Grusom og dramatisk natt, ble angrepet og bitt to ganger!!

Klokken fire i natt hadde jeg et våkent øyeblikk. Jeg må ha merket at det var noe på meg som ikke skulle være der, for plutselig befant den ene hånden min seg på en liten utvekst bak på ryggen min, sånn rett over eller øverst i rompesprekken min. Jeg tok det først for å være en kvise, så dermed var begge hendene mine bak der, og jeg prøvde å «poppe» denne kvisen. Det gikk ikke, og da skjønte jeg at det ikke var noen kvise. Jeg fikk så tak på faenskapet mellom tuppene på to fingre og røsket til. Satt faen så godt, og jeg hørte faktisk lyd, et lite snapp, når det det slapp.

Så spratt jeg opp av senga og ut på badet. I lyset der fikk jeg se hva jeg hadde mellom fingrene. Et lite dritstygt og kvalmende monster på én millimeter med små «klør» som beveget seg og hadde en liten hudflikk i kjeften. Jo, det var en flått! En helvetes flått!!

Panikken spredte seg og jeg kastet den i do. Der det er én tenkte jeg, der er det helt sikkert flere. Jeg begynte beføle meg overalt. Dersom en oppdager flått som har bitt seg fast, bør den fjernes så fort som mulig. Risikoen for å bli smittet av borreliabakterien er lav hvis flåtten fjernes innen 24 timer.

Jeg var på skogstur mandag og tirsdag. I mitt hode må det ha vært da flåtten har kommet på meg. Hvis en har oppholdt seg i flåttområder bør en sjekke klær, hud og hår nøye. Det kan også være lurt å ta en dusj for å skylle vekk flått som ikke har festet seg. Jeg hadde jo selvsagt dusjet og skiftet klær etter skogsturene, men om denne hadde bitt seg fast da kan det godt være at jeg ikke merket den og fikk den vekk da, for faen disse kan være så små som 0,5 millimeter.

Så selv om det hadde gått mer enn 24 timer så må jo uansett disse ekle blodtørstige stygge monstrene vekk. Så da måtte jeg nøye til verks, for disse kan være tricky og spotte. Jeg satt tilogmed til skrevs over et speil på badgulvet og måtte se på mitt eget rumpehull. Noe så helt jævlig. Ikke rumpehullet mitt da, det så flott og fint ut, men å måtte sitte der midt på natten og lete etter blodtørstige små ekle kryp på egen kropp.

Tror dere faen ikke jeg fant én til. Den hadde bitt seg fast på innsiden av låret, helt oppe, inntil, litt bak. Jeg fikk tak i den, like liten som den første. Røsket den ut, også den satt faen så godt fast og tok med seg en jafs av låret mitt. De biter helst seg fast slike steder, i rompa, underlivet, i lysken og bak ørene. Slike steder hvor det er tynn hud.

I over en time i natt drev jeg å romsterte på badet. Gikk gjennom alt millimeter for millimeter. Det er viktig å sjekke hele kroppen, og en kan ikke glemme hodebunnen. Nå har jeg masse tjukt hår på toppen, og jeg er plaget med psoriasis. Det er masse klumper og greier i hodebunnen, så jeg holdt vel på over en halvtime, bare med hodebunnen alene. Jeg stod der og vurderte «skinne» meg, barbere vekk alt. Så frustrert og fortvilet over dette angrepet på min kropp. Men jeg lot være, men har gått gjennom hodebunnen flere ganger i ettertid.

Det ble ikke noen god natt etterpå. Da jeg la meg begynte symptomene. Jeg ble kvalm, fikk litt vondt i magen, det begynte å klø overalt og jeg følte små dyr i senga som kravlet over kroppen min. Omsider sovnet jeg.

Folkens, flåtten biter enda. Den biter hele året. Selv etter det har begynt å bli frost kan faktisk flåtten bite. Så vær obs. Et flåttbitt i seg selv er ikke farlig, men flåtten kan være bærer av ulike bakterier og virus og dermed overføre sykdom. Den vanligste sykdommen etter flåttbitt i Norge er borreliose og skogflåttencefalitt (TBE). Det finnes ingen vaksine mot borreliose og sykdommen kan medføre utmattelse mye verre enn ME og jeg vet om folk som har blitt lam av ett bitt. Deres liv ødelagt for alltid. Ei venninne har slitt i flere år nå, blitt hundre prosent uføre pga et eneste bitt, all styrke og energi er borte.

Nå gjenstår det for meg å følge med på bittstedene i omtrent 4 uker. Jeg har fått en rød, kløende sone på 1-2 cm rundt begge bittstedene, nei, poster ikke bilder av det, men det er på samme måte som ved et insektsstikk. Dette betyr ikke at jeg er smittet, dette er normal hudreaksjon som kommer typisk samme dag som flåtten fjernes og forsvinner vanligvis av seg selv i løpet av en ukes tid. Men noen ganger kan det vare lenger, flere uker eller måneder. Derfor er det som viktig å følge med på er om det oppstår et rødt, ofte ringformet utslett som vokser rundt bittstedet, og som er større enn 5 cm i diameter. Dette kan være Erytema migrans, det vanligste symptomet på borreliose.

Fuckings nightmare, mitt første flåttbitt, mine to første flåttbitt, dette vil jeg ikke ha noe av flere ganger, jeg skal ikke på skogstur mer denne uka, nå har jeg skrekken, tar meg en tur til sentrum istedet for. Ta vare på dere selv og ha en fin dag!

Link: «Flått – gode råd for fjerning og beskyttelse».

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#flått #bitt #erytemamigrans #skogflåttencefallit #tbe #bunnytrash #bunny

30 kommentarer
    1. Flått er ikke flott😡De fleste bitt er ufarlige,men viktig å følge godt med.Jeg har hytte på vestlandet og plukker ofte av slike ekle insekter.Det burde vært forbudt å være flått……

    2. Noe så ekkelt! Har ikke opplevd det sjøl, men holder meg langt unna skogen. Har hørt at det finnes her nordpå. Ekle kryp.

    3. Jeg føler inderlig med deg. Det kom masse meldinger om flott her oppe i år, så jeg har boikottet marka og traver på gangveiene. Det er ikke i nærheten like koselig hverken for meg eller de firbeinte!

    4. Æsj da. Ja det er noe dritt med denne flåtten. Uansett hvor mye man medisinerer og smører på med middel på hund syntes jeg ikke at det hjelper. Mannen min ble bitt av flått for noen dager siden men vi satser på at det stemmer som de sier, at det er lite smitte hos flåtten her.

      1. Vi gir jentene våre en pille hver to ganger på sommeren. Hver pille fungerer tre måneder. Funker finfint. Vurderer spise de pillene selv, men det er 500 for to pillere, og hver pille er beregnet til 10 kilo… satser på null smitte, det verste akkurat nå er at jeg føler hele tiden at det kryper bugs på meg..🙈💉

    5. He he, du er morsom.
      Får flott på meg omtrent kvar gong eg er i skogen eller marka, så og i dag.
      Om eg høyrer at der er mykje flott, som det tidvis er, så smører eg inn leggene, underarmene, og utsatte steder, med ein krem som inneheld eukalyptus, ja gjerne fjeset og, då held innsekter og småkryp seg unna. Dei liker ikkje lukta av eukalyptus.
      Ein positiv bieffekt av det, er at ein aukar blodsirkulasjonen, og vert ikkje så fort sliten, og får ikkje så vondt i knea.
      Mentolatum eller Kamferatum er greie, og fås på apoteket. Eg brukar sjølvsagt ein eg selger sjølv. I tillegg forebygger dei mot plager som beinhinnebetendelse, så det er berre +++++.
      I dag har me forresten vore på “Blueberry Hill”, og plukka blåbær, så nå verte det blåbærsaft, rørte blåbær til pannekakene, og blåbær til pai.
      Etter me var ferdege med arbeidet, kosa me oss med is, blåbær, og vaniljesaus 😊.

      1. Ja, ikke sant, jeg er rasende festlig 😂 her er tilstandene sådan at jeg må vel smøre meg med litt av hvert bare for å gå ut døra hjemme, vi bor jo i skogen så.. sannheten er jo sådan at jeg er faktisk livredd veps, og når det kommer til flått, så fikk jeg skrekken nå etter å ha blitt bitt selv, de er faen så ekle, og hva de har gjort mot andre jeg kjenner gjør ikke skrekken mindre.. kanskje best å bare holde seg innendørs med is, blåbær og vaniljesaus 🐰

        1. Vel, måten du skriv på, er iallefall rasende festleg 😊.
          Eg ser film for mitt indre auga kvar gong du skriv slike innlegg, og tidvis ler eg høgt med meg sjølv 🤣.
          Eg kjenner og fleire som har fått boreliose, og vorte alvorleg sjuke, men der er framleis berre 2,4 promilles sjangse for å verta smitta.
          Til samanlikning har du over ti gonger så stor sjangse til å verta overkjøyrd i eitt fotgjengarfelt, men du slutter ikkje å kryssa vegen av den grunn.
          Flott har der vore sidan tidenes morgon, med tilhøyrande sjukdomar. Det er berre dei siste åra at propagandabloggane som kallast media, har drevet med skremselspropagandaen om det. Som kjent, frykt selger.
          Spørsmålet er kva og kven som skal få styra livet.
          Er det frykten for at 2,4 promilles sjangse for å verta smitta av sjukdom, som i dag er relativt enkelt å kurere, eller er det gleden av å kunne bruka naturen?
          Når det gjeld kveps, lar du dei vera i fred, gjer dei deg ingen ting, sjølv om det er frykteleg irriterande når dei summer rundt haudet på ein.
          Nå veit jo eg og at frykt er irrasjonell, men det går ann å få hjelp til å bearbeide den.

          1. Noen ganger glimter jeg til med skrivemåten. Ikke alle som ser det, hehe.. For å ta en sammenligning så kjenner jeg flere som har blitt alvorlig syk av flåttbitt ift Covid19. Om det er så enkelt å kurere borreliose.. de sier det er bare en kur med antibiotika, men.. nåvel.. når det gjelder veps så er det jo tilnærmet en psykisk lidelse.. Spheksofobi.. og igjen, bearbeide.. kur.. nåvel.. jeg var nylig én gang i uken, i to uker, hos psykolog.. over 5000 spenn.. need I say more? Ække lett..

    6. Huff så leit at disse små ufyselige krypa skal ta fra deg gleden ved å komme ut i naturen. Men du bør ikke gå i skogen for at de skal hoppe på deg. Nok med kratt langs veien. Vet man kan bruke Djungelolja. Kjøpte for noen år siden, men glemmer alltid å ta på før man går på tur.
      Har alltid brukt flåttbånd på vår hund og det har fungert greit. Hendt noen ganger at noen har blitt med inn, men de har falt av rimelig raskt. Selv fikk jeg et besøk uten at jeg var klar over det for et par år siden. Ga fra seg giften og forsvant. Kom et utslett som bare spredde seg, og treg som jeg er oppsøkte jeg ikke leg før utslettet før det nesten møttes foran på beinet. Hestekur penecelin, men ikke mer problemer. Var ikke borreliose, men husker ikke hva legen kalte det. Så ut som rosen.
      Ønsker deg at godt og ber deg jage bort de små tankene om at det kryper og kravler rundt om.
      Liv

      1. Vel, jeg bruker ikke gå inn i kratrene langs vegen, så det ser jeg ikke som et problem, men å faktisk bo i skogen, og nå skjønne at det er «insektsår», er ikke moro. Med hundene våre går det greit, de får hver sin pille, og den funker 100 prosent ser det ut som. Er enda ikke kvitt følelsen om at det kravler dyr på meg, men det går seg sikkert til 😜🐰

    7. Jeg fikk også mitt første flåttbitt i sommer. Fikk tatt fort. Fikk ingen ring. De jeg var med sa at hvis det ble ring skulle jeg oppsøke lege og høre.Uff kjipe greier 😡

    8. Noen ufyslige dyr ja. Blitt bitt mange ganger, men gått bra. På hunder og katter har jeg fjernet mange selv om de fikk middel mot det 🤑 Her nede bærer de heldigvis ikke smitte, men er like motbydelige. Jeg brenner dem jeg og får litt glede av det 🙈

      1. Der var du!! 😁 Ufyselige er mildt sagt! Hun eldste voffsa vår fikk én flått på alle de PR-ene vi bodd nede i sentrum, så flytta vi opp hit til fjell og begge fikk sånn 5-6 flått hver dag. Da kjøpte vi pillere til dem, én pille funker i tre måneder, og de har aldri fått flått igjen. Hva mener du at flåtten ikke bærer smitte der nede? Ja, bare brenn dem, de har null mening og nyttefunksjon, de er ene og alene kommet til planeten for å ødelegge. Bare tull at alt liv har en verdi! Utrydd dem!!

    9. Juhu her er jeg. Blitt mormor igjen idag🥰
      Her nede bærer de ikke borrelia smitte, men mange dyr dør av blodmangel pga for mange fester seg på dyrene. Har vært med på å plukke over 100 på en hund. Grusomt! var døden nær, men lå med hodet i fanget mitt. Helt rolig og lot meg holde på. Den overlevde❤️ Så ja disse krypende brenner jeg uten samvittighet.
      Godt å bli husket…PS julepynten din tar vi en diskusjon på 😂

      1. Aaaah!!! GRATULERER!! Takk, nyttig lærdom, vet du hvorfor de ikke bærer borreliasmitte der nede? Ble litt nysgjerrig på akkurat det. Fint at du hjelper de stakkars dyrene. Jeg syntes 5-6 var ille.. over 100 faktisk. Psykt!! Ja BRENN!! Det var veldig flott julepynt sant?! 🥰🐰

        1. slik jeg har skjønt det er det typen flått. Det er ikke alle steder i Norge som har flått heller og det er jo skogsflåtten som bærer smitte. Den bærer jo smitten fra dyr de går på. Mye hjort =mye flått. Er litt på tynn is, men når du leser litt om udyrene stemmer det greit. Vi får sjekke mer.
          tror øyet må venne seg litt til julepynten din 😂Jeg er litt mer på nisser og engler 😊

            1. Du er nå skjønn er du 😊Glad jeg ikke har plass til juletre så du vil be om bilde av dine type nisser og alver på mitt tre 😂

    10. Jeg saumfarer kattene hver gang de kommer inn, og det blir jo en god del flått som blir plukket- og brent i løpet av en sesong. Men for Knert har det tidvis vært helt ekstremt, -selv med flåttmiddel.
      Selv har jeg gudsjelov ikke blitt bitt (knock wood; ***) men jeg legger meg heller aldri uten heldekkende pysj og sokker for å beskytte meg mot eventuelle udyr som de har dratt med seg inn..

      1. Den pysjen kan du bare drite i, smådjevlene hadde kravlet ned i underbuksen min og gikk til angrep på rævsprekken min og innsiden av låret 😡

    11. Boreliose vis a vie Covid-19.
      Kan ikkje seia det same som deg, der, men to av naboane her haldt på å stryka med, grunna boreliose. Begge måtte til St. Olav i Trondheim, og få antibiotika intravenøst.
      Det tok jo litt tid, men begge er oppegåande nå, i fullt arbeid, og spring på fjellet som aldreg før.
      Nå skal det seiast at dei gjekk i to til tri år, før dei vart diagnostisert, og fekk behandling, då dei påstod at dei ikkje hadde vorte bitne av flått.
      Over 2500,- pr time. Nei, du treng ikkje seia meir.
      Det der er flåeri, og utnytting av personar som treng hjelp 🤬.
      Slike folk burde vore plassert i ei celle, og nøklane kasta på djupt vatn.
      Skulle tru han/hu er sosialist 🤔.

      1. Nevnte visst ikke att dette var blokkterapi, altså to timer hver gang, dobbelttimer. Hadde jeg hatt fire enkle timer istedet for to doble hadde det blitt over 6000 istedet for 5000. Men enig, det er flåeri, og slik er systemet lagt opp. Skulle jeg søkt hjelp i offentlig sektor måtte jeg nok stått på vent et par år, den erfaringen har jeg fra før.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg