Har skinna meg – fortvilende nok!

For en del år siden mistet jeg alt håret på hodet mitt, det bare plutselig datt i vasken mens jeg pusset tennene. True story!! Alt hår i ansiktet og på kroppen ellers ble kritthvitt. At ansikt- og kroppshår ble hvitt brydde jeg meg lite med, men det å miste håret på toppen var faktisk veldig traumatisk. Jeg ble veldig syk i den tiden, skjønte ikke hva som skjedde med meg. Uten å ramse opp alt, kort fortalt, det var ille!

Dette med håret var ekstra ille, traumatisk ja. Håret mitt har alltid vært en del av meg. En del av personligheten kan man si. Hatt mange frisyrer opp gjennom årene. Noen år var det langt, rakk meg til halebeinet da det ble klippet.

Vel, håret forsvant og jeg kunne ikke trylle det tilbake. Jeg klarte ikke se på at det var borte. Jeg lette opp hodeplagg som jeg tålte å bruke, som jeg ikke følte jeg så helt idiot ut i, og samlingen har jeg tatt vare på, har masse luer, hatter og bandanas. Håret kan jo når som helst falle av igjen.

Yupp, for håret mitt kom tilbake. Først var det gråblyantgrått, pistrete og dødt. Så vokste det til og ble som før. Eller ikke helt, jeg ble enda mørkere enn jeg var før jeg mistet håret..

Så kom psoriasisen da.. «kaker» og blod i hodebunnen. Derfor har jeg tidvis barbert hodet på sidene og bare hatt hår på toppen og bak. En slags hanekam for å få luft til utslettene. Da forsvinner de lettere.

Nylig ble jeg bitt av to flått. Ikke i hodebunnen, men jeg ble usikker fordi det er vanskelig å kjenne om der er flått blant «kaker» og kjøttsår. Så har jeg fått utbrudd av andre plager, samt stress og i det hele tatt. Så nå slår visst alt mulig ut på meg her. Hele hodet er humpete, og det er kommet antydninger til utslett i hendene mine, noe jeg egentlig ikke har vært plaget med.

Så nå har jeg altså skinnet meg. Barbert vekk håret på hodet. Det er fortvilende, den underliggende følelsen av at det ikke skal komme tilbake. Men men, det er lettere når en er forberedt, fremfor uforberedt. Nå har jeg behandlet hele skallen med steroider, så nå tørker skallen inn og flasser. Det ser bra ut alt tatt i betraktning. I morgen skal det smøres inn og tilføres masse fukt. Nå trenger jeg helg snart, hehe..

Takk for titten, og riktig fin kveld videre 🥰🐰

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#psoriasis #utslett #stress #angst #smerter #behandling #bunnytrash #bunny

30 kommentarer
    1. Men du kledde det da 👍😊

      Trasig med psoriasis 😟 og godt du kan lufte hodebunnen med ulike frisyrer.

      God bedring og håper det roer seg 🩵

      1. Husker jeg ikke feil nå så kjenner du psoriasis.. tenker jeg fikk tatt dette i tide.. men jeg vil ha hår!! 🙈 takk takk 🥰🐰

    2. For min del er det hvorvidt det er frivillig eller ei som slår ut på følelsene. Jeg har hatt veldig kort sveis og vært såre fornøyd. Det ble en helt annen opplevelse å barbere hodet underveis i cellegiftgaloppen. Skjønner godt at du vil ha håret ditt. Har god tro på at det kommer tilbake! Ta vare 🥰

      1. Ja helt klart, hadde jeg blitt skalla fordi jeg hadde lyst hadde det ikke vært noe å tenke på. Da jeg mista håret hadde jeg ikke noe jeg skulle sagt, og når jeg nå har valgt å skinne meg, jeg kunne valgt å la være, men det irriterer og stresser kroppen, og så går det på det psykiske. Slik jeg ser det hadde jeg ikke noe valg. Hvorfor har vi ikke en kur mot psoriasis liksom? Hvordan greier de å trylle fram vaksiner og denslags mot de «grusomste» virus inkl varianter og mutasjoner som plutselig oppstår, og da på rekordtid? Men ikke en kur mot noe som har vært gjennom menneskets hele eksistens, noe så «enkelt» som utslett som har vært forsket på i hue og rævva i sikkert 100 år?

        https://youtu.be/YcXMhwF4EtQ?si=5OGCcP6WgGcnRpEj

        🤪🐰

    3. Du ble jo rå kul, jeg forstår frustrasjonen din men det der kledde du. Gubben hilser og sier velkommen i klubben, i følge han er det bare arbeid med hår 😅

      1. Råkul faktisk, du har så gode øyne at jeg ble råkul, flire mæ ihjel, men takk 😘 si takk til gubben, men satser på at jeg er ute av den klubben om en uke eller to 😜

    4. Skjønner at det er kjipt når det ikkje er frivillig, men her sier eg meg helt enig med Vivian! Du ble stilig og det er lett å se at du har en tett og kraftig manke så det kommer mye hår tilbake 🙂 Må jo være godt å få dempet sårene, dette har vel noe med at behandlingene dine forsvant i denne pandemien som raste forbi her et par år? Det burde jo i så fall aldri skjedd! Du burde fått mange sydenturer på statens regning pga av dette!! Anyway, flott er du okke som! 😀

      Klem Vibbe 🙂

      1. Ble stilig faktisk 😂 Bunny er alltid stilig!! Haha.. neida.. joda.. kremt.. lol.. lysbehandlingen går ikke på hodet, der har jeg alltid brukt liniment, men jo mer hår jo verre blir det, mindre luft og lys samtidig som håret suger til seg mye av linimentet, så.. behandlingsreiser er jo et kapittel for seg selv, for som så mye annet i samfunnet er det lagt opp uten hensyn til at folk kan ha andre plager. Når en er på slik tur så er det et opplegg, en plan som skal følges, det starter tidlig på morgenen og da og da, med bla Osas og utmattelsessyndrom er et slikt opplegg umulig for meg å følge. Og følger en ikke opplegget må en betale hele greia selv. Anyways ja. Bunny er flott! *ler* klem til deg 🥰🐰

    5. Uff. Det der var traseg.
      Slik frisyre hadde eg i 15 år, grunna psoriasis. Det er ikkje kjekt.
      Nå har eg berre litt på hendene, og av og til på underarmene og leggene.
      For 18 år sidan byrgja eg å bruke ein shampo basert på Aloe Vera, og då forsvann psoriasisen litt om senn, og eg kunne la håret veksa ut igjen.
      Etter kvart byrgja eg og å bruka balsam i same serien, og har ikkje vore plaga med psoriasis i haudet sidan.
      Har hatt hestehale nå i 17 år 😊.
      Nå bruker eg handsåpe og kroppssåpe og i den serien, og er mykje betre ellers på kroppen og.
      Ja, og så smører eg inn angrepne områder med ein feit krem som og inneheld propolis. Det gode med den, er at den trekker fort inn i huden, så eg slepp å gå å riste på hendene i “evigheiter” for at dei skal tørke.
      Ved to høve brukte eg den til å helbrede brannsår. Fyrst 3. grads forbrenning, då eg fekk brennande nylontau på eine fingen. Og så 2. grads forbrenning på ein annan fing, forårsaka av varm matolje, då eg skulle steike potetbåter.
      Uttalelse frå legen min etter fyrste forbrenninga var behandla.
      Eg visste ikkje at det gjekk ann å få det så fint etter brannsår.
      Det er så vidt det syner at eg har hatt brannsår i heile taket.
      Ja, og så bruker den på insektstikk, for å stoppe kløen.
      Lukter godt gjer den og 😊.

      1. Stemmer, du har fortalt meg om disse produktene før. Dessverre får ikke jeg samme effekten iht aloe vera-produkter, men alovera funker veldig godt for mye annet her. Har en plante oppå vitrineskapet. Den er gjemt der for å ikke overvannes, jeg har en tendens til å ta livet av disse, dessverre. Min hestehaletid endte for 26 år siden 🙈🐰

      1. Ja slik var det, nå husker jeg. Jeg har aldri hatt inder beina eller hender, nå ser det ut som det kommer i hendene. Jeg håper på at det kan være annet utslett, men får se.. klør som helv.. ja, hår og frisyrer er kult! 😜👍🏾🐰

    6. Du har fått en del utfordringer, men når du først må ta håret, så kledde du det. Og håret kommer tilbake, men psoriasisen er bare å ønske dit «pepperen bor». Ønsker deg en fin dag 🙂

    7. offfameg altså ..men du kledde det vannvittig godt altså 🥰 håper psoriasisen blir bedre med luft og lys 😘 Ta godt vare på deg selv og dine ❤️ stor klem fra oss i skogen ❤️

      1. Hellige kaninmåne, er ikke ofte noen får høre at de kler å plutselig være skallet 😂 men thanx anyway, det ser mye bedre ut nå. Klem til skogsfolket 🥰🐰

    8. Ja – jeg har salve jeg smører føttene med om ikke hver eneste dag – så annen hver dag. Må – ellers sprekker de og klør og blir såre 🙁

    9. Har desverre veldig god erfaring med psoriasis. Min lille sønn fikk det som 9 åring. Vi var gjennom alle typer behandling og var til slutt dekket fra hodet til tærne. Vi var på behandlingsreiser. Der ble jeg “frisør” for alle dem på voksenreise.. Samme sveis på alle. Veldig lik din og meget kledlig, som din. Frustrasjonen mener jeg at jeg forstår. Er biologisk medisin et alternativ for deg?
      Veldig kort resymé av noen tunge år. Ingenting er verre enn å se barna lide!! Nyt din flotte look og vit håret kommer tilbake 😊Alt godt fra meg

      1. Behandlingsreiser er utelukket for meg da det innebærer at en må følge et program som jeg ikke kan følge opp på grunn av andre diagnoser. Når det kommer til biologisk medisin så får en ikke det dekket så lenge en responderer på andre behandlinger. Så da er det slik at en må betale i sin helhet for dette selv, og det er meget kostbart. Videre er det jo slik at en må ta lungebetennelsevaksine, hvilket er greit nok, men en må også årlig ta influensavaksine. Nå biter ikke virus så godt på meg, så jeg ser ikke hensikt i å svekke immunforsvaret med noe som er unødvendig. Ei heller ønsker jeg bli immun mot medisiner med en risiko for at vaksiner og denslags ikke vil fungere optimalt hvis det skulle komme en dag jeg virkelig skulle trenge denslags. Videre er det jo utredninger i henhold til om en har latent MS etc. Det er så mye rundt dette med biologisk medisin at jeg føler på en måte at en kaster bort tid i et kort liv. Jeg tror nok at håret kommer tilbake ja, men den underliggende følelsen om at det ikke gjør det, den er ikke til å komme forbi, det er nå en gang slik at jeg har mistet håret før. Og slik er det med alopecia, man vet aldri om eller når.

    10. Med biologisk medisin fikk min sønn livet tilbake. Slippe 2 str for liten hud. Klø seg til blods…….Men du har det bare i hodet? Altså skallen?
      Behandlingsreiser tilpasses slik at alle får nytte. Det skjer på stedet.
      Her har du flere argumenter som sier jeg har der fælt, men vil ikke gjøre noe. Du har sikkert er svar her, men jeg savner kampånden etter skinning.
      sorry jeg er ærlig her.

      1. Hele kroppen. Tilpasses ja, men kunne ikke tilpasses iht mine diagnoser og situasjon. Argumentene er gode nok, men når jeg må betale selv og må kjempe gjennom alt dette med mine andre belastninger, så er det ikke noe som lar seg gjennomføre. Psoriasis og hypotyreose er vel de diagnosene jeg har som bekymrer meg minst, det burde vel forklare litt.

        1. Ser den. Trist du har så mange plager! Man skal virkelig være frisk for å være syk i gamlelandet. Desverre!

          1. Jeg kan gå, stå, klatre, danse og le. Jeg kan dra på konserter og jeg kan reise. Jeg har leilighet, jentene mine og snuppen min. Altså jeg er rik og beriket, så kan jeg bruke bloggen min til å ta opp temaer som trenger forbedres politisk, og helsenorge trenger bedre tiltak og håndteringer. Noe er bra, mye er ikke bra. Snart valg, stem riktig 😜🥰🐰

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg