Her er vinnerne av Eurovision!


Nei, hahaha.. jeg har ikke laget noen favorittliste over kveldens deltakere i Eurovision Song Contest. Ei har jeg noen anelse om hvem vinnerne blir, for jeg har ikke hørt noen av bidragene, med unntak av Norge. Denne gangen har Norge min solidariske stemme uansett da låten har fenget meg og havnet på spilleliste her hos meg, noe jeg tror aldri har skjedd før.

Med det sagt så synes jeg bakgrunnen til «Fallen Angel» er så rørende og betydningsfull at jeg ønsker mye oppmerksomhet rundt temaet. For de som ikke har fått det med seg: mobbing!

Musikkvideoen synes jeg er utrolig flott og nærmest genial. Alt samlet er det min oppfatning at TIX leverer et eget kunstverk, og jeg håper han kommer høyt. At han skulle vinne er meget usannsynlig med kjennskap til Norges historie i denne konkurransen.

Norge i ESC har resultert i sisteplass hele elleve ganger – mer enn noe annet land. Norge har i tillegg fått null poeng fire ganger, bare Østerrike har like mange.

Den lange rekken med elendige bidrag til konkurransen og «rævva» plasseringer tok endelig slutt i 1985, da Bobbysocks sikret Norges første seier i konkurransen med «La det swinge». Siden fulgte en ny seier i 1995 med Secret Garden og «Nocturne», og sist i 2009 med Alexander Rybaks «Fairytale».

Men dette er som skrevet sjeldne begivenheter da vi faktisk har deltatt hvert år siden 1960, med unntak av året 1970 og 2002. Norge er faktisk regnet som en av de dårligste bidragsyterne til konkurransen.

Det har flere ganger vært spekulert i om Norge bevisst har bidrag som ikke kan vinne, det for å slippe kostnadene ved å arrangere ESC slik vinnerlandene normalt gjør.

Tre ganger, med minimum ti års mellomrom har Norge vært arrangør. Det har gått rykter også i år om Norges bidrag er bevisst, for å ikke vinne. Det er dårlig gjort og respektløst mot artisten å spekulere i slikt.

Jeg selv håper TIX og hans «Fallen Angel» smeller til med en dundrende overraskelse i kveld!!

Under finner dere Norges vinnerlåter gjennom tidene, «La det swinge», «Nocturne» og «Fairytale» og til sist finner dere musikkvideoen til årets kommende bidrag «Fallen Angel».


Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#mgp #esc #bobbysocks #ladetswinge #secretgarden #nocturne #alexanderrybak #fairytale #tix #fallenangel #europa #rotterdam #nederland #norge
4 kommentarer
    1. I følge mange på SoMe, skal visstnok populariteten til det norske bidraget være på full fart oppover, så det er absolutt håp om at det kan bli en god plassering 🙂

    2. Jeg ser ikke på Grand Prix, det blir litt for lenge synes jeg. Men jeg har hørt årets melodi, og vil at den skal vinne. En flott fyr Tix, og en god representant med et budskap. Håper han vinner 🙂 Det er så veldig avhengig av hva som er “i vinden” synes jeg, for hvem som vinner…Ja-ja…Blir spennende å se etterpå 🙂 Hvem som vant.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg