trygd og ikke trenger følge noen døgnrytme.

At muslimer har et ‘etegilde av dimensjoner’ (id/eid) etter denne såkalte fasteperioden er ene og alene for å markere at de er islams følgere. Likeså de har symboler (halal) og religiøse plagg er for å øke dominans i samfunnet, ta til seg makt. Jeg har ved flere tilfeller avslørt mange som ikke følger fasten (ramadan), men det kan de ikke si høyt, for da er de ikke gode muslimer. Mange lyver (taqiyya), det er faktisk lov. Det er lov å lyve for islam.

Beklager avsporingen..

Uansett, tilbake til min ikke-ideologiske ikke-religiøse faste. Min medblogger kunne ikke skjønne hvorfor jeg slanker meg. For jeg ser jo ganske normalvektig ut.

Da er det kanskje flere som ikke skjønner dette?

Vel, hvordan jeg ser ut for de som ikke kjenner meg og ikke omgås meg, akkurat det kan man ikke si eller vite noe om utfra bloggen. I bloggen bruker jeg bilder av meg selv ‘hips om haps’, bilder tatt for tre måneder siden, i går, for et år siden, for tre år siden om hverandre. Så mao, det du ser er nødvendigvis ikke meg i dag.

Jeg har vært veldig overvektig, en konsekvens blandet av trivsel og sykdom (ironisk nok). Jeg var lykkelig og begynte legge på meg, så fikk jeg diagnosene hypotyreose (lavt stoffskifte), Osas og medfølgende fatique (utmattelse). Jeg sluttet å puste om natten, det var målt nært 80 pustestopp i timen hvor stoppene varte i over 20 sekunder.

Noen ganger lukket pusteveiene seg helt og ville ikke åpnes igjen. Jeg hadde flere nær døden opplevelser, fikk angst og panikkanfall. Jeg sovnet av på busstopp, i buss, på jobb, jeg var helt utkjørt. Det var ikke mange nok timer i døgnet for meg å bli uthvilt.

Etter en konsert i Oslo sovnet jeg på timesekspressen og havnet i en helt annen by og måtte haike meg hjem. Jeg har ramlet om og fått så mange bulker i hodet at jeg kunne sikkert fått navnet mitt i Guinnes book of records. En gang sovnet jeg mens jeg spiste lunsj sammen med barna i barnehagen, hvilket medførte at jeg kastet opp melk og brød på et dusin barn som stivnet i sjokk og vantro. En gang satte jeg fyr på sofaen vår da jeg sovnet med røyk.

Forebyggende tiltak som røyketeppe, armbånd som klyper og tidsalarmer måtte til etterhvert som uforutsette situasjoner dukket opp. Munnskinne, pustemaskin og medikamenter. Et mareritt.

Noen kan opereres for Osas, jeg kunne ikke det. Alternativet var å lage hull i halsen min, trakeostomi, mekanisk hjelp for å puste. Hvilket jeg ikke så på som noen løsning for meg. For noen med Osas kan det hjelpe å gå ned i vekt (hvis man er overvektig). For noen. Andre igjen blir overvektig av Osas. Anyways.. med lavt stoffskifte som jeg enda i dag ikke har greid å stabilisere helt, og andre diagnoser, så ville det å gå ned i vekt være en enorm utfordring. Og det har det vært.

Diverse dietter, slankemetoder og treningsalternativer har blitt utprøvd forgjeves. I stedet for å bli bedre kom ytterligere diagnoser og etter flere år i ‘elendigheta’ måtte jeg erklæres ufør. Og ‘oh yes’ jeg oppnådde en enorm helsegevinst fysisk og psykisk etter at jeg faktisk fant en måte som fungerer.

5:2 dukket opp via en journalist i Dagbladet faktisk, haha.. hvor jeg sammen med en gruppe fikk råd av kostholdsekspert Tine Sundfør (kul dame). Dette ble også en oppfriskning i kunnskaper fra jeg selv utdannet meg til kokk. Jeg raste ned i vekt med mental innstilling. De viktigste grepene er de to fastedagene, ALDRI over 500 kcal. Spise normalt de andre dagene, men skjerpet. Kontrollere vekten en fast morgen i uka. Og si NEI til fristelser.

At jeg nå ‘slanker’ meg er fordi jeg ikke har justert vekten på en stund, og har gått opp noen kilo. En går veldig fort opp i vekt når en har drevet med faste. Kroppen lagrer kalorier som den frigjør når en spiser, slik får en plutselig dobbelt opp. Så det å kontrollere vekten og justere er veldig viktig. Går en da opp for mange kilo så blir det vanskeligere og tyngre å redusere den igjen.

Derfor driver jeg med fasting to dager i uka nå. Det er en justering, forebygging.. for å slippe risikere havne der en var med å se døden i hvitøyet, livet passere i revy, skremme vannet av sine nærmeste, kaste opp på folk, sovne i trafikken, få panikkanfall og dødsangst, risikere lungekollaps, blodpropp, diabetes og hjertestans.

Er det noen som trenger en ‘sponsor’ støtte, råd, tips eller en motivator til vektreduksjon og bedre helse, ta gjerne kontakt. Jeg gikk ned 28 kilo på 7-8 måneder og anbefaler denne metoden. Flere kontaktet meg den gang, og noen har jeg kontakt med enda. Det beste rådet vil uansett være at det er hodet som bestemmer!


Følg:

Bunny Trash på MeWeLink!!

Bunny Trash på FacebookLink!!

#52 #diett #faste #slanking #vektreduksjon #ramadan #kosthold #sykdom #diagnose #kalorier #mat #fatique #osas #hypotyreose #mentalhelse #psykiskhelse #angst #dødsangst #panikkanfall #panikkangst #jatillivet #bunnytrash

4 kommentarer
          1. Takk for det! Det klarer jeg helt sikkert. Målet er alt skal være innafor før jul. Så kan jeg spise meg litt opp på deilig julemat uten dårlig samvittighet, og justere litt i januar igjen. Metoden er smart og effektiv, veldig glad for at Dagbladet og Tine Sundfør dro meg med på dette, har betydd utrolig mye.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg