Hverdagsliv: nye planter på balkongen!

Helt nydelig dag i dag. Planen var egentlig å vaske klær på formiddagen, men nå er det liksom siste alt med sommer, så da er det greit å få med seg dagene når de er som denne. Så da dro jeg inn til sentrum etter å ha ruslet luftetur med jentene.

Var på mester grønn og kjøpte tre planter. To av disse går under navnet ‘Hebe’ som er en planteslekt som er hjemmehørende i New Zealand Den inkluderer rundt 90 arter og er den største planteslekten i New Zealand. Aldri hatt denne før, så gjenstår å se hvor lenge jeg har dem. Saken er at de på blomsterbutikken sier en ting angående stell, og søker man opp på nette finnes motstridende opplysninger.

Et sted står det at denne trives i alt fra sol til skygge, men bør ikke tørke opp, trenger derfor regelmessig vann. Videre står der at den holder seg lenge utover høsten, men har vanskeligheter med å overleve vinteren. Skal den overvintres, bør den dekkes til eller plasseres frostfritt lyst og svalt, og gjødsles sparsomt.

Men et annet sted står det at den er meget holdbar, trives ekstra godt i sol eller halvskygge, i næringsrik og fuktig jord. Men klarer seg over vinter såfremt det ikke er mer enn mild frost.

Nå blir det ikke frost på balkongen min, den er innglasset og der holdes en mild varme hele vinteren, jeg tar en sjanse og prøver, men jeg dekker den ikke til. Det var tilbud på disse hos mester grønn, og det er moro å prøve noe nytt. Akkurat nå er de jo veldig fine, den ene har rosa blomster, den andre lilla. Mao mine favorittfarger, hehe..

Så kjøpte jeg en liten ‘kjøtteter’, en ‘fluespiser’. Heter egentlig ‘Dionaea’ og kalles for ‘Venus fluefanger’. Denne har jeg hatt før, synes den er kul. Hadde den i to år. Ikke visste jeg at den blomstret, så keg kikka rart og undret meg da det plutselig vokste lange stilker opp på midten av den. Tror disse ble sånn 25 centimeter høy, så blomstret den vite blomster. Egentlig en ganske enkel plante. Trives i godt lys, holdes fuktig og vannes under, altså settes den på en skål så vanner man i skålen og så trekker planten vannet opp. Skal ikke gjødsles, men man gir den gjerne insekter hvis det er lite insekter innenomhus, og den ikke for fanget selv. Som sagt artig plante.

Ellers er det ikke så mye å berette her fra homoblokka på Fjell. Møtte snuppen min etter jobb. Vi gikk dn tur. Var og handlet egg. Dro hjem. Laget så hjemmelaget fritert chillipizza.

Laget bolledeig, så trykket jeg to deigklumper tynnest mulig med nevene, ikke større enn at de ikke får ligge i frityren. Blandet Ajvar og tomatpuré og smurte over. Litt champignon og skinke toppet med to sorter revet hvitost. Så hadde jeg litt Carolina Reaper chillikrydder på, verdens beste chillikrydder, men vær forsiktig hvis du ikke er godt vant, denne har vindstyrke 15. Så friterte jeg hver vår. Disse ble 350 gran hver til slutt. Friteres til den ser ut som slik man liker den. Dryss på Oregano før servering. Yumm..

Ellers ble det jo noen maskiner klesvask nå på kveldingen, skittentøyet vasker seg ikke selv. Det er veldig synd, for det hadde jeg likt.

Nå er det balkongkos. Takk for titten og riktig god kveld/natt alle sammen 🥰

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#hverdagsliv #fjell #drammen #bunny #bunnytrash

4 kommentarer
    1. Sånne heber hadde me og 😊. Hr Vingen skulle handle blomar, og kom heim med to stk. Ja, du gjetta rekteg 😂, ei lilla og ei rosa 😊. Dei varte ei god stund, og blømde jamt, men så reiste me på tur, og då var det gjordt 😥. Å tørka ut, det tålte dei ikkje.
      Sånne kjøtteterar ville eg og kjøpa ein gong, eg synes dei er kule, men då satte kjerringa seg heilt på bakbeina 🤣. Får ta det om kjerringa våger å sleppe meg på handel åleine fleire gonger 😜.

      1. Jeg skulle ønske disse kjøtteterne var større, er bittesmå miniplanter. Det som er spennende nå er om jeg får den til å blomstre, er visst en oppgave i seg selv, og jeg var visstnok heldig som fikk det til forrige gang. Men da visste jeg ikke om at denne planten kunne få blomster..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg