Gratulerer med dagen (nesten) alle mødre!

Den som glemmer at det er morsdag i dag er ikke mye våken, for nå flommer det virkelig over på alle plattformer med hyllest til alle mødre. Jeg er med på den, og jeg har gratulert min mamma med morsdagen. Men jeg vil skrive noen ord om baksiden med dette, at uansett hvor en står å går så er det oppslag plakater og så videre der en oppfordres til å kjøpe konfekt og blomster til sin mamma. Handelsstanden melker dette for alt det er verdt, men jeg sier fuck handelstanden og kynismen.

Vet dere, bare det å bli husket på morsdagen tenker jeg er det viktigste. At en god mor blir verdsatt, så en melding, en telefonsamtale, et kort, gjerne et hjemmelaget kort holder i massevis, gleden blir ikke større eller mindre om man kommer med dyr konfekt liksom. Klart, de fleste elsker blomster og sjokolade, men den gode samtalen, et personlig kort eller sådan, kan ofte være verdt mer, bety mer for et mammahjerte. En god mor sitter ikke å forventer noen konfekteske eller blomster til 500 kroner.

Som barn brukte jeg alltid å klippe ut et papirhjerte som et kort, der jeg skrev på til mamma hvor glad jeg var i henne, så brukte jeg lage toastet brødskive med brunost på og kaffe, så vekket jeg mamma med frokost på senga, og hjemmelaget hjertekort. Alltid tidlig oppe denne dagen gitt. Nå blir det ikke noe frokost fra meg lengre, men hun hører alltid fra meg på denne dagen, aldri glemt.

Men, til det jeg synes er den verste baksiden med at disse dagene blåses opp. For det er ikke alle som har en mamma som min, eller din. Det er mange som har foreldre, som ikke har satt barna sine først. Det er veldig mange fosterbarn og barnevernsbarn her i landet. Voksne som ble traumatiserte som barn, barn som er traumatiserte må, og mange av disse blir traumatisert i dag. Vi snakker om de som har fått barn som ikke burde ha barn. Folk som har valgt alkohol og rus foran barna sine, barn som har vokst opp med vold, misbruk og overgrep.

Noen har ikke foreldre i det hele tatt. All kontakt er kuttet til barnets beste. Praktisk talt kan enhver lage barn, men enhver er ikke en bra forelder. Jeg har sett mye, det er mange skjebner der ute. Selv er jeg heldig, mamma har alltid gjort sitt beste. Men jeg hadde en far som valgte alt annet foran barna sine. Det være alkohol, kvinner, omgangskrets, whatever.. når jeg så plakater med «har du husket farsdagen», så fnøs jeg bare, den påminnelsen om farsdag ga aldri noen god følelse. Med årene ble det bedre, og han lever uansett ikke i dag. Men likevel, slik er det mange som også har det iht morsdagen.

Så har man også de som har mistet barna sine. Altså hun dama som hadde en eneste sønn, og han døde i en ulykke i fjor. Slike skjebner.. det heter seg at få ting er verre enn å overleve sine barn, å være forelder og følge sine egne barn i graven. Det å sitte der med sorgen når morsdagen kommer, og ingen har sendt kort eller ringt.. tomhet.

Gratulerer med dagen alle mødre som har satt sine barn fremfor alt, stilt opp i tykt og tynt, gjort sitt beste for at barna skal vokse opp til å bli gode voksne med gode verdier. Tatt seg av dem selv, med kjærlighet og omsorg. Gratulerer med dagen alle tøffe sterke mødre som har tatt alle utfordringene, med å få barn på skolen hver dag, stoppet strømper og vasket utallige underbukser. Og en ekstra tanke til de mødre som har mistet sine barn til sykdommer og ulykker og opplevd den dypeste sorg en mor kan bære. Jeg føler det er viktig å huske dere også.

Sist men ikke minst, takk mamma ♥️

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#morsdag #bunnytrash #bunny

18 kommentarer
    1. Å så søt du var som liten 🥰
      Ingen av mine to mammaer er i livet lenger, så jeg markerer ikke dagen. Selv er jeg jo bare mamma til Vinja, og det teller nok ikke 😉 Jeg har gode minner fra både fars- og morsdagen når mine foreldre levde. Dagen(e) ble markert med en pakke, god frokost og middag + vannbakkelse i stedet for kake. Jeg ble aldri revet med av butikkenes evinnelige mas om dagen(e) i dager og uker i forveien. Ha en fortsatt fin søndag, klem 🤗

      1. Fint du har gode minner fra mor- og farsdager. Det er ikke alle som det har, og det mener jeg en burde ha i minnet, og verdsette det en faktisk har. Vinja er helt sikkert veldig glad i mamman sin 🥰

    2. Fint skrevet Roger ❤️
      Alle mammaer fortjener en oppmerksomhet på denne dagen ❤️

      Må si du var veldig søt som liten 💕💕

    3. For et nyyyydelig bilde av dere!🥰🤩
      Det er viktig å huske på at ikke alle synes morsdag eller farsdag er en flott dag.
      Det er slett ikke gaver som er viktigst. For meg er en telefon og det å kunne ta en pust i bakken det viktigste i tillegg til at ungene kommer hjem på middag og kake denne dagen. Det betyr mest av alt.🥰

      1. Hehe takk.. ja, selv om morsdag og farsdag er en fin måte å markere, så synes jeg maset rundt er unødvendig. Har man barn som bryr seg, så husker de dagen, og gjør hva de føler for i den anledning, det være å enten besøke mamman sin, ringe eller sende kort. Eller samles til middag og kake som hos deg 😊🐰

    4. Kan lett se det er deg på bildet 😀 Herlig. Jeg er enig i at mange sånne “salgsdager” er noe tull. Eller dagene er i utgangspunktet ikke tull, men det har blitt gjort til bare salg og fortjeneste for handelsstanden. Vi laget alltid hjemmelaget kort. Tror vi gjorde det på skolen. Men tipper de ikke gjør sånt så mye på skolen mer, og det er vel også like greit. Blir sårt på skolen også om man ikke har mor etc. Jeg har ikke min mamma mer, men hun var den beste <3 Og jeg har virkelig satt pris på å ha de gode foreldrene, og jeg viste henne det ikke bare på morsdag, men året rundt. Med alt fra gode samtaler, til en og annen blomsterkvast hvis jeg følte at det var riktig 🙂 Men DET var ikke poenget. Men de gode stundene <3

    5. Ååå helledusse du var skjønn <3
      Du ligner mye på deg seg selv som liten ennå + skjegg 🙂
      Min datter tok meg på senga i dag, eller så tok hun seg selv på seng. Fikk i allefall snap av henne, sikkert i det øyeblikket hun våknet – Setter pris på det. Bloggen min oppførte seg litt hakket og rar da eg skrev dagens første innlegg i morges….Fant jo ut hvorfor etter at eg postet – Bare et par minutter etter på så eg jo at det var postet 2 innlegg nesten samtidig! Ikkje sant, hun "stjal" bloggen et øyeblikk der. Hun er den eneste som har påloggingen til bloggen, i tilfellet fanden driver hekkan kan i allefall hun fixe med bloggen 🙂

      Kos deg Bunny og ha en flott kwell!
      Klem Vibbe 🙂

      1. Jeg leste det innlegget, og jeg satt og lurte om det var Amira som hadde skrevet.. hun skrev liksom ikke det, og signerte med Solstråla.. da jeg så bildet fant jeg ut at det måtte være som jeg tenkte.. fin fin kveld til deg også, og ønsker deg en fin morskveld 🥰

      1. Takk for det. Synes det bildet er morsomt, jeg kan ikke huske mamma med kort hår, og jeg er bestukket med sånn sukkertøyeske med stupedamer for å sitte i ro.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg