Historien om fenomenet blogg (1994-2022).

Jorn Barger, Sophie Elise Isachsen og Roger «Bunny» Endrè.

Konseptet blogging/blogg begynner å nærme seg 30 år. Muligens ikke så langt tid alt i alt tatt i betraktning, men gjennom denne tiden har bloggingens «natur» gjennomgått enorme forandringer, og tanken bak, tanken med dette innlegget er å dypdykke litt i konseptet ‘blogg’ sin historie.

Ved søk på det store internett kunne jeg spore blogg tilbake til 1994. Omtaler gir inntrykk av og enighet om at den første bloggen var opprettet i 1994 av en student med navn Justin Hall. Han opprettet sin blogg som et sted å publisere sitt forfatterskap. Han skapte et nettsted (links.net) som besto utelukkende av korte innlegg. Han delte så link til bloggen på internettet med en ingress om noen av tankene hans om innholdet der inne. Innholdet ble etterhvert en samling av linker til andre nettsteder han selv likte, så vel som hans eget arbeid.

Andre fulgte raskt i Halls fotspor, og opprettet sine egne nettsteder for å dele sine personlige liv og tanker. På denne tiden var ikke begrepet «blogg» blitt til enda, så datidens blogger, disse små nettstedene ble da referert til som «online dagbøker» eller «personal sites» (personlige sider).

I 1997 ble begrepet «webblogg» laget av Jorn Barger, en amerikansk blogger, mest kjent som redaktør av «Robot Wisdom», en innflytelsesrik blogg fra de tidlige dager i blogghistorien. Jorn Barger oppfant begrepet weblogg for å beskrive prosessen med å «logge nettet» mens han surfet.

Veldig mange av de tidlige bloggene, vi snakker siste halvdel av 90’tallet, ble opprettet av programmere. Fokuset da var i all hovedsak på tekniske emner. Men i 1998 skjedde det noe da Jonathan Dube ble den første journalisten som blogget om en begivenhet. I sin blogg skrev han om orkanen «Bonnie» som var på vei mot kysten i statene North og South Carolina i USA da mer enn 530 000 mennesker ble beordret til å evakuere området. Dette skapte engasjement.

I 1998 utviklet konseptet seg ytterligere, det ble opprettet en såkalt «open diary» (åpen dagbok) som en bloggplattform der medlemmer av fellesskapet kunne kommentere hverandres forfatterskap. Altså det ble lagt inn kommentarfelt i bloggene, og oppsettet for å drifte en blogg var ferdig tilrettelagt. Dette var det som gjorde blogging tilgjengelig for alle og enhver, uavhengig av deres programmeringserfaring og sådan.

De tungvindte kode-bloggene på slutten av 90’tallet begynte derfra å vike for mer tilgjengelige løsninger. Ordet «webblogg» ble i 1999 droppet til fordel for et enklere begrep. Nemlig «blogg». Det var det en Peter Merholz som stod for, og med det kom det tre nye store bloggplattformer på arenaen: «Xanga», «LiveJournal» og «Blogger».

«Xanga», var et bloggnettsted som fokuserte på den sosiale siden av blogging sammenlignbart med MySpace, som på sin tid skrøt av 300 000 brukere, men de forsvant helt fra bloggscenen.

«LiveJournal» startet som et nettsted hvor en student, Brad Fitzpatrick, hadde som plan at dette skulle være for å holde kontakten med vennene sine på videregående skole. Dette eskalerte og ble superpopulært, og «LiveJournal» vokste raskt til et sted hvor alle slags mennesker kunne registrere tankene sine og utvikle fellesskap. Stedet opprettholdt populariteten som bloggplattform inn på midten av 2000-tallet, men forvandlet seg gradvis fra en bloggside hvor alle var velkommen til en av Russlands primære sosiale medieplattformer.

«Blogger», på den annen side, begynte sitt liv som en kommersiell bloggtjeneste laget av Pyra Labs. Denne plattformen var det like høy interesse om som «LiveJournal», men stedets «liv og virke» skulle få gleden av å fortsette og utvikle seg enda mer da de ble kjøpt opp av Google i 2003 og da gjordt fritt tilgjengelig for verden. Dette gjorde at ikke bare «Blogger» som plattform, men også hele konseptet med blogging, ble dratt inn i mainstream.

Blogging ble jo som vi alle skjønner, vet, populært på verdensbasis etter Googles inngripen i 2003. Dermed dukket det opp flere verktøy for å hjelpe folk med å markedsføre sine egne blogger. Rett før Googles oppkjøp, altså i 2002, var det et spesielt stort år for bloggosfæren. Folk begynte å tjene penger på bloggene sine med annonsører, reklame og sponsorer. Nettstedet BlogAds, en forløper til Google AdSense var veldig tidlig ute, hvilket tydeligvis ga fortjeneste nok til at Google så på det som god investering å kjøpe og videreutvikle «Blogger».

Heather Armstrong ble den første personen som fikk sparken for å snakke om jobben sin på bloggen. Dette var i februar 2002. Nettopp dette satte bloggen hennes «Dooce» i søkelyset om mange samtaler om personvern på internett. «Dooced» ble til og med et verb, som betyr «sparken for blogging».

I 2003 ble det også født to nye splitter nye bloggtjenester som ville endre bloggosfæren ytterligere: «TypePad» en bloggeplattform for store multimedieselskaper som BBC, og «WordPress» for allmennheten. Disse plattformene gjorde det enkelt for bedrifter å lage sine egne fullt tilpassede blogger og selge reklame direkte til bedrifter for økt fortjeneste.

I 2005 ble Garrett Graff den første bloggeren i blogghistorien som fikk et pressekort for Det hvite hus. Dette, sammen med fødselen av Huffington Post samme år brakte blogging inn i det politiske riket og ga mediet et nytt nivå av legitimitet som mediekilde. Og da med fremveksten av blogging kom en helt ny bloggstil: videoblogger eller vlogger. Den første vlogg-oppføringen ble opprettet fem år tidligere, i år 2000, av en Adam Kontras.

I likhet med bloggene fra før 2000-tallet, vokste vlogger sakte, men sikkert. Så kom som nevnt et vendepunkt  i 2005, da en innovativ plattform, «YouTube», gjorde mediet tilgjengelig for massene. Og selvfølgelig, i likhet med «Blogger» ble «YouTube» kjøpt av Google i 2006. I dag er «YouTube» et «hjem» for mye mer enn vlogger. Vlogging er uansett fortsatt i kjernen, der de beste vloggerne tjener millioner av dollar per år.

I Norge ble Blogg.no ble lansert 29.04.2005, og er Norges absolutt største bloggportal.

Fra den tid ble også bloggdesign veldig viktig i vanlige blogger for å holde på interessen. Elementer som bilder av notatbokringer, skrifttyper og mange flere muligheter ble lagt til som verktøy for å fange interesse, noe så enkelt som bare beigefarging av bloggen for å simulere følelsen av å lese en papirdagbok viste seg å være effektiv.

Intet innlegg om bloggingens historie ville være komplett uten en omtale av mobilrevolusjonen. Mobiltrafikk var ansvarlig for mer enn 50 % av all internettrafikk i 2018. Men nettsteder som ble opprettet på begynnelsen til midten av 2000-tallet ser ikke bra ut når du ser dem med en mobiltelefon.

Noen selskaper opprettet separate mobilnettsteder designet for telefoner, men dette var kostbart og upraktisk. Det bedre svaret, virket det, var responsiv design. Responsivt design, eller design som endrer seg selv for å passe til brukerens skjerm, har eksistert i en eller annen form siden 2001, men ble populær i 2015, da Google (igjen Google, Google, Google) annonserte at det ville straffe seg for nettsteder hvis de ikke var mobilvennlige.

Et annet viktig aspekt ved bloggingshistorien er utviklingen av søkemotoroptimalisering, ofte referert til som SEO. Nøkkelord, søkeord og algoritmer gjør at lesere finner frem til en blogg. Det vil si at aktiviteten gjør at bloggen blir mer synlig på internettet. Klikk, likes, delinger og kommentarer i kommentarfelt.

I 2011 publiserte Sophie Elise fra Harstad sitt første blogginnlegg til en viss grad av popularitet. Et år senere visste alle hvem ungjenta var, og hun postet sitt siste innlegg på Blogg.no i januar 2020. Hun var, og vil alltid være den mest populære, den mektigste bloggeren i Norges blogghistorie. Da hun forlot bloggplattformen uttalte hun at hun ikke lengre ville være en del av et konsept som er som «et synkende skip». Med det mistet blogg interesse hos lesere og de mest populære bloggene forvant én etter én.

Historien om blogging er langt fra over. Ifølge ulike estimater er det millioner av aktive blogger fremdeles i dag. Blogger er fremdeles spesielt viktige for markedsføring: 85 % av B2C-bedrifter og 91 % av B2B-bedrifter bruker blogger for innholdsmarkedsføring.

Blogging fortsatte å vokse i et jevnt tempo fra 2012 til 2020. Om Sophie Elise virkelig mente blogg var som en synkende skute, eller om hun faktisk prøvde å synke skuten selv på grunn av hets, er det delte meninger om. Det er dyktige anerkjente bloggere verden over i dag, og Blogg.no eksisterer fortsatt her i Norge. Plattformen har i dag en større variasjon av type bloggere og konsepter enn tiden da Sophie Elise dominerte i et hav av rosabloggere med lipfillers, rompeimplantater, sminke og Gucci-vesker.

Med alle de ulike sjangre og konsepter i bloggverdenen så har det medført at enhver blogg har helt forskjellige lesere fra en annen. Interessen for forskjellige tema er meget variabel. Til eksempel er matbloggere veldig populære da mat er et tema som rettes mot ethvert menneske og inkluderer alle, mens en blogg om ishockey aldri vil kunne bli like populær, men fremdeles ha respektivt antall lesere og mange faste følgere.

I dag her i Norge 2022 er det den alternative og kontroversielle bloggen Bunny (tidligere Bunny Trash) som ble opprettet i 2011, som har de kuleste leserne og beste følgerne. Nødvendigvis trenger man ikke flest lesere, man trenger de kuleste, bare på den måten kan en ha den kuleste bloggen.

Ettersom ord og tekst alltid vil ha en påvirkningskraft, at ord og tekst aldri dør ut, og det faktum at populære sosiale medier reduserer organisk rekkevidde og blir mer og mer et betal-for-å-delta-marked, vil bedrifter muligens gå tilbake til å stole på blogg som sitt primære markedsføringsverktøy på nettet. Dette kan gjøre at blogger blir enda mer populære i de kommende månedene og årene.

Hva tror du er det neste i bloggens historie?

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWe: Link!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#blogg #historie #bunny #bunnytrash

4 kommentarer
    1. Fascinerende lesning! Jeg opprettet min første blogg en gang på høsten 2011 (den er borte nå), så jeg tror ikke at blogg er noe som vil forsvinne. Blogg vil bestå på et eller annet vis fordi vi mennesker har et behov for å uttrykke oss, dele tanker og meninger og skrift og bilde er gode måter å gjøre det på. Kommentarfeltet er noe av det som (etter min mening) gjør blogg til noe helt eget fordi skaperen kan kommunisere med leserne sine – på godt og vondt noen ganger, men like fullt en viktig del av konseptet sånn vi nå kjenner det 🙂

      1. Jeg håper du har rett i at blogg vil bestå, der er ting som taler for, og ting som taler mot. Generasjonen som vokser til nå vet jo ikke hva blogg er, det blir som musikkassetter. Ungdommen prater om insta og TikTok vet jeg. Og min generasjon, mine venner og omgangskrets bruker også insta og TikTok, men ingen leser blogg.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg