Hvilken rasiststemplet film skal jeg se?

Valget står mellom «Tatt av vinden» og «Grease».

«Tatt av vinden» (originaltittel Gone with the Wind) er en amerikansk historisk, romantisk dramafilm fra 1939. Filmen er basert på romanen med samme tittel av Margaret Mitchell. I hovedrollene er Clark Gable som Rhett Butler og Vivien Leigh som Scarlett O’Hara. Historien utspiller seg under og etter den amerikanske borgerkrigen, men under overflaten foregår det en lidenskapelig og spennende kjærlighetshistorie.

I 1989 ble «Tatt av vinden» inkludert i Library of Congress sin filmliste National Film Registry for å være en «kulturelt, historisk og estetisk betydningsfull film». Filmen er blant topp 10 på Det amerikanske filminstituttets liste over de 100 beste amerikanske filmene gjennom tidene.

Sommeren 2020 ble «Tatt av vinden» fjernet fra den amerikanske strømmetjenesten HBO Max, og stemplet verden over for å være en rasistisk film som skal boikottes og fjernes fra historien. Dette for å støtte Black Lives Matter-bevegelsen. Ironien i dette er at denne filmen representerer en stor seier for black lives matter da Hattie McDaniel fra filmen ble den første afroamerikaneren som ble nominert til og vant en Oscar og dermed slo et hardt slag mot rasisme og urettferdighet.

«Grease» er en amerikansk romantisk musikalkomedie fra 1978, regi av Randal Kleiser med Olivia Newton-John og John Travolta i hovedrollene. Manus er skrevet av Bronte Woodard og Allan Carr, basert på musikalen med samme tittel, skrevet av Jim Jacobs og Warren Casey. Det amerikanske filminstituttet har kåret filmen til tidenes 97. beste kjærlighetsfilm fra USA og tidenes 20. beste filmmusikal fra USA.

Noen måneder etter at «Tatt av vinden» ble stemplet rasistisk så skjedde det samme med «Grease», denne filmen ble i tillegg beskyldt for å være homofobisk og kjønnsdiskriminerende. Ironien i dette er jo at det er mange som elsker «Grease» og flertallet er faktisk kvinner og homofile 😂

Så med dette sagt, eller skrevet, så vil helt sikkert en annen blogger på plattformen nok en gang rasiststemple meg, og jeg vil nok en gang være uenig i at disse filmene er kjønnsdiskriminerende, homofobiske og rasistiske. Dette er filmer, klassikere, som er fra en annen tid og er historiske. Jeg har alltid likt disse filmene, og nå er det lenge siden jeg har sett noen av dem.

Så hva mener du kjære leser? Er jeg rasist når jeg ser disse? Har du sett disse filmene? Er du rasist?

Hvilken liker du best?

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#grease #gonewiththewind #bunny #bunnytrash

18 kommentarer
    1. Åååh for et valg..æ elske begge to – og har ikke ett sekund tenkt på de som rasistiske..
      Hadde jeg skulle sett en av de i kveld, hadde det nok blitt Grease. Litt mer futt & fart i den – og det kan trøtt-trynet i nord kanskje ha trengt, hehe =)

    2. Det greiene der er jo bare helt på jordet, alt er rasistisk nå for tiden. Tilogmed ting som IKKE er det. Vel, se på Grease, den er fiiiiiiiiin og kos deg masse❤

      1. Jada, vi skal innprentes at vi er rasister, den skal vi ikke komme oss unna. Så jeg prøver å innfinne meg med det, særlig etter at man får rasiststempel utfra hvilke nyhetskilder en leser.. Grease ja, mest fart i den, men samtidig er det veeeeeldig lenge siden jeg har sett Tatt av Vinden 🤔

    3. Jeg har ikke sett “Tatt av vinden”, men “Grease” er jo en klassiker som jeg liker veldig godt, og med skikkelig bra musikk. Jeg er helt enig med deg i at dette blir å dra ting for langt. Vi kan ikke gå tilbake og endre historien, og vi må forstå at vi (kanskje) skjønner mer nå enn man gjorde den gang, uten at vi skal nedsable alt av “kulturskatter” og stemple dem som rasistiske og lignende. Vi får heller bruke dem som lærdom videre, tenker JEG.

      1. Enig med du, man lærer ikke mye av å rive statuer, boikotte og sensurere filmer og utslette historien. Vi skjønner mer i dag ja, men selv etter tusen ganger sett disse filmene så finner jeg ikke rasismen.. begge filmene beskriver en tid som var, Grease-handlingen er fra femtitallet og Tatt av vinden er vel 1860-tallet..

    4. Ikke sett tatt av vinden..men virkelig hater Greace og alt av musikaler🙈😂Men om noen hadde beskylt meg for å være rasist for å se de, kan du banne på at jeg hadde lidd meg igjennom😝

    5. Ja, takler det bare ikke🙈Siste jeg så var den med Meryl Streep og Pierce Brosnan for noen år siden..Hva het den igjen? Grusom var den hvertfall..Og var så merkelig å se Brosnan i en sånn rolle😳😂

    6. Har man først sett tatt av vinden glemmer man den aldri. En fantastisk og storslått film. Jeg tror ikke det nytter å fjerne den fra lister og stemple den for rasistisk. Den vil bli sett og husket av mange. Det samme gjelder Grease.

      1. Vel… som du ser i kommentarfeltet her så er det mange som ikke har sett Tatt av vinden, og når den ikke er på tv eller strømmingskanaler og du ikke får leid på videobutikk.. den vil nok forsvinne, Grease tror jeg vil være lettere tilgjengelig da stemplet ikke var så ille iht til den, mest bare beskyldninger..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg