Gratis rusmidler i luftegården i norsk fengsel!

Jeg gir meg over.. å komme tilbake til dette berget av et land, lese nyheter og oppdateres om hva som skjer i dette samfunnet vi lever i kan man rive av seg håret av. Over tid nå har det vært kraftige diskusjoner omkring rus og rusproblematikk, og stadig flere er blitt innforstått med at den ruspolitikken som er blitt ført her til lands har vært kraftig feilslått. Når man nå har begynt å bevege seg i den retning at rusmisbrukere skal hjelpes i stedet for å straffes, at rusmisbrukere kan ha brukerdoser på seg uten å bli straffet, men heller få tilbud om hjelp har jeg personlig sett på som et steg i riktig retning.

Så popper altså nå denne saken opp om et norsk fengsel hvor det i 15 år har vokst fleinsopp i luftegården hvor de innsatte får bevege seg en time daglig. Altså en rapport fra Senter for rus- og avhengighetsforskning (Seraf) fra 2016 viser at om lag halvparten av alle som skal inn i fengsel brukte rusmidler hver dag i perioden før de skulle sone. Og det er jo nettopp en del av problematikken med ruspolitikk.

En ungdom som prøver hasj en gang og blir tatt for det blir straffet og bøtelagt og har ikke råd til å betale boten. Dermed blir det noen dager soning og en blir presentert for et kriminelt miljø. I samfunnet ellers blir man stigmatisert og opplever utenforskap, og en føler en ikke har annet enn nettopp det kriminelle miljøet en har blitt presentert for, og hva det innebærer, som oftest et miljø med rus og narkotika. Det blir en ond sirkel og en blir avhengig av narkotika.

Når en da fengsler mennesker for narkotikadommer og deres avhengighet av rus, og disse plasseres i et fengsel hvor det i luftegården da spretter opp små nusselige fleinsopp fulle av det psykedeliske virkestoffet psilocybin, hva kan man forvente?

Vi snakker rusavhengige. Hva er det de ansvarshavende for dette fengselet ikke forstår? Plasser en ulv i et bur sammen med et par minker og si til ulven «bare se, men ikke røre».

Tenke seg til at fengselslederen for dette fengselet uttaler at han har visst om dette i 15 år, og like lenge har de straffet de som har blitt tatt i å plukke og bruke denne soppen. Når ulven har spist minkene, plasserer man da en ny mink inn i buret sammen med ulven? Plasserer man i det hele tatt ulver og minker sammen og tror dette skal gå bra? Hjelpes..

Siden 2019 har ti innsatte blitt utelukket fra luftegården i Åna fengsel for sopplukking. Altså, den lille «frihet» disse menneskene får blir fratatt dem fordi de har et rusproblem. I stedet for å få hjelp blir de plaget. Som sagt.. jeg gir meg over.

Er det bare meg som blir oppgitt?

Link: «Luftegården på Åna fengsel» (NRK)

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#fleinsopp #åna #rus #narkotika #norge #bunny #bunnytrash

14 kommentarer
    1. Ble altså bare helt oppgitt av denne…. Kjapt Google-søk: soppen er i sesong fra august til midten av oktober. Kan vel bare klippe litt ekstra ofte plen i perioden, vel ? Om det ikke går å kverke mycelet på anna vis ?

          1. Jeg elsker sopp og har i mange år kikka etter kantareller, men har ikke fått øye for den og har alltid ønsket meg en soppen som kan lære meg finne kantareller 🥰

            1. Roger Endrè, kantarell finner ein som oftast i, eller i nærleiken av granskog. Gjerne på litt våte plasser.
              Det er ein fin sopp å starte med, for der er ingen som kan forvekslast med den. Ellers kan eg anbefala deg å kjøpe ei soppbok eller to. Der bruker det å være gode tips.

              1. Har soppbok og soppapp, men det funker ikke for meg. Hadde jeg hatt en som kan kantarell sammen med meg så hadde jeg fått øye for soppen. Altså jeg kan se en fleinsopp på en mils avstand, men kantarellen ser jeg ikke 😂

      1. Er visst det. Måtte sjekke datoen på artikkelen, og er nok ikke en gammel aprilsnarr. Flere media har omtalt dette. Sett ut et nek til fuglene og si at dem ikke får lov å spise.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg