Grunnen til at jeg ikke blogget i går.

De fleste som følger Bunny vet jo at det tilhører sjeldenheten at det ikke postes i det minste ett innlegg i løpet av dagen. Vanligvis flere selvfølgelig. Men i går hadde det seg slik at klokken 06:30 ringte klokken her i heimen, og da var det opp og stelle seg, lufte hundene, og deretter komme seg avgårde. Klokken 08:15 gikk toget fra Drammen. Snuppen min og meg med. Først en liten tur innom Backstube for en minipizza og en børek hver til frokost. På morgenen er der nylaget og ferskt, så det var veldig veldig godt.

Vi dro til Sverige vi, bare snuppen min og jeg. Det ble brått og plutselig avgjort dagen før. Med toget til Sandefjord dro vi, og tok Color Line Hybrid over til Strømstad. Det tilhører sjeldenheten at vi ikke drar sammen med venner i bil. Vi hadde forhørt oss litt om noen hadde lyst å dra en av dagene fremover nå, men nei, så da bare bestemte vi oss for å ta toget og tilbringe dagen i Strømstad. Folk har det dem trenger, masse penger, mat så det bugner i kjøleskap og frys. Folk flest synes røyk og drikkevarer er billig i Norge, særlig når man har store lønninger og enda mer på konto.

Det sosiale ser man er ikke så viktig lengre, når folk sier at man må finne på noe sammen igjen snart, (snuppen min og jeg sier aldri sånt noe uten å mene det), så er det bare for «høflighet». Vi gidder ikke mase på folk, vi koser oss på slike turer vi, og når vi sier det så mener vi det. Og å få handlet i Sverige gjør hverdagen her hjemme mer levelig. Og når man ikke har venner som vil. Man forventer ikke at andre skal stille opp, enhver må til syvende og sist klare seg selv. Når alt kommer til en ende, dør de fleste av oss alene uansett. Og når man ikke kjører bil selv, så blir det for oss kollektivt.

Været som var meldt i Strømstad var overskyet. Men da vi kom fram var der solgløtt. Og slik ble det hele dagen der, delvis overskyet, eller delvis sol som en også kan si. Det er noe med dette glasset som er halvtomt eller halvfullt. I går var det halvfullt og vi kunne gå rundt i Strømstad og titte litt, i motsetning til hva man ellers gjør, bare kjører rett gjennom og inn til Nordbysenteret og handler på sine butikker der, kjører videre til Svinesund og handler videre der. Så hjem.

Nå vet vi litt mer om hvor enkelte ting er i Strømstad og vi oppdaget noen artige butikker mellom gatene, butikker man liksom ikke ser ellers, altså selvstendige fine butikker som ikke tilhører noen kjede eller denslags. Vi fikk handlet litt artig småstæsj, ting og tang, vi hadde hver vår ryggsekk og en liten trillekoffert hver. Så handlet vi mat, 50 kr kiloen for kjøttdeig, det er gull synes jeg. Pålegg, oster, biffer og bøffer, og så litt sånn diverse for å prøve noe nytt. Det er artig med matvarehandel i Sverige, de har et større og bedre utvalg, samt større pakninger som gjør mat billigere. Men en må være bevisst da. Det ble ikke noe fisk eller sjømat denne gangen. Ikke beluga kaviar heller, 850 kr for 15 gram. Jeg tok heller bilde, det var gratis, haha..

Så var vi på Strømstad Senter da, tror jeg bare har vært der én gang før. Stille og rolig, ikke som Nordbysenteret kan man si. Der satte vi oss på et sted som heter «Food Court», kult sted med hyggelig betjening. Der har de slike boder med forskjellige typer mat, japansk i én bod, italiensk i en annen og så videre. Så er der biljard, bowling og så videre. En liten bod med is og milkshake også. Jeg kjøpte meg en Oreo Milkshake for første gang i mitt liv, og den var så god at jeg kjøpte nesten en til. Kan hende Oreo Milkshake generelt er veldig god, men setter jeg mine føtter inne på Strømstad senter flere ganger skal jeg ha en slik. Vi delte også en liten pizza, den så så enkel og simpel ut, men den var helt konge. Man ser på denne tynne 3mm pizzabunnen med pizzasaus, ost og 13 pepperonibiter og tenker «jaja», men knallgod StreetFood altså. Hehe..

Nede i sentrum gikk vi litt langs havna og i bukten der og fikk hilst litt. Vi hilste på denne statuen jeg aldri tidligere har hatt anledning til å legge merke til engang. En liten gutt som sitter knebøys og ser utover bukten. Artig den. En bronsjeskulptur (By The Water) laget av Viktor Korneev i 2018. Gutten sitter tankefull på steinen og ser utover havet som åpner seg mot nye horisonter. Et uskrevet blad, klar for nye kunnskaper og erfaringer.

Hjemover reiste vi med Fjordline, så da fikk vi handlet på tax-free begge veier. Vi hadde forhåndsbestilt middagsbuffet, så dermed ble det fråtsing. Tre tallerkener på meg, pluss kremet suppe mellom tallerkene og tilslutt Daimkake på softis med strøssel til dessert. Det ble en kjempefin tur fra morgen til kveld, vi koset oss masse. Vi var veldig slitne da vi kom hjem i 23-tiden på kvelden, for det blir veldig mange timer når man reiser på den måten, hehe.. men det var skikkelig digg, og derfor ble det ikke noe blogginnlegg fra meg i går.

Relatert: «Togturen hjem».

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#tur #sandefjord #strømstad #sverige #drammen #norge #kos #glede #shopping #bunnytrash #bunny

1. Takk takk – ikke alt man trenger ene for med seg uten bil, men vi gjør hva vi kan, er jo bare oss to. Men vi er flinke til å kose oss, og til helga skal vi både kose oss og ha det gøy. Fredag i morgen allerede 😜👍🏾🐰

1. Hei 😊 så bra at dere reiste og hadde det hyggelig dere 2 da 🤩 det er dessverre sånn at folk sier vi må finne på noe snart som du sier, så blir det som regel ikke noe av 🙄 bra at ikke dere er sånn og at dere faktisk mener det, det er veldig bra 🥰

1. Noe av det verste jeg vet er alt hva folk sier uten at de faktisk mener det. Jeg tenker, la vør å si slike ting! Snakk om noe annet!! Veldig bra tur, har enda ikke kommet over den oreomilkshaken 😂

2. Jeg har dratt masse på Harry-tur til Sverige med kollektiv jeg. Tok en billigbuss til Tøcksfors ofte med niesen min da hun var liten, kosetur 🙂 Kostet ikke mye å dra heller 🙂 Billig-buss. Har vært i Strømstad før, men synes det var litt stusselig utenom sesongen. Vi var der i februar tror jeg. På Spa-hotellet. Men var fint å gå tur ved hotellet der. Uansett er det jo koselig med dere to på tur da. Fint å dra litt alene også kanskje? 🙂 Kosetur <3

1. Det er jo en veldig tung tur da, for det er jo ikke bare for kosen, men også fordi det er strengt tatt nødvendig. Fordelen med bil er jo til eksempel at vi da kan få med oss hjem 12 liter blandevann til under hundrelappen i Sverige (Fanta Exotic) og da den varianten uten sukker, den har vi ikke her. Men uansett.. 12 liter i Norge koster 500 kr. Slike ting lar seg ikke medbringe når vi reiste som vi gjorde i går.

3. Strömstad er en herlig by. Mange så butikker og en rolig atmosfære. Og spisesteder med godt utvalg god mat. Slitsom dag for dere men opplevelsen og Harryhandelen veier vel opp for det.
      Tok ofte Colorline til Sandefjord når jeg hadde avtaler der, men nå blir det vanskeligere med kun en båt i trafikk med start og stopp i Sandefjord. Kan ikke fordra å ta Moss -Horten og E6 0g E18 tur retur. Koste meg alltid på turene over.

1. Det som er viktig for oss er jo å få handlet da, på taxfree og i Sverige. Ikke alt man får med seg når en reiser kollektivt. Drikke blir for tungt å få med seg, og det er vel det en sparer inn mest. Men kjempefin tur var det 🥰

1. Ser den. Nordby er min nærbutikk og de som sier det ikke er penger å spare på svenskehandel er vel de som bor langt unna og er misunnelige. Ikke bare drikke som er billigere, apotekvarer, helsekost og allergivennlig mat sparer man mye på. Samt at utvalget er mye større. Ser også at man får sketcher sko til en mye rimeligere pris. Noe mine føtter setter pris på.
          Synd ingen i din nærhet hadde mulighet/ vilje til å ta turen. En smule bakvendt for meg som bor her på grensen, men du har jo en stor følgerskare som helt sikkert er nærmere. Vet det går organiserte bussturer til Nordbysentret, men vet ikke hvor de plukker opp folket fra. Ser bare bussene når jeg handler som det står ?? Carlsen turistbusser. Sjekk også Fb siden Harryklubben. Er vel en Fb side for dere i Drammen også? Sleng ut en forespørsel der neste gang. Det gjør de her i området på “vår” side.

1. Busser er like problematisk som tog, man får liksom ikke med seg brettene med brus og denslags. Satser på at noen med bil tar turen neste gang. Ja du nevner Apotek. Jeg kjøper D-vitaminene mine i Sverige, 299 kr for 1,5 års forbruk. Prøv å få det til i Norge! Psyke priser her til lands. Det er en skam!

4. Høres ut som en super tur! Slett ikke dumt å reise aleine heller – dere fikk sett andre butikker, og hadde god tid til å snoke rundt! Ingen andre å ta hensyn til! Sånt tenker jeg er tipptopp innimellom! 🙂

1. Det er sant hva du sier, slike turer bruker vi ta. Strømstad er mest for å handle helt ærlig, både mat der og på taxfree. Og DRIKKE, men når man reiser som vi gjorde i går ble det ingen brett med brus eller sukkerfri Fanta Exotic. Sukkerfri FE har vi ikke engang her. Drikke er noe av det man sparer mest på, så da er det greit å reise med venner og spleise bensin, men det er bare oss ikke-rike som er litt avhengige av disse turene. Vi liker veldig godt å dra til Tønsberg når vi bare skal på kosetur, kjempefin by og vi er det på 36 minutter 😜🐰🥰

1. Så koselig. 🙂 Skal ta turen en gang vi også, jeg kjører heller ikke bil, men det gjør min samboer. 😁 Har også mistanke om at de har bra utvalg på glutenfri produkter…?

1. Det kan godt være de har det, jeg legger ikke merke til sånt siden jeg ikke bruker det selv. Men jeg velger å tro de har godt utvalg på dét som med alt annet 😜👍🏾 takk for titten Beatrix og velkommen innom igjen 🐰