Har du forsikret hunden din, katten din, marsvinet?

I går og i dag har jeg drevet på med forsikringsselskapet i forhold til operasjonen som ble utført på Ella i forrige uke. I går sendte jeg inn epikrise og kvitteringer digitalt, og i dag fikk jeg beskjed om at kvitteringene jeg hadde sendt etter å ha kjøpt medisiner på Apoteket ikke var godkjente fordi der ikke står hva kvitteringene er for. Jeg hadde brukt kvitteringsutskrift fra min konto. Så i dag måtte jeg ta bilder av papirkvitteringene og sende inn, for der står det spesifisert hva jeg har handlet. Greit nok, nå er det gjort, og jeg er bare glad for at de har begynt med saken allerede under et døgn etter jeg sendte den inn.

På Facebook er jeg administrator for to hundegrupper, en spesielt for mops, og en for alle hunder i området, eller fylket. Jeg ble sittende å scrolle på den ene gruppa for å fjerne upassende innlegg, er blitt litt plaget med spam der. Jeg ser disse innleggene folk poster. Noen har mange hunder, noen har fem katter og én hund, noen har fire katter og to hunder, og så videre. Jeg elsker dyr, jeg skulle gjerne hatt masse hunder, katter, marsvin, slanger og pingviner. Kanskje et par chinchilla og en pandabjørn. Altså, jeg kunne veldig gjerne hatt en gård med dyr, eller en hel dyrehage. Det hadde vært helt fantastisk! Men jeg har ikke det. Hvorfor?

Dyrene skal tas vare på. Det koster å ha dyr. Da tenker jeg ikke på mat engang, for det er vel egentlig den minste utgiften oppi det hele. Jentene mine får det beste og dyreste tørrforet penger kan kjøpe på denne siden av elva. De har aldri fått noe som helst ukjente merker fra lavpriskjeder, og alt er kvalitetsstemplet. Nei, det jeg tenker på er at dyr kan bli syke som oss, jeg tenker på forsikringer, jeg tenker på det som ikke dekkes av forsikring utfra hvilken rase og denslags, jeg tenker på hvordan dyrene har det hvis man blir utsatt for noe uforutsett iht økonomi og denslags.

Jeg har kikket litt innom profiler på facebook, profilene til noen av disse som har en hel flokk med dyr. Det er veldig mange helt vanlige folk som jobber på gulvet, noen er uføre, noen klager på dårlig råd i statusoppdateringene sine, synes ting og tang er dyrt. Jeg tenker, hvordan kan de da ha ansvar for alle disse hundene, kattene og hva de ellers måtte ha av familiemedlemmer?

Min avtale på forsikring på jentene er over 1100 kr per hund i måneden, jeg har to hunder, Ella og Ariel. Jeg har ikke ‘hund extra’ i forsikringen, hvilket betyr at tanntrekking, tannrens og slike ting som har med hundenes tenner å gjøre inngår ikke i forsikringen. Nå og da må vi likevel ha tannsjekk, tannrens og tanntrekk. Det er svindyrt, mange tusen. Veterinær i det store og hele er svindyrt, hvis man ikke er rik, så må man ha forsikring. Men samtidig, hvis man ikke har mye penger, hvordan kan man ha så mange dyr?

Risiko er det jo hele tiden. Jeg har venner som har, og har hatt hunder som har vært svært uheldige. Liksom den ene sykdommen etter den andre. Så har man ulykker. Like borti her har vi en nabo som gikk tur med sin lille hund, så kom det noen med en stor hund. Jafs, så hadde den store hunden revet ut øyet på den lille. I 2023 mistet to venninner sine mops, den ene ble plaget med flere sykdommer, den andre kreft med spredning. På facebook i uka som har vært har jeg fulgt en venninne som har newfoundlandshunder, hvorav den ene nå er operert pga delvis avrevet korsbånd. En annen venninne var her om dagen med katten sin hos veterinær fordi den hadde slåss og fått stygg skade på beinet.

Jeg sjekket ut priser på forsikring på katter, det starter på cirka 350 kroner måneden, og øker med raser og diverse. Og så har man som nevnt ting som ikke blir dekket med vanlige forsikringer, men som man må ha typ ‘ekstraforsikring’ for.

Det jeg ser er at jeg skjønner ikke at mange av de jeg ser i sosiale media, som er i typ liknende situasjon som meg, eller de som er alene, kan ha råd til å på en sikker måte ivareta alle disse dyrenes helse, ve og vel? All respekt for de som gjør det, altså bruker alt de eier og har på disse familiemedlemmene sine. Men jeg synes det virker litt skummelt også, som om noen lever i grenseland, og plutselig ikke kan ta vare på dyrene godt nok. Jeg ser jo selv hvordan alt koster mye mer siste par årene, strøm, mat, renter på lån, drivstoff – alt!!

Jeg må ærlig talt si at jeg er redd for at det er veldig mange som ikke forsikrer dyrene sine, da særlig katter og mindre dyr. Jeg er også redd for at det er mye sykdom som ikke blir behandlet. At dyr blir utsatt for livsavslutning når de ikke burde. Jeg har merket meg at uten forsikring så er det ofte når dyr er utsatt for ulykke eller blir syke, at avlivning er et mye billigere alternativ.

Folkens vær så snill å ha forsikring på dyrene deres, dyr er ikke ting, det er liv. Jeg blir rett og slett skremt av enkelte menneskers egoisme, og hvor lite husdyr, kjæledyr, familiemedlemmer er verdt for noen. Enkelte mennesker burde ikke få lov til å ha dyr. Skulle gjerne sett at man må gå kurs og få godkjent sertifikat for å feks kunne ha hund. Det tenker jeg.

Hva mener dere?

Følg gjerne bloggen i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#hund #katt #dyrehold #forsikring #bunnytrash #bunny

10 kommentarer
    1. Jeg er så enig!
      Siden vi var uforsiktige med hundene og fikk et uplanlagt valpekull, har jeg priset min skaper for forsikringen, men siden dette var uplanlagt, rakk vi ikke å få avlsforsikring. Skal si fødselshjelp koster!
      Hadde jeg ikke hatt råd til forsikring, ville jeg ha vært kjempe bekymret for at pelsklingene skulle blitt syk eller skadet.

    2. Jeg er helt enig med deg! Skal man ha hund (eller katt) – så må man ha råd til alt som følger med! Både forsikring – alle veterinærbesøk – og det foret som er best for hunden der og da! En hund er et like stort ansvar som et barn! Takk for fint innlegg. 🙂

      1. Det som er med oss mennesker er at vi må ikke betale for nødvendige operasjoner og denslags. Det er ikke det at det ikke er dyrt å få barn, men en får hjelp til å dekke visse behov. Når det gjelder dyr så får man ikke noe hjelp, og kostnadene er store på hva enn det måtte være. Økonomisk sett er vel kanskje ansvaret med å ha dyr, større enn å ha barn? 🐰 Bare hyggelig 🥰

    3. Det koker vel rett og slett ned til at det er en prioriteringssak. I praksis vil det for min del si at jeg f.eks velger bort slikt som utenlandsferier, bil, interiørartikler utover det nødvendige, osv til fordel for det å kunne ha den ‘dyrehagen’ jeg har.
      De fleste av oss er jo nødt til å ofre noe for å kunne ha råd til noe annet, og da er det jo kun et spm om hva som er det viktigste for en/hva som gir en mest glede. – Og for meg, er det altså å ha mine katter og hund 😉

      1. Word! Føler det samme, for meg er det min nummer 1 prioritering og min største glede i livet – min lille familie! Men må likevel si jeg er skremt av egoismen rundt egen glede, for det er jo ikke til å komme seg forbi at mange skaffer seg kjæledyr for egen glede. Altså det handler om dem selv, ikke dyrene. Så her avlives dyr i stor skala fordi det er en billigere løsning om ulykker skjer eller sykdom oppstår. Mange forsikrer ikke dyrene, og spesielt katter dumpes i stor skala…

        1. Uansett hva folk sier, så er disse for meg like kjære som om de var ungene mine. Jeg ville faktisk dødd for de om så var, hvilket er noe som sitter rimelig langt inne hos en med eksistensiell angst, for å si det sånn.. De er rett og slett det kjæreste jeg har <3

    4. Er det noe vi behøver så er det en ny forsikring når det gjelder dyra våres. Idag dekker Agria mest. Å det er 60 tusen. Å det er alt for lite,dagens priser hos dyrleger er dyrt. Å hensikten med forsikring er jo nettopp at den skal hjelpe når uhellet er her. Men når regningene kommer over det beløpet,må vi som eiere betale selv. Har man andre forsikringer så er det ikke sånn at vis huset ditt brenner ned,nei da får du bare igjen så å så mye. Blir så forbanna at dette. Jeg betaler 15 tusen i året for min hund,pga hun er en pomeranien. Derfor er den dyrere pga den rasen. Å ikke dekker de ting som kan være spesifikt for de og de rasene. Skal det bli til slutt at bare Rike folk kan ha hund. Og ikke vanlige folk.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg