Galskapen uføre møter ved å bli pensjonister!

I dag var jeg en tur nede i sentrum da det er et nydelig vær i dag og jeg hadde noen ærender som skulle gjøres. Når det er fine dager som denne bruker jeg å ta en kaffe og røykepause på et av byens flere torg, og i dag var intet unntak.

Jeg satte meg på en ledig  benk ved byfontenen på Bragernes torg, og like etter kom to eldre damer bort til benken og spurte om de kunne sitte. Hun ene satte seg på benken, mens hun andre satt i en slik elektrisk stol, minibil eller hva man skal kalle det, med krykker festet på siden av kjøretøyet. Ikke helt gangfør med andre ord, grå i håret, tydelig preget av et liv levd.

Selvsagt kan dere det svarte jeg, bare hyggelig, og dermed var samtalen i gang. Samfunnet i dag, hvordan vi lever nå og hvordan folk har det ble et gjennomgående tema, og oppi dette kom det noe fram som jeg ble sittende og tenke på, for jeg føler veldig på at det ikke er riktig, det er urettferdig, skammelig rett og slett.

Hun ene av kvinnene, altså hun som satt i denne el-minibilen, elektrisk rullestol kalles det vel, hun fortalte at neste måned blir hun alderspensjonist. At i dag og denne måneden er hun ufør og det har hun da vært en hel del år, men fra neste måned blir hun regnet som alderspensjonist.

Det har seg slik at man vanligvis må søke om alderspensjon, men det trenger ikke uføre, det er en ordning som gjør at det skjer automatisk. Så denne måneden kan denne damen som altså er 100 prosent ufør ikke tjene mer enn kr 40 000 i året, uten å få trekk i pensjonen, men saken er at hun har aldri hatt jobb etter at hun ble ufør. Så hun har levd på et minimumsbeløp i en årrekke, samtidig som kjøpekraften blir lavere fordi alt blir dyrere, og utbetalingen som ufør ikke justeres helt deretter. Hun har ikke kunnet tjene noen kroner i tillegg fordi hun er 100 prosent ufør!!! 100 prosent!!!

Damen fortalte at når hun nå skal bli alderspensjonist så mener staten at hun faktisk ikke er ufør lenger, for nå kan hun altså, ifølge vedtak, tjene så mye hun måtte ønske uten å få trekk i pensjonen. Hun fortalte at det er mulig det er derfor hun vil få 20 prosent mindre i alderspensjon enn hun har nå som uføre.

Uførepensjon, eller uføretrygd om dere vil, består av 60 prosent av opptjent lønn. Altså 60 prosent av den lønn en tjente før en ble ufør. Siden det er lenge siden denne damen ble ufør, og hun ikke var i et høytlønnet yrke, så er disse 60 prosentene på grensen til minimum av hva en kan få som ufør.

Der satt jeg med denne damen foran meg som fortalte at staten forstår forstår ikke at hun fremdeles er ufør. Slik er reglene, og de er lest fra en bok. Fra første dag neste måned er ikke damen ufør lengre, hun er alderspensjonist.

Dette er absurd!

Damen kan som alle vi andre forstår, IKKE jobbe i tillegg til alderspensjonen, som de fleste, ihvertfall ganske mange alderspensjonister kan! Likevel skal hun trekkes 20 prosent mer!!

Definisjon ufør: Uførhet er en tilstand av nedsatt arbeids- eller ervervsevne som følge av sykdom, ulykke eller medfødt skade. Tidligere ble begrepet invaliditet brukt som synonymt med uførhet om personer som var livsvarig arbeidsudyktige på grunn av ulykkesskader eller medfødte skader.

Så staten Norge mener altså at mennesker som er 100 prosent uføre, som har skader og sykdom, som knapt kan stå på egne bein plutselig blir friske og uskadde den dagen de blir alderspensjonister?

Bevare meg vel!!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#uføre #uføretrygd #uførhet #alderspensjon #pensjonist #staten #norge #bunny #bunnytrash

26 kommentarer
    1. Veldig rart, ikke sant?
      Jeg er jo selv 100% ufør, og har ikke klart å jobbe noe ved siden av så langt. Heldigvis 7 år til jeg blir “frisk” og pensjonist, så nå er det om å gjøre å klare å spare litt før den tid 😉 Heldig jeg som ikke er alene så vi er to om økonomien ☺️

      1. Jo, heldig vi også. Er jo 100 prosent uføre sel. Likevel tenker jeg at dette kan smelle fryktelig om en av oss går bort før den tid. Er jo ikke så mye å spare av i dag. Ingenting egentlig. Bor du gratis siden du kan spare?

        1. Ettersom vi flyttet hit til dette gamle huset som mannen har arvet, har vi bare et lite lån etter at vi solgte leiligheten, så derfor har vi mulighet til å spare. Men det er bare så lenge vi klarer å bo her. Er jo flere etg. og ikke enkelt å bli gammel her, og hvis helsa ikke holder. Vi håper på minst 10 år her ☺️

    2. Det er søren ikke enkelt å skjønne logikken her! Det er så mange regler og hindringer – en er prisgitt at en får det en skal! Jeg syns det er skammelig i vårt rike land at det ikke er rom for skjønn – uansett – i NAV-systemet! Takk for at du tar opp et viktig tema!

    3. Bortsett fra at logikken mangler fra ganske mange av den typen regler vet jeg ikke hva en skal si…. Jeg blir jo sittende og lure på de som har laget reglene – så hvem har laget reglene og hvordan kan vi endre på de?

      1. Dette er jo en sak jeg i forkant visste lite og ingenting om. Jeg har vært klar over dårlige kår for uføre og pensjonister, men dette med å allerede være ufør og overgangen tl alderspensjon er ny for meg. Endring kan jo kun skje med å sette seg inn i politikken, hvem som ønsker å forandre dette, og stemme deretter hvis politikken til partiet ellers veier tyngre enn hos andre partier. Nå er det jo slik at jeg har liten og ingen tillt til de partier som er på stortinget i dag, men.. annet alternativ er jo å få folk til å våkne. En demonstrasjon på lik linje med BLM til eksempel, underskriftskampanje.. nå er det jo slik at pensjonister og uføre har vanskelig for disse tingene, da de er både eldre og uføre. Det er jo vi andre som må kjempe for dem, en vanskelig jobb da mennesker flest bryr seg lite om hva dem selv ikke blir rammet av. Tross vanskelighetene her mener jeg at dette er viktig å sette fokus på, dele på sosiale media og så videre. Hva folk ikke vet om kan dem ikke demonstrere for eller mot.

        1. Skulle gjerne satt meg mer inn i en del ting, men tiden strekker dessverre aldri helt til føles det som. Tilliten til dagens politikere er, vel, la oss kalle den tynnslitt. Å sette fokus på denne typen ting er utrolig viktig – det er vanskelige å endre dårlige vilkår om vi ikke vet om de. Tross alt er det en viktig del av endringer å bli klar over hva som burde endres – først må en innse at det er et problem, så kan en ta tak og gjøre noe med det.

    4. Pensjonsreformen fra 2015 er litt av skurken, men den sklei jo gjennom uten det minste oppstyr.

      Jeg tenker at at tidligere arbeidstakere blir alderspensjonister ved fylte 67. Det samme blir tidligere uføre, uten at noen av dem er mindre friske eller syke av den grunn.

      Pensjonsreformen førte til endret beregningsmodell og skattlegging, og det slår ut for de uføre, alt ettersom du er født før eller etter 1965 om jeg husker riktig.

      1. Dette kan du bedre enn meg, men ut fra hva jeg skjønner på deg her nå, og kommentatorer på FB så stemmer dette. Det er jo helt høl i hue. Altså ta meg selv, mister jeg 20 prosent av hva jeg har nå så har jeg jo ingenting. At vi greier ta en ferie innimellom er jo bare kaninflax da vi er to og jeg er ekstremt økonomisk bevisst. Men blir jeg alene som pensjonist, når en skulle fått noe gode dager til slutt for å leve, så kan man ikke likevel. Ikke kan man selge rævva si heller, for hvem vil vel kjøpe ei rævv på over 67 år? 😂

        1. Nei, si det du, sitter nok ikke på ei gullgruve lenger jeg heller 😂.

          Er aleine, da – så jeg velger å være takknemlig for at jeg klarer å beholde hjemmet mitt.

          Pensjonsreformen kom fordi systemet ellers ville kollapset før 2050. Det var bare FrP som stemte mot i Stortinget. Men alle som har levd en stund er jo klar over hvor kjapt kappene snur etter vinden.

          Dobbeltsjekka forresten, det er 1963 som er skjæringspunkt mellom gammel og ny beregning.

          1. Kollapset?

            Egentlig past my bedtime, så jeg klarer ikke tenke helt straight her nå, men det du sier er at denne ordningen slår ut på de som er født etter 1963, når de blir pensjonister? Men da skal jo ikke dette ha slått ut på noen enda? Da er det jo noen år igjen? Hvordan kan denne dama jeg møtte i dag vise til et vedtak om at dette gjelder for henne?

    5. Var viss trøtt jeg og, for jeg sovna…

      Altså, overgangen til alderspensjon er jeg nokså sikker på har vært hele tiden, som følge av at folketrygdens pensjonsalder er 67.
      Arbeidstakere går fra lønn til pensjon, uføre det samme – siden uførestønad er erstatning for tapt mulighet til arbeidsinntekt.

      Pensjonsreformen startet i 2011, med endringer i beregningsgrunnlag og sikkert anna snacks. Del 2 fases inn fra 2015, og de som er født etter 1963, er de som får den fulle effekten av alle endringene.

      Så siden denne damen blir alderspensjonist nå, skal hennes beregnes etter gammel ordning. Selv om det vanligvis er noe mindre utbetalt i alderspensjon, høres 20 % mye ut. Det jeg umiddelbart tenker er at fra 2015 ble uførepensjon endret til uføretrygd, og skattlagt som inntekt, ikke som pensjon. Hvis damen ikke har hatt kontakt med Skatteetaten og endret skattekortet, vil hun trekkes altfor mye i skatt. Og ja, sånt må du passe på selv…

      Vil du ha en pekepinn om fremtidig utbetaling, kan du prøve pensjonskalkulatoren på nav sine sider.

      1. Damen hadde med seg vedtaket og hun andre leste dette for oss. Vi alle forsto det likt. Utfra det du skriver virker det på meg som om noen prøver å sette henne inn under ny ordning når hun egentlig skal være i gammel ordning. None the less, dette er jo absurd hva gamle syke mennesker skal være nødt til å passe på og ordne opp i. Jeg skal se etter denne dama, høre om jeg får lese vedtaket selv. Er her noe uriktig så må noen ta tak i det, for hun selv ser jeg ikke for meg har ork eller evne.

        1. Ja, feil kan jo skje uansett. Det er ikke til å komme unna at dette regelverket er utrolig komplisert. Er selv ufør, derfor jeg har prøvd å følge litt med – men det er vanskelig.

          Det er flott av deg om du titter etter damen og tilbyr hjelp 🥰.

          1. Dette skal jeg sette meg inn i. Jeg er også ufør, før pandemien tok jeg statistoppdrag, og må vel prøve på det igjen og spare de kronene jeg evt får derfra til jeg blir pensjonist 🤪 Oddsene for at hvis jeg blir pensjonist og klarer jobbe da, hahaha.. huff, er lik null 😖

    6. Høres helt på trynet ut dette spør du meg 🙄😠 Det er akkurat som hvis man blir ufør så må man sloss med vindmøller! Ikke bare dette, men en del andre ting også. Jeg kjenner en del uføre. Mye slit 😠

    7. Nå er det jo mye mindre skatt (på minstesats pensjon er det vel ingen skatt i det hele tatt) – så kanskje ikke damen kommer så mye verre ut av det likevel?
      Misforstå meg ikke – synes godt minstesatsene kan heves.

    8. Har nettopp gått over fra ufør til alderspensjonist, og nedgangen i penger å leve av er ikke bare merkbar. Den ødelegger også alle mine muligheter for et sosialt og aktivt liv. Og ikke bare det, men jeg må prioritere mellom mat på bordet eller nødvendige helsetjenester, og dessverre er det helsetjenestene som må gå ut. Ingen flere legebesøk, tannlegebehandlinger, sykehusundersøkelser, osv. Det ironiske i det hele var, at mens politikerne på Stortinget bevilget seg selv millionlønninger, fratok NAV meg mye av det jeg trenger for å leve. Det var vel neppe helt tilfeldig…..

      1. Skjønner at jeg må finne på noe lurt før min tid kommer. I mine yngre dager innbilte jeg meg at når man ble pensjonist så skulle man kunne kose seg litt..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg